7 سوال برای تعیین سایز بازار

تعیین سایز بازار

مقدمه

اگر قصد دارید وارد بازار جدیدی شوید یا بازار فعلی خود را گسترش دهید ، دانستن سایز بازار دردسرساز است. چرا؟ زیرا برآورد اندازه بازار به سوالات مهم مربوط به تصمیمات سرمایه گذاری شما و درآمد و فرصت های موجود در بازار پاسخ می دهد. به عنوان یک کارآفرین یا بازاریاب ، می دانید که همراه با تیم و محصول ، بازار یکی از عوامل کلیدی موفقیت هر کسب و کار است. بنابراین ، برای دریافت دقیق ترین برآورد سایز یا اندازه بازار ، باید تحقیقات بازار را به روش صحیح انجام دهید.

سایز بازار چیست؟

سایز یا اندازه بازار بخش مهمی از تحقیقات کلی بازار و عنصر اساسی برنامه ریزی بازاریابی استراتژیک است. اندازه بازار عبارت است از برآورد تعداد فعلی و احتمالی خریداران و یا فروشندگان در یک بازار معین. مستلزم تعریف و درک ارزش بالقوه بازار فعلی یا فرصت بازار بالقوه است. اندازه بازار یک علم است. این شامل درک عمیق از یک محصول یا خدمات خاص و ویژگی های بازار است. آنها برای تعریف بخش ها و زیربخش های بازار استفاده می شوند که برآوردها را بیشتر مدیریت می کند. اندازه بازاریابی ، به روش صحیح انجام شده ، به شما این امکان را می دهد تا بهترین فرصت های بازار را برای تجارت خود هدف قرار داده و به طور کامل ارزیابی کنید. این یک نقطه حیاتی برای ارزیابی و اتخاذ تصمیمات مربوط به منابع و سرمایه گذاری است.

1. بازار آدرس پذیر و در دسترس شما چیست؟

تشخیص تفاوت بین بازارهای آدرس پذیر و در دسترس یک نکته کلیدی است زیرا به شما شانس موفقیت واقعی در کسب و کار را نشان می دهد. به عبارت ساده ، بازار آدرس پذیر ، پتانسیل درآمدزایی برای محصول یا خدمات شما است. این شامل بازار خارج از پوشش شرکت شما می شود. بازار آدرس پذیر نشان دهنده ارزش فروش بالقوه شما در مدت زمان معین در بخش خاصی از بازار است. اما این بدان معنا نیست که شما قادر به دسترسی به تمام این بازارهای آدرس پذیر هستید. ممکن است محدودیت های زیادی مانند جغرافیایی برای مثال وجود داشته باشد. اینجاست که بازار موجود به وجود می آید.

1.1. بازار موجود

بازار موجود بخشی از بازار آدرس پذیر است که می توانید با آن به طور واقعی رقابت کنید. این نشان دهنده تعداد افرادی است که هم مایل و هم قادر به خرید محصولات شما هستند. به عنوان مثال: فرض کنید شما در حال راه اندازی یک تجارت ماکارونی هستید. به طور بالقوه ، بازار آدرس شما رستوران های جهانی خواهد بود که ماکارونی ارائه می دهند. از لحاظ تئوری ، اگر در هر کشوری فعالیت می کردید ، می توانستید از کل بازار آدرس پذیر درآمد کسب کنید. می دانید که واقع بینانه نیست. حقیقت را ببینیم. شما در حال راه اندازی زنجیره رستوران ماکارونی خود در دو شهر هستید. این بازار موجود شماست: تقاضا برای نوع محصولات شما در محدوده تحت پوشش شما. شما باید تلاش های بازاریابی و تبلیغاتی خود را در منطقه بازار موجود متمرکز کنید. درک درست از بازار موجود و رقابت در داخل آن به شما امکان می دهد مشتری ایده آل خود را بهتر بشناسید.

2. بهترین منابع اطلاعات کدامند؟

پس از مشخص شدن تمایز بین بازارهای آدرس پذیر و موجود ، می توانید شروع به جمع آوری داده ها برای اندازه بازار کنید. امروزه تعداد زیادی منبع اطلاعات وجود دارد. ناگفته نماند که بسیاری از آن ها به صورت آنلاین قابل دسترسی هستند. همه این اطلاعات پیدا کردن داده های مناسب و دقیق را برای شما دشوار می کند. در ارزش گذاری خود انتقاد داشته باشید. منابع احتمالی اطلاعات می تواند موارد زیر باشد:

  • تحقیقات ثانویه یا تحقیقات روی میز – اطلاعات زیادی در اینجا به صورت رایگان یا با بودجه محدود موجود است. از جمله بهترین مکان ها برای شروع می توان به کتابخانه محلی و اینترنت اشاره کرد. علاوه بر این ، می توانید از انجمن تجاری صنعت خود ، راهنمایی های دولتی ، کالج ها و دانشگاه ها ، مقالات مجلات ، مجلات و موارد دیگر استفاده کنید.
  • تحقیقات اولیه. می تواند اشکال مختلفی داشته باشد. محبوب ترین آن ها عبارتند از: مصاحبه ها ، نظرسنجی ها ، ارتباطات اینترنتی از طریق ایمیل ، وبلاگ ها ، گروه های خبری و موارد دیگر.

