آشنایی با طرح بازاریابی یا مارکتینگ پلن

طرح بازاریابی

طرح بازاریابی یا مارکتینگ پلن یکی از مهم ترین اصول کاری برای یک مجموعه می باشد. امروزه شرکت های بزرگ صنعتی و کارخانه های بزرگ، دارای طرح بازاریابی یا مارکتینگ پلن خاصی بوده و در تلاش هستند تا یک استراتژی جامع برای دستیابی به اهدافشان داشته باشند. برنامه ریزی و توجه به منابع انسانی، مالی و امور اداری از جمله عناصر اصلی و مهم در یک مجموعه می باشد.

طرح بازاریابی یا مارکتینگ پلن از جمله اصلی ترین و مهم ترین برنامه های یک سازمان یا شرکت بوده و مدیران ارشد سازمان های بزرگ، در تلاش هستند تا طرح بازاریابی یا مارکتینگ پلن جامع و کاملی را برای دسترسی به اهداف سازمانی خودشان داشته باشند. داشتن برنامه ریزی و توجه به استراتژی های مختلف از اصول اولیه برای ایجاد یک طرح بازاریابی می باشد و مدیران ارشد و اشخاص بلند پایه هر مجموعه، به این موضوع بیش از اندازه اهمیت می دهند.

امروزه نسبت به گذشته تغییرات زیادی داشته ایم و نحوه مدیریت شرکت ها از جمله پرسنل و منابع مالی و بسیاری از مسائل دیگر تغییر پیدا کرده و سازمان ها مجبور هستند تا روش و اصول کار خودشان را منطبق با مسائل روز نمایند.

 طرح بازاریابی یا مارکتینگ پلن طرحی گسترده و جامع می باشد که به صورت کوتاه مدت و بلند مدت قابل بررسی و تحقیق می باشد. قابل ذکر است که برنامه بازاریابی برای حمایت از قیمت گذاری اجناس و کالاهای مختلف و ورود به بازارهای جدید جهانی الزامیست.

سازمان ها به راحتی می توانند با استفاده از طرح بازاریابی یا مارکتینگ پلن، جمعیت و افراد خاصی را تحت تاثیر قرار داده و به بخشی از جامعه هدف خودشان دسترسی لازم را داشته باشند. هر چقدر اهداف تعیین شده یک طرح بازاریابی یا مارکتینگ پلن جامع و دقیق باشد، به همان اندازه تاثیرات مثبتی بر روند تولید و بازدهی و افزایش دارایی های یک مجموعه خواهد داشت.

امروزه شرکت های بسیاری در جهان وجود دارند که برخی از آن ها بسیار مشهور می باشند. علت این شهرت و محبوبیت مربوط به داشتن یک برنامه جامع برای امور بازاریابی شرکت بوده و به همین دلیل چنین شرکت هایی برتری خاصی نسبت به سایر رقبای خودشان دارند.

طرح های مختلف بازاریابی در شرکت ها، باعث می شوند که کمپین ها و گروه های مختلف کاری و تبلیغاتی شکل بگیرد و همین عامل باعث اشتغال زایی برای افراد نیز می شود. این افراد در قالب تیم های کوچک تا بزرگ می توانند بستر مناسبی برای تبلیغات و ارتقا محصولات مختلف خودشان فراهم کرده و بتوانند تبلیغات محصولات خودشان را از راه های مختلفی از جمله رادیو، اینترنت و فضای مجازی، مجلات تجاری، بروشورهای تبلیغاتی و بسیاری از طرح ها و روش های مرسوم دیگر به اطلاع مخاطبان خودشان برسانند.

طرح بازاریابی
طرح بازاریابی یا مارکتینگ پلن برنامه ای جامع و کامل می باشد که اهداف سازمانی را مشخص می کند

با این کار مخاطبان با رده های سنی گوناگون با محصولات و خدمات گوناگون شرکت ها آشنایی پیدا کرده و به راحتی می توانند از خدمات این مجموعه ها بازدید کرده و تبلیغات گسترده ای در سطح منطقه مورد نظر صورت می گیرد. این تبلیغات و نمایش محصولات مختلف شرکت ها باعث جلب توجه اقشار مختلف جامعه به مجموعه ها و سازمان های مرتبط می شود. در این بخش به بررسی مزایا و مراحل مختلف طرح بازاریابی یا مارکتینگ پلن پرداخته و توضیحات لازم در این خصوص را به صورت خلاصه بیان خواهیم کرد.

