آشنایی با مدل کسب و کار و بخش های آن

مدل کسب و کار

مدل کسب و کار چیست؟

تعریف کردن مدل کسب و کار تا حدودی دشوار است چرا که کسب و کار در زمینه های متفاوت معنا می شود و برداشت های زیادی از آن خواهد شد. تعاریفی که از کسب و کار بر اساس دیدگاه‌ های متفاوت ارائه می‌ شود دارای استانداردهای مشخص شده است. مدل انواع کسب و کار ساختار ساده‌ ای دارد که از واقعیت بهره‌ مند می ‌شود. ولی شما باید به خوبی بدانید که تعریف کردن کسب و کارهای متنوع و یا مدل آن شاید تا حدودی برای برخی از افراد دشوار باشد. مدل هایی که مربوط طرح کسب و کار هستند به عنوان سیستمی شناخته می‌ شوند که فعالیت ‌های به هم پیوسته دارند.

 عناصر طراحی متنوعی در هر یک از کسب و کارها وجود دارد که زمینه های متفاوتی را به وجود می آورد. بر اساس تعاریفی که بسیاری از افراد از مدل کسب و کار داشته اند باید بدانید که مدل‌ های کسب و کار ابزارهایی مفهومی هستند. مجموعه ای از عناصر و ارتباطات متنوع در هر یک از کسب و کارها وجود دارد که درآمدزایی هر یک از کسب و کارها را نشان می دهد. توصیف ارزشی هر یک از کسب و کارها شبکه متفاوتی از ارتباطات سرمایه ای را برای ایجاد کردن جریان های درآمدی به همراه دارد.

بخش های متنوع مدل کسب و کار

هر یک از انواع مدل کسب و کار که طراحی می شود دارای بخش های متنوعی است. در صورتی که شما پیش از راه اندازی شغل های متنوع به خوبی بخش های هر یک از کسب و کارها را بشناسید می توانید به بهترین نحو ممکن درآمدزایی از شغل خود داشته باشید. برخی از مهم ترین بخش هایی که در مدرسه کسب و کار وجود دارد و شما باید به خوبی ابتدای راه اندازی کسب و کار خود آنها را بشناسید عبارت است از :

1. مشتریان :

این بخش گروه های متنوعی از افراد و یا سازمان های متفاوتی را تعریف می کند که کسب و کار شما قصد دستیابی و خدمت به آنها را در زمینه کاری خود دارد. مشتریان در هر یک از کسب و کارها به عنوان قلب آن کسب و کار شناخته می‌ شوند. شما بدون مشتری هیچ سودی نمی توانید به دست بیاورید. اینکه برای چه مشتریانی کالا خلق می کنید و مهمترین مشتریان شما چه کسانی هستند از جمله مهم ترین دغدغه هایی می باشد که باید در این بخش به آنها توجه داشته باشید و مقالات آموزشی این بخش را مطالعه کنید.

2. ارزش پیشنهادی :

ارزش های پیشنهادی یکی دیگر از بخش ‌های مدل های کسب و کاری به شمار می‌ رود که برای مشتریان خاص ارزش خلق می نماید. ارزش های پیشنهادی برای شرکت ها توسط مشتری ایجاد می گردد. هر یک از ارزش های پیشنهادی تشکیل شده از بسته های منتخب و یا خدمات ویژه می باشد که نیازهای بخش های متنوعی از مشتریان را برآورده می سازد. اینکه چه ارزش‌ هایی را به مشتریان ارائه دهید و برای حل کدام یک از مشکلات مشتریان خود ارزش ها را به کار بگیرید از مهم ترین نکاتی است که در این بخش باید به آن دقت کنید.

3. کانال توزیع :

کسب و کار شما برای ارائه دادن ارزش پیشنهادی به بخش های متنوع مشتریان خود باید بتواند با آنها ارتباط برقرار کند و به آن ها دسترسی داشته باشد. کانال ارتباطی یکی از مهمترین بخش‌ های مدل کسب و کار می باشد که می تواند توزیع و فروش هر یک از محصولات را برعهده بگیرد. کانال های ارتباطی و توزیع با مشتریان در ارتباط هستند و نقش مهمی روی تجربه مشتری و مشاوره کسب و کار ایفا می‌ نمایند. بخش های متنوعی از کانال ها را برای دسترسی باید طراحی کنید و به آنها جذابیت خاصی ببخشید.

4. روابط با مشتریان :

ارتباط پیدا کردن با مشتری و اینکه بدانید شغل خود را چگونه وارد بازار کنید اهمیت بسیار زیادی دارد. استفاده کردن از اینترنت و فناوری هایی که مربوط به اطلاعات در بخش ارتباط پیدا کردن با مشتری می باشد اهمیت بسیار زیادی در این بخش دارد.  شما از بانک های داده مشتری خود می توانید برای یافتن فرصت بهتر جهت سودآوری در کسب و کار استفاده کنید. هر یک از نیازهای مشتریان را در این بخش می توانید پاسخ دهید.

5. جریان های درآمدی :

در صورتی که مشتریان شما قلب کسب و کارتان باشند جریان های درآمدی تان را به بهترین نحو ممکن می توانند تشکیل دهند. کسب و کار شما در هر یک از بخش های متنوع ارزش ‌های مشخص شده‌ ای دارد. اگر شما جریان درآمدی را برای بخش های متنوع مشتریان به بهترین نحو ممکن طراحی کنید می توانید سودآوری مناسبی از مدل کسب و کار خود به دست بیاورید. مشتریان باید بدانند که برای چه ارزشی مایل هستند که هزینه مناسبی پرداخت کنند. مشتریان در حال حاضر برای کالاهایی که ارزش دارند و قیمتشان مناسب است هزینه می نمایند.

6. منابع و فعالیت های کلیدی :

هر یک از مدل‌های کسب و کار به منابع و فعالیت های کلیدی نیاز دارند. این منابع کسب و کار را قادر می‌ سازند که بتوانند ارزش های پیشنهادی خودشان را به تنهایی خلق کنند. ارتباط پیدا کردن با مشتریان در این بخش حفظ می ‌شود و کسب درآمد خواهد داشت. از جمله بخش های سازنده مدل های کسب و کار فعالیت های کلیدی می باشد که برای عملکرد صحیح کسب و کار به بهترین نحو ممکن وارد کار می گردد. هر یک از مدل های کسب و کار به تعداد زیادی از فعالیت های کلیدی نیاز دارند.

7. شرکای کلیدی کسب و کار :

یکی دیگر از بخش های مهم مدل‌ های کسب و کار شبکه ‌ای از شرکا و تامین کنندگان می باشد. آن ها می توانند عملکرد صحیح هر یک از مدل‌های کسب و کار را به همراه بیاورند. شرکت ‌ها به دلایل متنوع برای خودشان شرکایی انتخاب می‌ کنند و همین مسئله بنای کسب و کار آن ها را تاسیس می‌ کند. شرکای کلیدی هر یک از کسب و کار ها افراد متنوعی هستند و تامین کنندگان کلیدی هم افراد خاص می باشند.

سبد خرید
ورود

حساب کاربری ندارید؟

برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.