3. مشخصات مشتری هدف شما چیست؟

پاسخ میلیون دلاری این سوال نقطه عطف کسب و کار شماست. شما باید پاسخ آن را کاملاً بدانید. مشخصات مشتری شما – که به عنوان شخصیت خریدار نیز شناخته می شود – نمایندگی های کلی از مشتریان ایده آل شما است. ایجاد مشخصات دقیق از مخاطبان مورد نظر به شما این امکان را می دهد که بازاریابی را به روش صحیح انجام دهید. ایجاد نمایه مشتری کار سختی نیست. شما فقط باید سوالات مناسب را از افراد مناسب بپرسید. در اینجا چند سوال مهم وجود دارد که می توانید از آنها برای ایجاد شخصیت خریدار استفاده کنید:

  • مشخصات جمعیتی خود را شرح دهید – وضعیت ازدواج ، جنسیت ، درآمد و غیره.
  • تحصیلات شما چیست؟ – چه سطحی ، کدام مدرسه.
  • نقش شغلی/ عنوان شغلی شما چیست؟
  • بزرگترین چالش های شما چیست؟- مشکلات اولیه ای را که آنها سعی در حل آن دارند مربوط به محصولات و خدمات شما توضیح دهید.
  • وقتی تصمیم به خرید می گیرید به چه چیزی بیشتر اهمیت می دهید؟
  • رایج ترین اعتراض شما به محصولات ما چیست؟
  • برای کسب اطلاعات به کجا مراجعه می کنید؟
  • ترجیح می دهید چگونه با فروشندگان ارتباط برقرار کنید؟

4- رقبای اصلی شما چه کسانی هستند؟

برای اینکه بتوانید محصولات یا خدمات بهتری نسبت به رقبای خود ارائه دهید ، باید آن ها را کاملاً بشناسید. شما باید ارزش پیشنهادی رقبا ، نقاط قوت و ضعف آن ها را درک کنید. رقبا تشنه مشتریان شما هستند. حقیقت این است که اگر می خواهید آن ها را شکست دهید ، باید دائماً بر رفتار ، تغییرات ، پیشرفت ها و دستاوردهای آن ها نظارت داشته باشید. در اینجا نکاتی درباره نحوه جمع آوری اطلاعات در مورد رقبای خود آورده شده است:

  1. جستجوی Google – فقط برای شروع. آخرین اخبار ، رویدادهای گذشته و آینده و سایر اطلاعات مهم مربوط به فعالیت های رقیب خود را جستجو کنید.
  2. وب سایت های آنها را بررسی کنید. به نحوه ارائه اطلاعات آنها ، نحوه توصیف رقبا محصولات خود ، پیام آن ها چیست. برای مشاهده صلاحیت ها و سوابق کارکنان به بخش تیم نگاه کنید. به صفحه “درباره ما” نگاه کنید تا ماموریت آن ها و غیره را درک کنید.
  3. از ابزارهایی برای تحقیق در مورد کلمات کلیدی رقابت ، معیارهای ترافیک ، استراتژی های پیوند و حضور کلی بازاریابی آنلاین استفاده کنید. نمونه هایی از آن ابزارها Alexa.com ، Google Trends for Websites ، SEO Toolbar ، SEMRush ، SpyFu و بسیاری دیگر است.
  4. از Google Alerts استفاده کنید تا هشدارها را برای همه رقبای خود بدانید تا بدانند چه کار می کنند.
  5. نمایه های رسانه های اجتماعی آنها را بررسی کنید تا ببینید چگونه رقیب شما از سایت های شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک ، لینکدین و توییتر به عنوان فرصت های بازاریابی استفاده می کند.
  6. از مشتریان خود بخواهید اطلاعات واقعی در مورد رقبا جمع آوری کنند. دریابید که آنها در مورد رقیب شما چه چیزی را ترجیح می دهند.
  7. از تأمین کنندگان خود بخواهید که بدانند رقابت شما چه چیزی را سفارش داده است.

5. سطح رشد در بازار چگونه است؟

این سوال به تقاضای بازار و البته فرصت های آینده بازار مربوط می شود. رشد بازار عبارت است از افزایش تقاضا برای محصول یا خدمات در طول زمان. رشد بازار هنگامی سریع است که مصرف کنندگان محصول را برای سطح قیمت مفید بدانند. یک مثال عالی در اینجا یک تلفن همراه جدید با تکنولوژی بالا است. در ابتدا ، ممکن است فقط به بخش کوچکی از مصرف کنندگان فروخته شود ، اما با کاهش قیمت تلفن همراه و افزایش کاربرد آن در زندگی روزمره ، مصرف کنندگان بیشتری خرید آن را آغاز می کنند. بنابراین ، تقاضای مصرف کنندگان با مهارت یک شرکت در افزایش ارزش محصول ، ارائه قیمت مطلوب ، توسعه ویژگی ها و مزایای محصول و موارد دیگر هدایت می شود. در اینجا چند نکته ثابت شده برای مراقبت از رشد بازار و سطح آن آورده شده است:

