هوش بازاریابی چیست؟

هوش بازاریابی

مقدمه

توسعه چندین نوع هوش بازار برای ایجاد روابط قوی با مشتریان ، بخش جدایی ناپذیر هر تجارت موفق است. راهکارهای هوش بازاریابی درک عمیقی از رفتار ، ترجیحات و مقاصد مصرف کننده ارائه می دهد. علاوه بر این ، رویکرد هوش رقابتی به کسب و کار شما در نظارت بر رقبا و برنامه ریزی تصمیمات تجاری شما کمک می کند. اطلاعات بازار اطلاعاتی است که دید وسیعی از بازار موجود شرکت ارائه می دهد. این دیدگاه شامل اطلاعات و بینش در مورد مشتریان ، رقبا ، مشکلات ، مقامات نظارتی ، پتانسیل محصولات جدید و سایر اطلاعات بازار است که می توانید حدس بزنید. علاوه بر این ، در عصر جدید ما در زمینه نوآوری ها ، هوش بازار گسترش یافته است تا از روش های تجزیه و تحلیل داده ها استفاده کند که می تواند به شما در بهبود مدل کسب و کار شما کمک کند.

هدف از هوش بازاریابی

معنای هوش بازار شامل پاسخ به سوالات واقعی در مورد مشتریان و رقبای شما است و در نتیجه به شرکت کمک می کند تا تصمیم گیری موفق مبتنی بر داده را انجام دهد.

نمونه سوالاتی که هوش بازار می تواند شامل موارد زیر باشد:

نقاط قوت و ضعف اصلی رقبای شما چیست؟

قیمت بهینه برای یک محصول چقدر است؟

چه کسانی در حال خرید محصولات شما هستند؟

دلایل اصلی عدم خرید محصولات شما چیست؟

چه به روز رسانی یا تغییراتی می تواند در محصولات شما ایجاد شود تا بهتر شود؟

محصولات جدید یا موجود را می توانید به کدام بخش های بازاریابی هدایت کنید؟

چه چیزی شما را از رقبا متمایز می کند؟

مشتریان شما چه مزایایی می خواهند؟

پاسخ به سوالات مانند موارد فوق می تواند به شما در مدیریت مشتریان ، توسعه استراتژی های قیمت گذاری ، ایجاد برنامه های بازاریابی ، افزایش فرصت های فروش ، پیش بینی حرکت رقبا ، شناسایی شکاف ها و غیره کمک کند.

چگونه می توان اطلاعات مورد نیاز برای هوش بازار خود را بدست آورد؟

جمع آوری و پیگیری تمام اطلاعات مورد نیاز برای هوش بازار می تواند بسیار وقت گیر باشد. اینجاست که ابزارهای نرم افزاری مدرن وارد صحنه می شوند. در چند سال گذشته ، برخی از ابزارها و تکنیک های آنلاین به بهترین دوستان بازاریاب برای یافتن فرصت های جدید تبدیل شده اند.

علاوه بر این ، انواع وسیعی از ابزارهای جمع آوری داده ها و راه حل های نرم افزاری جامع برای هوش تجاری مانند Pentaho و Sisense وجود دارد. می توانید راه حل های مختلف را در وب سایت های مقایسه مانند G2 Crowd و Software Advice مقایسه کنید.

هوش بازار در مقابل اطلاعات بازار

قبل از بررسی عمیق تر در انواع سیستم های هوش بازاریابی ، باید توضیح دهیم که تفاوت بین اطلاعات و هوش چیست.

جمع آوری اطلاعات تنها اولین قدم در فرآیند هوش بازاریابی است. اطلاعات با اعداد و برخی آمارها در مورد مشتریان ، محصولات و رقبای شما ایجاد می شود. به عنوان مثال ، زمان و تاریخ خرید مشتریان ، موقعیت جغرافیایی مشتریان و سن آنها فقط اطلاعات است. این اطلاعات باید مورد تجزیه و تحلیل قرار بگیرند تا بینش ارزشمندی از آن به دست آید.

اطلاعات وقتی تجزیه و تحلیل می شوند به هوش تبدیل می شوند. تجزیه و تحلیل اطلاعات شامل فعالیت هایی مانند استفاده از سیستم های نرم افزاری مناسب ، داشبوردها ، ابزارهای تجسم داده ها ، ابزارهای گزارش BI ، انواع مختلف نمودارها و نمودارها و غیره است. به این ترتیب ، شرکت ها می توانند از هوش بازاریابی برای تصمیم گیری های مهم تجاری و ایجاد استراتژی های تجاری استفاده کنند.

