بازاریابی انبوه یا بازاریابی هدفمند؟

بازاریابی انبوه یا بازاریابی هدفمند؟

مقدمه

بازاریابی انبوه یک رویکرد بازاریابی مادام العمر با استفاده از ابزارهای سنتی بازاریابی بوده است. با آخرین پیشرفت تکنولوژی در بازاریابی دیجیتال که بازاریابی هدف را حتی بهتر کرده است. این به این دلیل است که راه های ارزان تر و موثرتر برای دستیابی به بازار هدف شما است. وقتی صحبت از اداره یک کسب و کار می شود، نوع استراتژی بازاریابی که اتخاذ می کنید بسیار مهم است. در طول سال ها، بسیاری از شرکت ها از بازاریابی انبوه به بازاریابی هدفمند حرکت کرده اند. بسته به محصول و مدل کسب و کار خود، ممکن است یکی از این دو را انتخاب کنید. با این حال، به عنوان یک استارتاپ، تمرکز بر بازاریابی هدف موثرتر خواهد بود. برخی از بهترین شرکت های جهان اکنون از رویکرد بازاریابی هدفمند استفاده می کنند که ارزان تر و موثرتر است.

تقسیم بندی جمعیتی برای بازار نیچ یا هدف

بخش بندی یکی از مهم ترین فرآیندها در بازاریابی هدف است زیرا امکان تجزیه آسان مخاطبان را فراهم می کند. این شامل:

  1. سن
  2. جنسیت
  3. صلاحیت تحصیلی
  4. وضعیت تأهل
  5. سطح درآمد
  6. دین
  7. محل
  8. کلاس اقتصادی
  9. اشتغال
  10. پیشینه قومی
  11. شیوه زندگی
  12. علاقه و غیره

برخی از شرکت های با رویکرد بازاریابی نیچ یا هدفمند

مرسدس یکی از محبوب‌ترین شرکت‌های خودروسازی در جهان است، بر خلاف سایر مارک‌های خودرو، آنها فقط برای بازاری تقسیم‌بندی شده خودرو تولید می‌کنند، کسانی که خواهان تجمل، راحتی، امنیت و متانت هستند. مرسدس در رویکرد خود بازاریابی هدف را اتخاذ کرده است که در تبلیغات، استراتژی های بازاریابی و محصولات آنها قابل مشاهده است. برخی از خودروهای آنها دارای نسخه محدود هستند که به وضوح بیان می کند که این بازار کاملاً بخش بندی شده است. این استراتژی بازاریابی، آن را به یکی از بزرگترین شرکت های خودروسازی در جهان تبدیل کرده است.

چرا بازاریابی هدفمند؟

هر استارتاپی معمولاً با مشکلی در رساندن محصولات یا خدمات خود به مخاطبان مناسب مواجه است و یکی از چالش های اصلی کمبود بودجه برای دستیابی به طیف وسیعی از مخاطبان است.

بهترین مدل بازاریابی می تواند بازاریابی هدفمند باشد، این به شما امکان می دهد مخاطبان خود را به جمعیت شناسی تقسیم کنید و فقط بر روی کسانی تمرکز کنید که به محصولات یا خدمات شما علاقه مند هستند، اعم از سن، جنس، موقعیت مکانی، مدرک تحصیلی، درآمد و غیره.

به‌عنوان یک استارت‌آپ، همیشه بهتر است تمرکز خود را محدود کنید، این نه تنها به شما در صرفه‌جویی در پول کمک می‌کند، بلکه به شما کمک می‌کند شهرت کسب‌وکار قوی‌تری داشته باشید و به شما کمک می‌کند یک استراتژی موثر برای دستیابی به بازار هدف خود برنامه‌ریزی کنید. این کار باعث می شود که کسب و کار شما موثرتر، سودآورتر باشد، یک پایگاه مشتری وفادار ایجاد کند و همچنین یک تجارت پایدار ایجاد کند.

