بازاریابی چرخه حیات : راهنمای جامع

بازاریابی چرخه حیات---مشاوره-بازاریابی

بازاریابان باهوش می دانند که در اولین برخورد با یک برند به ندرت مشتریان را جذب می کند. بر اساس تجربه شخصی من، به دست آوردن افراد به زمان، نقاط تماس متفکرانه و اعتماد زیادی نیاز دارد – این چیزی است که بازاریابی چرخه حیات را بسیار حیاتی می کند.
همه کسب و کارها استراتژی بازاریابی چرخه عمر منحصر به فرد خود را ایجاد می کنند، اما هدف یکسان است: جذب مشتریان، افزایش درآمد و رشد یک برند.

بازاریابی چرخه حیات، متفاوت از سفر خریدار یا قیف تبدیل، مشتری را مدت‌ها پس از خرید در نظر می‌گیرد. تمرکز بر جذب خریداران و تبدیل آنها به حامیان برند وفادار است.

اما این برای شرکت شما چگونه به نظر می رسد؟

آنچه در این مقاله می آموزید :

بازاریابی چرخه حیات چیست؟

بازاریابی چرخه حیات ترکیبی از استراتژی‌هایی است که یک شرکت برای تأثیرگذاری مثبت بر رفتار مشتری در حین حرکت در هر نقطه تماس چرخه بازاریابی، از جذابیت اولیه تا تبدیل شدن به یک حامی برند، استفاده می‌کند.

یک چرخه عمر می تواند کوتاه یا طولانی باشد. شرکت‌هایی مانند Nespresso یا Whole Foods Market چرخه‌های کوتاه‌تری دارند و تقریباً بلافاصله پس از خرید باید افراد را به سمت خود جذب کنند.

اما شرکت هایی با چرخه حیاتی مانند مرسدس بنز یا تشک آووکادو، بازی طولانی حفظ مشتری و حمایت از آنها را انجام می دهند تا تجارت بیشتری را به ارمغان بیاورند. هدف نهایی این است که همیشه مشتریان را به دست آوریم و آنها را دوباره برگردانیم.

بدون توجه به طول چرخه، مراحل مختلفی وجود دارد که هر برنامه بازاریابی چرخه حیات را تشکیل می دهد. درک این موارد به شما کمک می کند تا نیازهای خاص مخاطبان خود را در هر مرحله هدف قرار دهید، خواه آنها به عنوان یک مشتری اصلی، اولین خریدار، مشتری مکرر یا مشتری از کار افتاده وارد شوند.

مراحل بازاریابی چرخه حیات

1. آگاهی

این زمانی است که مشتریان بالقوه برای اولین بار با شرکت شما آشنا می شوند. به عنوان بالای قیف تبدیل، این شانس شماست که توجه افراد را به خود جلب کنید و آنها را بیشتر در قیف خود بچرخانید.

2. تعامل

افراد شروع به تعامل با برند شما در چرخه تعامل می کنند. آنها علاقه مند هستند و می خواهند در مورد پیشنهادات شما اطلاعات کسب کنند، چه با اشتراک در لیست ایمیل شما، دنبال کردن شما در رسانه های اجتماعی، یا پیمایش وب سایت شما.

3. ارزیابی

مرحله ارزیابی همه چیز در مورد تصمیم گیری است. این زمانی است که با ارائه اطلاعات مناسب برای مقایسه ویژگی ها، قیمت و ارزش، انتخاب برند شما را برای افراد آسان کنید.

4. خرید

تبریک می گویم! هرکسی که از این مرحله عبور کند مشتری است. من از این مرحله برای تبلیغ برندم استفاده نمی‌کنم، بلکه برای انجام یک خرید تا حد امکان یکپارچه استفاده می‌کنم و کلیک کردن روی «خرید» را برای مردم ساده می‌کنم.

5. پشتیبانی

بر اساس تجربه من، مردم تمایل دارند پس از اولین خرید آن شرکت را فراموش کنند – به همین دلیل مهم است که مطمئن شوید نیازهای مشتریان را پس از خرید برآورده می کنید. در مرحله پشتیبانی، هدف شما پیگیری مشتریان و اطمینان از رضایت آنها از خرید است.