انواع هوش بازاریابی

هوش بازاریابی کل جهان داده و اطلاعات را در بر می گیرد. همانطور که در بالا اشاره کردیم ، شامل اطلاعات و بینش در مورد مشتریان ، رقبا ، مشکلات ، قیمت ها و غیره است. بسته به منابع داده هایی که باید جمع آوری و تحلیل شوند و ماهیت صنعت و بازار شما ، انواع مختلفی از هوش بازاریابی وجود دارد. در اینجا اصلی ترین آنها را خواهیم دید.

1. هوش رقبا

امروزه ، هوش رقبا یک ابزار مهم برای موفقیت بازاریابی و کسب و کار است. همانطور که قبلاً حدس زده اید ، هوش رقبا فرایند جمع آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات مربوط به رقبا است. با این حال ، هوش رقبا جاسوسی از رقابت نیست. این بر اساس جمع آوری اخلاقی انواع مختلف اطلاعات ، از جمله سوابق دولتی (که به طور علنی در دسترس هستند) است. انجمن متخصصان هوش استراتژیک و رقابتی (SCIP) حتی یک کد اخلاقی را برای اعضای خود ارائه می دهد. به طور معمول ، فعالیت های اطلاعاتی رقبا به شما کمک می کند تا تصویری از محیط رقابتی که در آن کسب و کار شما کار می کند ، ایجاد کنید و همچنین مشخصات جامع رقبا را ایجاد کنید.

نمونه هایی از موضوعات ، زمینه ها و نکات کلیدی که مشخصات رقبا باید شامل آنها باشد:

اطلاعات تماس رقبا (مانند ایمیل ، وب سایت ، آدرس ، شماره تلفن و غیره)

ساختار شرکت – آیا رقیب شما به صورت جداگانه متعلق به مالکیت ، ادغام و غیره است؟

بیانیه ماموریت – فلسفه ها و باورهای رقیب شما چیست؟

آیا آنها رقبای مستقیم هستند یا غیر مستقیم؟

محصولات/خدمات آنها چیست؟

کیفیت آنها چقدر بالاست؟ مشتریان کیفیت آنها را چگونه درک می کنند؟ آیا مشتریان آنها راضی هستند؟

مشتریان رقبای شما چقدر وفادار هستند؟

اخبار رقیب چیست؟ پیگیری رقبای خود در رسانه های اجتماعی امری ضروری است.

فرایند توسعه محصول آنها چگونه کار می کند؟

منابع موجود آنها (داخلی و خارجی) چیست؟

فروش آنها چقدر است؟ درآمد چقدر است؟ تیم فروش آنها چگونه است؟

بازار هدف فعلی و بالقوه آنها چیست؟

رقبا چگونه محصولات و خدمات خود را توزیع می کنند؟

سطح خدمات و مهارت های خدمات مشتریان آنها چیست؟

وقتی صحبت از جمع آوری اطلاعات در مورد رقبای شما می شود ، بهتر است تا آنجا که می توانید کشف کنید. این نه تنها مشخصات آنها را به شما نشان می دهد بلکه به شما کمک می کند یاد بگیرید که چگونه از آنها بزرگتر باشید. همچنین می توانید درک ها و بینش های ارزشمندی در مورد روندهای صنعت جمع آوری کنید.

2. هوش مشتری

در دنیای امروز ، تنها درک عمیق مشتری می تواند فروش و درآمد شما را افزایش دهد. هوش مشتری فرایند جمع آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات مربوط به مشتریان است. هدف از آن درک انگیزه ها ، باورها ، نیات ، ترجیحات و ادراکات مشتری است. هوش مشتری همه چیز در مورد به دست آوردن بینش با ارزش و هوشمند است. این درک این است که چرا مشتریان محصولات خاصی را خریداری می کنند (یا نمی خرند) که به شما امکان می دهد خواسته ها و انتظارات مشتری را برآورده کنید.

هوش مشتری به شما کمک می کند مشخصات مشتریان خود را ایجاد کنید که شامل ویژگی های جغرافیایی ، جمعیت شناختی ، روانشناختی و اقتصادی – اجتماعی است. همچنین ، شامل اعتبار و الگوهای خرید است.

