آشنایی با مفهوم ادراک برند

تصویر-شاخص-ادراک-برند

لحظه ای به عادات خرید خود فکر کنید – چرا برخی از خریدها را انجام می دهید و برخی را انجام نمی دهید؟ به احتمال زیاد، شما یک محصول را بر اساس ادراک برند خود یا افکار و احساسات مرتبط با یک شرکت خریداری می کنید.

شما تنها نیستید – 62٪ از مشتریان احساس می کنند از نظر عاطفی با مارک هایی که از آنها خرید می کنند، در ارتباط هستند. و هنگامی که مصرف کنندگان نگرش خود را در مورد یک برند اتخاذ کنند، تغییر آن دشوار است. به همین دلیل است که برندها از همان ابتدا برای ایجاد ارتباط مثبت در بین مصرف کنندگان تلاش می کنند.

دانستن اینکه مردم چگونه برند شما را درک می کنند، شکل دادن به ادراکات و توسعه ارزش ویژه برند را آسان تر می کند. برای انجام این کار، باید درک کنید که چه چیزی درک برند را ایجاد می کند و چگونه تصمیم گیری شرکت و مصرف کننده را آگاه می کند.

آنچه در این مقاله می آموزید :

ادراک برند چیست؟

ادراک برند مجموعه ای از احساسات، تجربیات و افکار مصرف کننده در مورد یک محصول یا خدمات است. این چیزی است که مردم بر این باورند که یک برند نشان‌دهنده آن است، نه چیزی که یک برند می‌گوید آن را نشان می‌دهد.
اگرچه ادراک برند یک تداعی ذهنی است، اما هنگام ایجاد ارتباطات عاطفی با مصرف کنندگان ضروری است. مردم هنگام انتخاب بین محصولات رقیب، نگرش خود را نسبت به برندها در نظر می گیرند.

آنها نظرات را می خوانند، با پشتیبانی مشتری چت می کنند، گزینه ها را با دوستان مقایسه می کنند یا برای یک دوره آزمایشی رایگان ثبت نام می کنند. همه این نقاط تماس بر ادراک برند تأثیر می گذارد و بر موفقیت شرکت تأثیر می گذارد.

اگر مصرف کنندگان به یک برند بسیار فکر کنند، وفادارتر می شوند. در نظر بگیرید که چگونه این پویایی در زندگی روزمره ظاهر می شود.

مردم بر سر محصولات اپل و اندروید وارد جنگ می شوند.

شرکت هایی که ادراک برند را درک می کنند از این اطلاعات برای توسعه ارزش ویژه برند استفاده می کنند.

در حالی که ادراک برند را می توان به آنچه که یک مشتری در مورد برند شما فکر می کند محدود کرد، ارزش ویژه برند ترکیبی از ادراکات، تجربیات و نظرات مردم است که شهرت شما را ایجاد می کند.

یک شرکت با ارزش ویژه برند بالا، مشتریان وفاداری را جذب می کند که در صورت انتخاب بین رقبا، محصول یا خدمات شما را انتخاب می کنند.

بر اساس گزارش ها، 88٪ از مدیران موافق هستند که تعامل با مشتری به طور قابل توجهی بر نتیجه کسب و کار تأثیر می گذارد. متأسفانه، 60 درصد از مدیران نیز فکر می کردند که شرکت آنها پیام درستی را به مشتریان ارسال نمی کند.

توانایی شما برای ایجاد تصوری از برند که برای بازار هدف شما جذاب باشد، باعث رشد شرکت می شود. اگرچه ممکن است به نظر برسد که ادراک برند از دست شما خارج است، اما می توانید برای اندازه گیری آن و بهبود نگرش افراد گام بردارید.

چگونه درک برند را اندازه گیری کنیم؟

داده ها می توانند به شما کمک کنند تا درک کنید که مصرف کنندگان، کارمندان، سهامداران و رقبا چگونه برند شما را درک می کنند.