بازاریابی انبوه و بازاریابی هدف

بازاریابی انبوه نوعی بازاریابی است که سعی می کند تا حد امکان به افراد بیشتری دسترسی پیدا کند. در بازاریابی انبوه، تمرکز بر روی اعداد است در حالی که بازاریابی هدف سعی می کند به مخاطبان بخش یا خاص دست یابد. بازاریابی انبوه از چندین روش برای رساندن پیام ها به بیشترین مخاطب ممکن استفاده می کند.

بازاریابی انبوه در یک نگاه

ساده ترین راه برای توضیح بازاریابی انبوه مانند انداختن یک تور پهن به اقیانوس با هدف صید تعداد زیادی ماهی است. این بدان معنی است که شما به یک تور بزرگتر، یک قایق بزرگتر و همچنین دست های زیادی برای کمک نیاز دارید. از آنجایی که این نوع بازاریابی برای همه باز است، شما می توانید انواع ماهی ها، کوچک بزرگ و گونه های مختلف ماهی را صید کنید.

بازاریابی انبوه بر قیمت پایین و حجم بالا تمرکز دارد که معمولاً حاشیه سود را کم می کند. کانال های بازاریابی در بازاریابی انبوه معمولاً کانال های بازاریابی سنتی مانند رادیو، تلویزیون، مجلات و روزنامه ها هستند. این استراتژی بر قیمت پایین تمرکز می کند تا فروش بالا را افزایش دهد. بر حجم ها و اعداد تمرکز دارد. نمونه های بازاریابی انبوه شامل شرکت های مخابراتی، مواد شوینده، نوشیدنی ها، کالاهای مصرفی و غیره است.

بازاریابی هدف

بازاریابی هدف همچنین به عنوان بازاریابی نیچ شناخته می شود، بسیار تخصصی است. برخلاف بازار انبوه که در آن شما فقط یک تبلیغ را برای طیف گسترده ای از مخاطبان پخش می کنید، بازار نیچ پلت فرم ساده تری را ارائه می دهد. با این حال، این به شما سهم بازار کمتری را در مقایسه با بازارهای ویژه می دهد.

از سوی دیگر، بازاریابی هدف بر روی چند پایگاه مشتری و استراتژی های تعریف شده برای دستیابی به افرادی که فقط به محصولات یا خدمات شما علاقه مند هستند، تمرکز می کند. در بازاریابی نیچ شما بر روی یک مخاطب هدف پالایش شده و تقسیم بندی شده تمرکز می کنید.

نمونه های محصولات Niche Market محصولات زیبایی ارگانیک برای افرادی است که نگران استفاده از محصولات غیر ارگانیک برای پوست خود هستند. در بازاریابی هدف، بازار به بخش‌ها یا جمعیت‌شناسی تقسیم می‌شود

بازار انبوه به این معنی است که شما می خواهید به یک گروه یا مخاطب بزرگ خدمات ارائه دهید یا بفروشید در حالی که بازار هدف به معنای فروش به گروه کوچکی از مخاطبان است که به محصولات یا خدمات شما علاقه مند هستند

تفاوت بین بازاریابی هدف و بازاریابی انبوه

بازاریابی انبوه گرانتر از بازاریابی هدف است ، همه را هدف قرار می دهد، حتی آنهایی که ممکن است به محصولات نیاز نداشته باشند، در حالی که بازاریابی تخصصی فقط کسانی را هدف قرار می دهد که ممکن است به آن نیاز داشته باشند. بازاریابی انبوه در مقایسه با بازاریابی تخصصی نتایج سریعی ایجاد می کند. بازاریابی هدف نیازمند زمان برای توسعه است که شامل یک استراتژی سفارشی برای بخش بازار هدف است. اندازه گیری موفقیت بازاریابی هدف در مقایسه با بازاریابی انبوه آسان تر است

مزایای بازاریابی انبوه

  1. به طیف وسیعی از مخاطبان می رسد
  2. حداکثر قرار گرفتن در معرض محصول/خدمات
  3. به طیف وسیعی از مخاطبان می رسد

معایب بازاریابی انبوه

  1. مقرون به صرفه نیست، اجرای آن گران است زیرا باید به طیف وسیعی از مخاطبان دسترسی پیدا کنید
  2. اندازه گیری اثربخشی آن دشوار است
  3. حاشیه سود معمولا کم است
  4. نیاز به نیروی انسانی زیادی دارد