نمونه هایی از موضوعات و نکاتی که مشخصات مشتری شما باید شامل آنها باشد:

گروه سنی مشتریان شما چقدر است؟

سطح تحصیلات آنها چقدر است؟

شغل آنها چیست؟

درآمد سالیانه آنها چقدر است؟

آنها کجا زندگی می کنند؟

وضعیت تاهل آنها چگونه است؟

سرگرمی ها و علایق مشتریان شما چیست؟

آنها با استفاده از محصول شما چه مشکلی را حل می کنند؟

نگرانی هایی که ممکن است مشتریان در مورد شرکت و کسب و کار شما داشته باشند چیست؟

چه چیزی می تواند باعث شود مشتریان شما محصولات شما را به افراد دیگر توصیه کنند؟

آنها چقدر مایلند برای انواع محصولات شما هزینه کنند؟

بهترین کانال ها برای دسترسی به مشتریان کدامند؟ (ایمیل ، رسانه های اجتماعی ، تلویزیون ، تبلیغات در فروشگاه و غیره)

هوش مشتری یک رویکرد ضروری است که بینش عملی کسب و کار را ارائه می دهد.

برای موفقیت ، شما باید منابع مختلف هوش مشتری و پاسخهای روشن به سوالات مانند موارد بالا را بدانید. آنها به شما کمک می کنند تا بیشتر و بیشتر به مشتریان خود نزدیک شوید.

3. هوش ژئوپلیتیک

محیط کسب و کار پیچیده و در سطح جهانی به هم پیوسته است. اطلاعات ژئوپلیتیک فرآیند جمع آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات در مورد جنبه های ژئوپلیتیک منطقه ای و/یا جهانی مانند زبان ها ، فرهنگ ، تاریخ ، حقوق ، سیاست های تجاری و شیوه های تجاری معمولی برای یک کشور (یا کشورها) است. هوش ژئوپلیتیک بیشتر برای شرکتهای چند ملیتی و جهانی که در چندین کشور فعالیت می کنند رایج است و به داده ها و بینش در بازارها و مکانهای مختلف نیاز دارند. برای انجام این نوع هوش بازار ، شرکت های بزرگ جهانی ممکن است یک تیم داخلی ایجاد کنند که وظایف اطلاعات ژئوپلیتیک را انجام می دهد. شرکتهای کوچکتر اغلب از خدمات خارجی استفاده می کنند.

نمونه هایی از موضوعات و نکاتی که اطلاعات ژئوپلیتیک شما باید شامل آنها باشد:

خطر یک حرکت عمده در نرخ ارز در یک کشور چقدر است؟

ثبات سیاسی و نظام سیاسی کلی چیست؟

قوانین تجاری و مقررات تجاری چیست؟

محیط امنیت داخلی چیست؟ آیا شامل جنگ ، جنایت ، تروریسم یا سایر مسائل امنیتی می شود؟

محیط کسب و کار و تأثیر عوامل اجتماعی و ساختاری چیست؟

تولید ناخالص داخلی (تولید ناخالص داخلی ، اسمی) کشور چقدر است؟

مهمترین سازمانهای بین المللی و منطقه ای در کشور کدامند؟

برخی از رهبران کشور چه کسانی هستند؟

عمده صادرات و واردات کشور چیست؟

هوش ژئوپلیتیک به مشاغل کمک می کند تا ابعاد بازارها و محیط های جهانی را درک کنند تا بتوانند فرصت ها را شناسایی کرده و از خطرات جلوگیری کنند. رهبران تجاری درک می کنند که درک تصویر پیچیده ژئوپلیتیک یک عنصر مهم است و نیاز به تفسیر تأثیر تغییر شرایط اقتصادی بر موفقیت کسب و کار دارد.

4. هوش رسانه های اجتماعی

رسانه های اجتماعی شیوه ارتباط و تعامل مردم با یکدیگر را دگرگون کرده است. اکنون ، وقتی مردم به دنبال اطلاعات بیشتر در مورد یک شرکت یا محصول می گردند ، به بررسی پروفایل شبکه های اجتماعی می پردازند. اینها دلایل خوبی است که باعث می شود هوش رسانه های اجتماعی به یکی از انواع کلیدی هوش بازاریابی تبدیل شود. هوش رسانه های اجتماعی (SMI) نشان دهنده فرایند نظارت بر رسانه های اجتماعی از جمله مکالمات اجتماعی است. سپس اطلاعات مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و برای تصمیم گیری های تجاری و انجام اقدامات مورد استفاده قرار می گیرد. هوش رسانه های اجتماعی بسیار فراتر از مشاهده و نظارت بر مکالمات آنلاین (از جمله “پسندیدن” و “بازنویسی مجدد”) است. SMI بینش عمیقی از نحوه درک مصرف کنندگان از شرکت ، محصولات یا مارک های شما به شما می دهد.