از آنجایی که ادراک برند ترکیبی از بررسی ها، شهرت، تجربه، عملکرد، تبلیغات، مشارکت اجتماعی و استفاده از مشتری است، باید معیارها را از منابع متعدد جمع آوری کنید.

در اینجا نحوه اندازه گیری درک برند آورده شده است.

1. نظرسنجی ادراک برند

نظرسنجی‌های ادراک برند را انجام دهید تا بیاموزید مردم درباره کسب‌وکار شما چه فکر می‌کنند و چگونه در برابر رقبا قرار می‌گیرد. سوالاتی بپرسید که به عوامل عاطفی، شناختی، و کنش محور مربوط می شود، مانند نمونه های زیر :

وقتی به [برند] فکر می کنید، ابتدا چه چیزی به ذهنتان می رسد؟
کدام یک از کلمات زیر [مارک] را توصیف می کند؟
وقتی به [برند] فکر می کنید چه احساساتی را تجربه می کنید؟
سطح وابستگی عاطفی خود را به [برند] چگونه توصیف می کنید؟
چگونه [برند] را برای یک دوست توصیف می کنید؟
آخرین تجربه خود را با [برند] چگونه توصیف می کنید؟
در مقیاس 1 تا 10، چقدر احتمال دارد که [نام تجاری] را به یک دوست یا همکار توصیه کنید؟

2. گوش دادن اجتماعی

با استفاده از ابزارهای شنیداری اجتماعی یا هشدارهای Google، نام‌های آنلاین را ردیابی کنید. شما می‌خواهید نظرات رسانه‌های اجتماعی، بررسی‌های آنلاین، هشتگ‌های مرتبط، انجمن‌ها و ذکر اخبار را زیر نظر داشته باشید.

همانطور که نام تجاری رشد می کند، این مجموعه داده نیز رشد می کند. سیستمی ایجاد کنید تا فوراً نام‌های منفی را مدیریت کند و در صدر صحبت درباره برند، محصولات و کمپین‌های بازاریابی خود باشید.

3. حسابرسی برند

یک ممیزی برند انجام دهید تا ارزیابی کنید که ادراک برند شما در مقایسه با رقبا چگونه است.

این باید شامل تحقیق در مورد مخاطبان هدف اولیه و ثانویه، تجزیه و تحلیل رقابتی محصولات یا خدمات شما، ارزیابی کامل استراتژی ارتباطی شما و بررسی عمیق جایگاه برند شما باشد.

4. داده های مشتری

جمع آوری داده ها از مشتریان در هر نقطه از سفر خریدار. این می تواند شامل نحوه تحقیق خریداران در مورد اطلاعات، ارزیابی محصولات، مقایسه بین رقبا، تعامل با پشتیبانی مشتری، تصمیم گیری برای خرید، حضور و تعامل با برند پس از خرید باشد.

هنگامی که داده های کافی برای اندازه گیری ادراک برند دارید، می توانید ارزیابی کنید که آیا احساسات مصرف کننده با هویت برند شما همسو است یا خیر. اگر چنین است، دوره را ادامه دهید. اگر نه، می توانید یاد بگیرید که چگونه درک برند مصرف کننده را بهبود ببخشید.

جمع بندی مقاله

دانستن اینکه مردم درباره برند شما چه فکر می کنند، بخش مهمی از توسعه یک تجارت موفق است. به شما اطلاعاتی را می دهد که برای شکل دادن به هویت برند خود، ایجاد کمپین های بازاریابی تاثیرگذار و ایجاد تغییرات در زمانی که درک مصرف کننده تغییر می کند، نیاز دارید. اکنون که می‌دانید چگونه ادراک برند را اندازه‌گیری کنید، می‌توانید از آن برای تصمیم‌گیری استراتژیک برند و پیشبرد شرکت خود استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

حساب کاربری ندارید؟

برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.