6. وفاداری

مشتریان زمانی به این مرحله می رسند که بسیار خوشحال هستند و به همه درباره برند شما اطلاع می دهند. شما می خواهید این حمایت را تقویت کنید تا کسب و کار خود را حفظ کنید و به جذب خریداران جدید کمک کنید.

تجربه من با مراحل چرخه عمر به من آموخته است که اگرچه به نظر می رسد یک سفر خریدار خطی است – جایی که مشتریان از مرحله ای به مرحله دیگر حرکت می کنند تا به پایان برسند – بیشتر یک چرخه است که باید به تکرار خود ادامه دهد.

به عبارت دیگر، شما نمی توانید به سادگی یک مشتری را پس از خرید، فراموش کنید. اگر برای ایجاد یک برنامه متفکرانه تلاش کنید، رسیدن به اهداف بازاریابی، فروش و شرکت بسیار آسان‌تر خواهد بود.

استراتژی بازاریابی چرخه حیات

استراتژی هسته اصلی بازاریابی چرخه عمر موفق است. بدون آن، احتمالاً سرنخ‌های اشتباهی به دست خواهید آورد و بودجه خود را صرف افرادی می‌کنید که به حامیان برند تبدیل نخواهند شد. با آن می توانید:

با ارائه تجربه خرید بهتر، پایگاه مشتریان خود را افزایش دهید.
با تبدیل خریداران یکباره به مشتریان تکراری، فروش را بهبود بخشید.
خریداران را به حامیان برند تبدیل کنید که در مورد شرکت شما هورا می کشند.
ROI بازاریابی و ارزش مادام العمر مشتری را بهبود بخشید.
بهترین استراتژی‌ها نحوه تعامل افراد با برند شما را در مراحل خاصی در چرخه عمر توضیح می‌دهند.

ممکن است شرکت شما با یک استراتژی ساده خوب عمل کند، یا ممکن است لازم باشد نقاط تماس و کانال های بیشتری را در هر مرحله بگنجانید. به عنوان مثال، یک گالری هنری کوچک ممکن است از رسانه های اجتماعی، ایمیل، وب سایت و رویدادها برای جذب هنرمندان و خریداران بالقوه استفاده کند.

اما یک موزه هنری بزرگ مانند موزه هنر متروپولیتن برای دسترسی به هزاران بازدیدکننده، جذب اهداکنندگان، فروش و حفظ عضویت، جذب هنرمندان و نمایشگاه‌ها، فروش محصولات خرده‌فروشی و میزبانی رویدادها، به استراتژی بازاریابی پیچیده‌تری نیاز دارد.

صرف نظر از اندازه، تمام استراتژی های بازاریابی چرخه عمر توسط محتوا تقویت می شوند. و با سرمایه گذاری فعال 70 درصد از بازاریابان در بازاریابی محتوا، اگر محتوای مرتبط برای هر مرحله ایجاد نکنید، می توانید خریداران بالقوه (و سود) را از دست بدهید.

به جای بازاریابی کورکورانه برای توده ها، باید استراتژیک باشید و فروش خود را مستقیماً به تلاش های تبلیغاتی خود گره بزنید. بیایید راهبردهایی را که می‌توانید در هر مرحله استفاده کنید، مرور کنیم.