بخش های اصلی طرح بازاریابی یا مارکتینگ پلن و بررسی آن ها

بخش های اصلی یک برنامه بازاریابی شامل موارد ذیل است:

  • اهداف بازاریابی
  • استراتژی بازاریابی
  • تاکتیک های بازاریابی

هر طرح بازاریابی یا مارکتینگ پلن دارای مجموعه ای از بخش های اصلی و کانونی می باشد که در بالا به آن ها اشاره شد. اهداف بازاریابی به معنای تجزیه و تحلیل وضعیت کلی رقبا و فعالین مختلف حوزه مربوطه می باشد. مجموعه ها بایستی رقبای خود را شناخته و نسبت به محصولات و تولیدات آن ها آگاهی داشته باشند. سازمان ها اهداف خودشان را به صورت کوتاه مدت یا بلند مدت تنظیم می کنند. اهداف سازمانی کوتاه مدت به صورت 2 تا 5 سال بوده و اهداف بلند مدت بین 5 تا 15 سال زمان می برد.

تولید محصولات مختلف در اندازه های مشخص و نفوذ به بازارهای هدف هر مجموعه، یکی از مهم ترین اصول اولیه جهت رسیدن به اهداف سازمانی است. دسترسی به بازارهای هدف نقش موثری در میزان فروش مجموعه های مختلف داشته و موجب می شود که مجموعه مورد نظر سهم بیشتری از بازار را در اختیار داشته باشد.

 استراتژی های مختلفی در یک طرح بازاریابی یا مارکتینگ پلن وجود دارد. این روش ها شامل مواردی از جمله مشخص کردن جمعیت و بازار هدف، بررسی مخاطبان و مصرف کنندگان از نظر درآمدی و رفتارشناسی آن ها، تجزیه و تحلیل موقعیت و شرایط سیاسی و اقتصادی و بسیاری از موارد دیگر است. یک سازمان باید مشتری خودش را بشناسد و مقدار مصرف و میزان درآمد و وضعیت کلی مصرف کننده را تشخیص داده و بر نحوه رفتار وی آگاهی کامل داشته باشد. به طور کلی سازمان ها با توجه به شرایط کلی سیاسی و اقتصادی بازار هدف، می توانند استراتژی صحیح جهت دسترسی به اهداف سازمانی را به دست آورند.

تاکتیک های بازاریابی نیز شامل مجموعه ای از فرایند های مختلف می باشد که نیاز هست تا این فرایندها به صورت عملیاتی در بیایند. اینکه موقعیت فعلی شرکت چیست و میزان هزینه ها و نحوه دسترسی به بازارهای مختلف به چه صورت خواهد بود، جزو تاکتیک های اصلی طرح بازاریابی محسوب می شود.

به طور کلی هدف اصلی طرح بازاریابی یا مارکتینگ پلن تغییر محصولات قدیمی و جایگزین کردن محصولات جدید و کسب سود بیشتر برای یک مجموعه است.

نکات کلیدی در مورد طرح بازاریابی یا مارکتینگ پلن

این نکات شامل موارد ذیل هستند:

  • اهداف سازمانی به صورت کوتاه مدت و بلند مدت است
  • تشخیص بازار هدف اصلی یکی از مراحل اصلی برنامه ریزی بازاریابی می باشد
  • توجه به مشتری و رفتارشناسی وی در تعیین نوع و میزان تولید محصولات حائز اهمیت است
طرح بازاریابی
در طرح بازاریابی یا مارکتینگ پلن، توجه ویژه ای به تبلیغات مجازی می شود

خلاصه مطلب :

به طور کلی طرح بازاریابی یا مارکتینگ پلن فرایندی است که توسط مدیران ارشد مجموعه های مختلف شکل می گیرد. بررسی بازار هدف و استفاده از روش های صحیح جهت نفوذ به بازارهای هدف و شناخت رفتار مشتریان، جزو عوامل اصلی در موفقیت یک طرح می باشند. هر چقدر شناخت بیشتری نسبت به تغییرات بازار و روش های بازاریابی رقبای خودتان داشته باشید، به همان اندازه می توانید مسیر رسیدن به اهداف سازمانی خودتان را هموار سازید. توجه به نیازهای مشتریان و بررسی اهداف مالی و وضعیت کلی شرکت به شما کمک می کند که برنامه ریزی دقیق تری داشته باشید.

طرح بازاریابی یا مارکتینگ پلن یکی از مهم ترین اصول کاری برای یک مجموعه می باشد. امروزه شرکت های بزرگ صنعتی و کارخانه های بزرگ، دارای طرح بازاریابی یا مارکتینگ پلن خاصی بوده و در تلاش هستند تا یک استراتژی جامع برای دستیابی به اهدافشان داشته باشند. برنامه ریزی و توجه به منابع انسانی، مالی و امور اداری از جمله عناصر اصلی و مهم در یک مجموعه می باشد.

سبد خرید
ورود

حساب کاربری ندارید؟

برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.