مزایای بازاریابی هدف

  1. بازاریابی هدف ارزان تر و مقرون به صرفه تر است
  2. حاشیه سود زیادی را ارائه می دهد
  3. شانس بیشتری برای سرنخ ها ارائه می دهد 
  4. ایجاد مشتریان وفادار و بازگشتی آسان است زیرا این بازاریابی به صورت سفارشی برای آنها ساخته شده است

معایب بازاریابی هدف

  1. اغلب اوقات برای دیدن نتیجه زمان می برد
  2. برای تعیین بازار هدف نیاز به برنامه ریزی و استراتژی زیادی دارد
  3. بازاریابی انبوه در مقابل بازاریابی هدف

هر برندی به دنبال مقرون به صرفه ترین راه ها برای دستیابی به طیف وسیعی از مخاطبان است. به عنوان یک استارتاپ، بهترین رویکردی که ممکن است بخواهید در نظر بگیرید بازاریابی هدفمند است، زیرا این امکان را به شما می دهد تا به افرادی که ممکن است به محصولات یا خدمات شما علاقه مند هستند دسترسی پیدا کنید. بازاریابی هدف پیام را فقط به کسانی که ممکن است در مقایسه با بازار هدف علاقه مند باشند، می رساند.

برخلاف بازار انبوه که عمدتاً بر ابزارهای سنتی بازاریابی مانند تلویزیون، رادیو، رسانه های چاپی و غیره متکی است، بازار هدف از قدرت فناوری و رسانه های اجتماعی برای دستیابی به طیف وسیعی از مخاطبان هدف مشخص شده استفاده می کند.

بازاریابی هدفمند به صرفه جویی در زمان و هزینه در تمام کمپین های بازاریابی شما کمک می کند، با این حال، به تحقیقات و استراتژی زیادی نیاز دارد تا بتوانید جمعیت شناسی، کجا و چگونه به مخاطبان بالقوه خود دسترسی پیدا کنید، چه می خواهند در مقابل آنچه که نیاز دارند.

چرا باید بازاریابی هدف را بپذیرید؟

نرخ تبدیل بالا: یکی از دلایلی که شما باید بازاریابی هدف را نسبت به بازاریابی تخصصی اتخاذ کنید این است که نرخ تبدیل بالایی نسبت به بازاریابی انبوه دارد.

قابل اندازه گیری: بازاریابی هدف را می توان به راحتی از نظر نتیجه، متریک و غیره اندازه گیری کرد.

سرنخ های با کیفیت بالا: با توجه به این واقعیت که شما کسانی را هدف قرار می دهید که ممکن است به محصولات شما علاقه مند باشند، بازاریابی هدف فقط محصولات/خدمات شما را فقط به کسانی ارائه می دهد که ممکن است به پیشنهادات شما علاقه مند باشند و در نتیجه سرنخ هایی با کیفیت بالا ارائه می دهند.

وفاداری مشتری را ترویج می کند: بازاریابی نیچ به شما امکان می دهد پیام های سفارشی را به مشتری خود ارائه دهید و به این دلیل که مشتری و شرکت اهداف و چشم انداز یکسانی دارند. ارتباطی بین شرکت و مشتریان وجود دارد که به ایجاد وفاداری مشتری کمک می کند.

به بهبود کیفیت محصولات و خدمات کمک می کند: از آنجایی که محصولات و خدمات مطابق با نیاز مخاطبان سفارشی شده اند. این معمولاً تضمین می کند که شرکت کیفیت محصولات و خدمات خود را بهبود می بخشد.

نمونه هایی از پلتفرم های بازاریابی هدف

رسانه های اجتماعی

رسانه های اجتماعی یکی از بهترین اتفاقاتی است که در دنیای تبلیغات رخ می دهد، به شما این امکان را می دهد که از طریق جمعیت شناسی مختلف به طیف گسترده ای از مخاطبان دست یابید که می تواند سن، جنس، موقعیت مکانی، سابقه تحصیلی، علاقه و غیره باشد. نمونه هایی از رسانه های اجتماعی. سایت هایی برای بازاریابی نیچ شامل فیس بوک، توییتر، اینستاگرام، لینکدین، یوتیوب، پینترست و غیره هستند.