1. آگاهی

شما می خواهید تا جایی که ممکن است افراد زیادی را در بین مخاطبان هدف خود جذب کنید، بنابراین وقت آن رسیده است که محتوای بسیار قابل اشتراک گذاری و بسیار قابل مشاهده ایجاد کنید. استراتژی های آگاهی عبارتند از:

برای هر شخصیت خریدار، مخاطبان هدفمندی ایجاد کنید، تا بتوانید افرادی را که وارد می‌کنید متناسب با پروفایل خریدار خود بشناسید.
در جستجوی آنلاین از کلمات کلیدی استفاده کنید که می تواند به افراد کمک کند برند شما را کشف کنند.
پست های وبلاگی بنویسید که به سوالات کلیدی که ممکن است مخاطبان شما در مورد مشکلات رایج داشته باشند پاسخ دهد.
پیشنهادات خود را در یک تبلیغ اجتماعی چشم نواز پولی یا ارگانیک به اشتراک بگذارید.
یک بیلبورد یا بنر تبلیغاتی در مکان هایی که مخاطبان شما بازدید می کنند قرار دهید.
در پادکست هایی که می دانید خریداران بالقوه به آن ها گوش می دهند، یک تبلیغ جذاب ایجاد کنید.
برای تبلیغ متقابل محتوا تأثیرگذارانی که مخاطبان شما دنبال می کنند همکاری کنید.
مهم است که افراد را وارد کنید، اما به یاد داشته باشید که تمام تلاش خود را روی به دست آوردن سرنخ متمرکز نکنید. اگرچه 67 درصد از شرکت ها از تولید سرنخ به عنوان تنها معیار برای تعیین موفقیت محتوا استفاده می کنند، مشتریان بازگشتی به طور متوسط 67 درصد بیشتر از خریداران جدید هزینه می کنند.

2. تعامل

استراتژی شما برای مرحله تعامل این است که اطلاعاتی در مورد پیشنهادات خود به اشتراک بگذارید تا مردم بتوانند ببینند چرا برند شما بهترین است. افراد را به وب سایت یا کانال های خود بیاورید و آنها را در آنجا نگه دارید.

این افراد بالقوه هنوز در قیف فروش نسبتاً بالا هستند، بنابراین باید به سؤالات آنها با محتوای مختصر و قابل درک پاسخ دهید. برخی از استراتژی های تعامل عبارتند از:

صفحات فرود جذابی را طراحی کنید که برای پیمایش ساده هستند.
نمایش های ویدئویی برای نمایش ویژگی های محصول یا خدمات شما.
پست های وبلاگ، راهنماها یا قالب هایی که راه حل هایی برای مشکلات رایج مشتریان ارائه می دهند.
کاغذهای سفید که تحقیقات روشنگرانه یا روندهای صنعت را پوشش می دهند.
مطالعات موردی که نکات مثبت تجارت با برند شما را برجسته می کند.
کمپین های ایمیلی برای رفع مشکلات پیش از وقوع.
تعامل با مشتریان به طور فزاینده ای در مورد شخصی سازی و رضایت فوری است. در واقع، 83 درصد از مشتریانی که با یک شرکت تماس می گیرند، انتظار تعامل فوری را دارند.

این بدان معناست که باید کانال های خود را شماره گیری کرده و آماده پاسخگویی باشید، احتمالاً با کمک فناوری اتوماسیون. اگر این کار را انجام دهید، مشتریان بالقوه وارد مرحله بعدی سبک زندگی خواهند شد.

3. تبدیل

شما یک خریدار بالقوه را تحت تاثیر قرار داده اید، و زمان انتقال آنها از یک مشتری بالقوه به یک مشتری فرا رسیده است. برای انجام این کار، تبدیل کردن (با نام مستعار، خرید) را تا حد امکان برای آنها ساده کنید. من دوست دارم به این فکر کنم که مردم هنگام مقایسه برند من با یک رقیب باید ببینند.

در اینجا استراتژی هایی برای یقین پیدا کردن از اطمیان آنها در تصمیم خود آورده شده است:

قیمت و اطلاعات مشخصی را در سایت خود ارائه دهید تا بتوانند گزینه ها را با هم مقایسه کنند.
برای ایجاد اعتماد در تجربه پس از خرید، نظرات مشتریان را به اشتراک بگذارید.
برای افزایش اعتماد به سرمایه گذاری کامل، یک نسخه آزمایشی یا آزمایشی رایگان ایجاد کنید.
ایمیلی بفرستید که به سوالاتی که رهبران ارشد ممکن است نیاز داشته باشند پاسخ دهد تا ارائه را آسان تر کند.
برای پشتیبانی پس از خرید، تجربه خدمات مشتری خود را مشاهده کنید.
درست مانند مرحله تعامل، شخصی سازی کلید تبدیل است. تحقیقات نشان می دهد که خرده فروشان آنلاین هنگام شخصی سازی تجربه مشتری، نرخ تبدیل را تا حدود 8 درصد بهبود می بخشند. بنابراین سعی کنید کاری کنید که یک مشتری بالقوه احساس منحصر به فرد بودن کند.