  • از Google Trends استفاده کنید. این یک ابزار عالی برای بررسی این است که آیا یک گروه محصول خاص روند صعودی دارد ، این روند چقدر بزرگ است و از چه زمانی شروع شده است.
  • ارزیابی کلمات کلیدی ابزارهای زیادی برای ارزیابی کلمات کلیدی وجود دارد ، اما ابزار برنامه ریز کلمات کلیدی Google محبوب ترین و رایگان برای استفاده است. این به شما این امکان را می دهد که بدانید تعداد جستجوها در ماه برای یک محصول خاص چقدر است ، چقدر رقابت وجود دارد. ابزارهای پولی مانند Semrush یا Serpstat بسیار فراتر رفته و به لطف آن ها می توانید تصویر کامل را مشاهده کنید.
  • اعتبار سنجی رسانه های اجتماعی عصر رسانه های اجتماعی است. و ما می توانیم از کانال های رسانه های اجتماعی مانند فیس بوک ، اینستاگرام و غیره برای درک بهتر تقاضای بازار استفاده کنیم. این منبع واقعی و کارآمد برای بررسی فرصت های بازار و علاقه به محصول است.
  • به ماه های گذشته نگاه کنید تا الگوهای کلیدی پشت تقاضا را تجزیه و تحلیل کنید. بررسی فروش سال های گذشته روندهای ماهانه یا فصلی را به شما نشان می دهد.
  • نمایش و بحث در مورد تقاضا. مشاهده خود را به همکاران مناسب در سازمان خود نشان دهید و در مورد آن با آنها بحث کنید. جمع آوری اطلاعات از فروش ، بازاریابی ، امور مالی ، تولید و غیره.

6. جالب ترین بخش بازار کدام است؟

تقسیم بندی بازاریابی یک علم کامل است که نقش اساسی در استراتژی کلی بازاریابی دارد. کسب و کار شما نمی تواند به کل بازار انبوه با همه بخش های آن خدمت کند. شما باید بالاترین بخش را انتخاب کنید که بتوانید بهترین خدمات را ارائه دهید. چرا؟ زیرا این بخش به شما کمک می کند تا تمرکز شرکت ، رقابت ، حفظ مشتری ، دستیابی به ارتباطات بهتر و البته افزایش سودآوری را افزایش دهید. مزایای اصلی هدف قرار دادن بخش مناسب در این واقعیت نهفته است که شما در یک شرکت بهتر و سودآوری بالاتر تجارت می کنید.

7. مشاغل شما چه مناطق جغرافیایی را می تواند پوشش دهد؟

از آنجا که شما یک بازاریاب هستید ، مهم است بدانید مشتریان شما از کجا آمده اند. شما باید در محل زندگی مشتریان بالقوه و فعلی خود تحقیق کنید تا بتوانید تجارت خود را در مکان مناسب اداره کنید. اگر صاحب کسب و کاری کوچک هستید ، پاسخ سوال جغرافیایی ممکن است واضح باشد. با این حال ، اگر شما یک تجارت چند ملیتی را اداره می کنید یا اکنون در حال رشد هستید ، ممکن است یک سوال بسیار دشوار باشد. نکات زیر به شما کمک می کند موقعیت جغرافیایی کسب و کار خود را مشخص کنید:

  1. مشتریان فعلی شما را مخاطب قرار می دهد. تمرکز مشتریان فعلی به این معنی است که شما همچنین دارای مشتریان بالقوه هستید.
  2. پرسش های شما از کجا می آید؟ آدرس سوالات شما می تواند یک منطقه جغرافیایی هدفمند را در اختیار شما قرار دهد.
  3. مشتریان غیر شما از کجا آمده اند؟ آنها نیز مهم هستند. آنها مشتریان بالقوه شما هستند. محل زندگی افراد غیر مشتری خود را مشخص کنید.

خلاصه مقاله

تحقیقات بازار شما باید شامل اندازه بازار باشد. بدون آگاهی مناسب از اندازه بازار خود ، شما در معرض خطر اداره یک تجارت در بازاری هستید ، جایی که استفاده از تمام پتانسیل ها و فرصت ها تقریباً غیرممکن است. سوالات اصلی اندازه بازار ، راه را برای برنامه های بازاریابی استراتژیک که به روش صحیح انجام شده است باز می کند. اندازه بازار برای توسعه بازار فعلی یا ورود به بازار جدید بسیار مهم است. مخصوصاً وارد کردن یک مورد جدید. بازارهای جدید (فرقی نمی کند که بخش های جدیدی باشند یا کشورهای جدید) با خطرات زیادی همراه هستند. تحقیقات بازار و اندازه گیری برای اتخاذ بهترین تصمیم ضروری است.

سبد خرید
ورود

حساب کاربری ندارید؟

برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.