بازاریابی محتوا

از آنجایی که محتوا در هر تلاش بازاریابی پادشاه است، بنابراین مهم است که بازاریابی محتوا را برای نیازهای بازاریابی هدف خود اتخاذ کنید. این یکی از بهترین راه‌ها برای دستیابی به مخاطبان هدف شماست، زیرا شما در حال ایجاد محتوایی هستید که فقط برای آنها جذاب باشد. به عنوان مثال، به جای ایجاد پست‌های وبلاگ عمومی، می‌توانید پست‌هایی ایجاد کنید که برای مخاطبان شما طراحی شده است تا بتوانید به طور مؤثر ارتباط برقرار کنید و نیازهای خاص آنها را برآورده کنید.

بازاریابی ایمیلی

راه دیگر برای دستیابی به مخاطبان هدف خود از طریق ایمیل مارکتینگ است، شما می توانید برای افرادی که در یک جایگاه خاص هستند ایمیل ارسال کنید، به عنوان مثال اگر تجهیزات بسکتبال را می فروشید و لیست ایمیلی از متخصصان بسکتبال دارید، می توانید به راحتی یک پیام سفارشی در مورد محصولات یا خدمات خود برای آنها ارسال کنید.

بهینه سازی موتور جستجو (SEO)

بهینه سازی برای موتورهای جستجو با تمرین افزایش قابلیت جستجوی وب سایت شما با استفاده از موتورهای جستجو انجام می شود. این کار را می توان با ایجاد محتوا بر اساس کلمات کلیدی مرتبط با زمینه های خاص انجام داد. استفاده از سئو به شما کمک می کند تا کلمات، عبارات و کلمات کلیدی را که مخاطبان هدف شما هنگام انجام جستجو استفاده می کنند، شناسایی کنید، سپس می توانید محتوا را بر اساس کلمات جستجو شده مکرر آنها توسعه دهید.

جستجوی پولی

یکی دیگر از راه های عالی برای دستیابی به مخاطبان هدف، انجام جستجوی پولی کلیدواژه هدفمند است. به طوری که هنگامی که مردم برای برخی از کلمات کلیدی مرتبط جستجو می کنند، محصولات یا خدمات شما در صفحات برتر موتورهای جستجو قرار می گیرند.

تبلیغات بنری

همچنین می توانید بنرهای تبلیغاتی را در سایت های تخصصی مرتبط قرار دهید. شما می توانید این کار را از طریق قرار دادن مستقیم یا از طریق تبلیغات گوگل انجام دهید.

پست پولی

یکی دیگر از راه‌های آسان برای دستیابی به مخاطبان هدف، بازاریابی هدفمند از طریق پست‌های پولی است که می‌تواند به شکل وبلاگ‌نویسی مهمان، پست‌های بلاگ پولی و غیره باشد، اگر سایت تخصصی دارید که بر دسته‌بندی مرتبط با محصول یا خدمات شما تمرکز دارد. این بدان معناست که بسیاری از مشتریان بالقوه شما در حال حاضر در سایت هستند. به این ترتیب می توانید به راحتی از طریق یک پست حمایت شده در وبلاگ به آنها دسترسی پیدا کنید.

جمع بندی مقاله

نشان داده است که بازاریابی انبوه می تواند در رساندن محصولات شما به مخاطب مناسب موثر باشد، اما بهترین رویکرد برای استارت آپ ها نیست زیرا به منابع، نیروی انسانی و بودجه زیادی نیاز دارد. از سوی دیگر، بازاریابی طاقچه راه کارآمدتری برای دستیابی به مخاطبان تقسیم‌بندی شده شما به روشی کارآمد، قابل اعتماد و مؤثر فراهم می‌کند. بازار نیچ همچنین زمینه ای را برای استارتاپ های کوچک فراهم می کند تا با شرکت های بزرگ بدون داشتن بودجه هنگفت رقابت کنند

سبد خرید
ورود

حساب کاربری ندارید؟

برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.