4. نگهداری

متأسفانه، بودجه بازاریابی کافی برای حفظ مشتریان صرف نمی شود. تولید سرنخ ممکن است جذاب‌تر به نظر برسد، اما 93 درصد از مشتریان احتمالاً با شرکت‌هایی که خدمات عالی به مشتریان ارائه می‌دهند، دوباره خرید می‌کنند. اگر بتوانید تجربه خوبی ایجاد کنید و خدمات استثنایی را بلافاصله پس از خرید مردم ارائه دهید، می توانید خریداران را جذب کرده و سود را افزایش دهید.

گزینه‌های پشتیبانی با کاربری آسان مانند چت زنده، پیام‌رسانی، صفحات پرسش‌های متداول یا انجمن‌های عیب‌یابی را تنظیم کنید. برای مسائل ساده خدمات، 65 درصد از مشتریان ترجیح می دهند به خودشان کمک کنند.
استفاده از موادی که ساده و بدون استرس راه‌اندازی و استفاده می‌کنند.
برای خرید بعدی یک کد تخفیف یا هدیه ارائه دهید.
یک محصول یا پیشنهاد جدید را با یک کمپین جذاب اعلام کنید — حتی می توانید اولین دسترسی انحصاری را به مشتریان فعلی ارائه دهید.
تبلیغات هدفمند با پیشنهادهای اضافی که تکمیل کننده اولین خرید هستند (یعنی کیسه خواب و تشک برای شخصی که چادر می‌خرد).
ایمیل هایی برای اطلاع مشتریان از به روز رسانی ها یا راه های بهبود خرید فعلی آنها.
در این مرحله مشتریان خود را به حال خود رها نکنید. تقویت استراتژی های بازاریابی حفظ خود به معنای افزایش درآمد و بهبود تجربه کلی مشتری شماست.

5. وفاداری

مرحله آخر در بازاریابی چرخه حیات، همه چیز در مورد وفاداری است. وقتی مشتریان طرفدار می‌شوند، نمی‌توانند از صحبت کردن درباره برند شما با کسی که گوش می‌دهد دست بردارند. آنها لوگوی شما را می شناسند و بدون فکر دوم آن را بر دیگران انتخاب می کنند. آنها منجر به فروش و فروش می شوند و خریداران مکرر هستند. راهبردهای پرورش این نوع وفاداری عبارتند از:

ویژگی های انحصاری درون برنامه ای یا عضویت در باشگاه وفاداری.
مشوق برای به اشتراک گذاشتن توصیفات (به عنوان مثال، کدهای تخفیف یا محصولات رایگان).
رویدادها یا وبینارها با اعضای تیم یا کارشناسان صنعت.
برنامه های ارجاع برای افرادی که مشتریان جدید می آورند.
ویژگی های رسانه های اجتماعی برای افزایش آگاهی از برند برای هر دو شرکت.
کمپین های فعال سازی مجدد برای مشتریان از کار افتاده
مشتریانی که به یک برند اعتماد دارند 95 درصد بیشتر احتمال دارد که به آن وفادار بمانند، بنابراین وظیفه شما این است که انتظارات مردم را حفظ کنید و به آنها نشان دهید که چرا بازخورد آنها ارزشمند است. یک استراتژی قوی در اینجا مشتریان را تشویق می‌کند تا چرخه را تکرار کنند و چشم‌اندازهای جدید را وارد مرحله آگاهی کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

حساب کاربری ندارید؟

برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.