نمونه هایی از موضوعات و سوالاتی که هوش رسانه های اجتماعی شما می تواند در پاسخ به آنها به شما کمک کند:

رقبای شما چه می کنند؟

مشتریان شما بزرگترین مشکلات و دردسرها چیست؟

چه محتوایی بیشترین جذب را دارد؟

چه فرصت های تجاری را از دست می دهید؟ آیا چیزی وجود دارد که در مورد مشتریان خود به آن توجه نکرده اید؟

کدام مشتریان از محصولات شما راضی نیستند و چرا؟

علایق مشتریان شما چیست؟

کدام مخاطبان محصولات شما را دوست دارند و چرا؟

چگونه می توانید ایده های جدیدی به دست آورید؟

عوامل تأثیرگذار در صنعت شما چه کسانی هستند؟

چگونه می توانید تجربه بهتری از مشتری ارائه دهید؟

چه کسی در مورد شرکت شما صحبت می کند؟

SMI یک سلاح قدرتمند در دستان شماست. یک استراتژی موفقیت آمیز در زمینه رسانه های اجتماعی به شما امکان می دهد با محتوا و پیشنهادات عالی و بصیرت انگیز در زمان مناسب به افراد مناسب برسید.

این درهای بسیاری را به روی متخصصان بازاریابی ، تحقیق و فروش باز می کند. از بسیاری جهات ، رسانه های اجتماعی هوش بازار را مرتبط تر و قوی تر می کند. فقط باید بدانید که چگونه آن را به درستی ادغام کنید.

5. هوش فناوری

شرکت های پیشرو دارای ساختار بسیار جامعی از انواع مختلف هوش بازاریابی (از جمله نه تنها هوش رقابتی ، مشتری و رسانه های اجتماعی بلکه هوش فناوری) برای جمع آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات عمیق تر در مورد تغییرات محیطی به منظور بهبود کیفیت تصمیم گیری خود هستند.

هوش فناوری (TI) فرایند شناسایی و تجزیه و تحلیل فرصت ها و تهدیدهای تکنولوژیکی است که می تواند بر توسعه تجارت شما تأثیر بگذارد.

TI شامل نوع خاصی از اطلاعات و بینش در مورد محیط فناوری است. به عبارت دیگر ، TI به شما کمک می کند تا ببینید در دنیای فناوری چه می گذرد و چگونه می توان این اطلاعات را در شرکت شما اعمال کرد.

با توجه به اینکه فناوری های جدید سریعتر از همیشه پیش می آیند ، باید بدانید کدام یک از آنها می تواند رقابتی ترین مزیت را برای شما به ارمغان آورد. شما نه تنها باید بدانید که فناوری های جدید چه هستند بلکه چقدر می توانند موثر باشند.

نمونه هایی از سوالاتی که هوش فناوری می تواند به شما در پاسخ به آنها کمک کند:

روندهای فناوری در صنعت شما چیست؟

بهترین زمان برای بکارگیری فناوری های جدید چه زمانی است؟

کارکنان شما برای آموختن چه مهارت های فناوری جدیدی نیاز دارند؟

رقبای شما در زمینه فنی چه می کنند؟

محصولات و خدمات شما در مقایسه با رقبای شما چقدر نوآورانه هستند؟

بزرگترین ارائه دهندگان فناوری (مانند دانشگاهها ، موسسات تحقیقاتی ، آزمایشگاههای ملی و غیره) در صنعت شما کدامند؟

الزامات فنی و انتظارات مشتریان شما در حال حاضر چیست؟

راه حل های فناوری آینده که در سالهای آینده بر بازار تسلط خواهند داشت چیست؟

چالش های اصلی چرخه نوآوری یک محصول چیست؟

هوش فناوری به شما امکان می دهد روندها را شناسایی و ارزیابی کنید ، تجزیه و تحلیل تاریخی انجام دهید ، تقاضای بازار را برآورد کنید ، قوانین خاصی را درک کنید و حتی پیش بینی های فناوری را انجام دهید.

هوش فناوری خوب می تواند دانش و پشتیبانی محکمی را برای برنامه ریزی و ایجاد مسیر نوآوری در اختیار شما قرار دهد. علاوه بر این ، می تواند شما را به شرکا متصل کرده و ایده هایی فراتر از مرزهای جغرافیایی شما ارائه دهد.

6. هوش محصول

هوش محصول در بین بازاریابان و متخصصان فروش ، به ویژه کسانی که امروزه در صنعت خرده فروشی مشغول هستند ، محبوبیت زیادی پیدا کرده است. هوش محصول فرآیند جمع آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات مربوط به محصولات شرکت شما و رقبای شما است. هدف این است که بینش های داده محور را برای تصمیمات توسعه محصول و فعالیت های نوآوری به تیم مدیریت خود ارائه دهید.

اگرچه حوزه های مربوط به هوش رقبا و مشتریان را پوشش می دهد ، اما هوش محصول به دلیل تمرکز اصلی آن – محصول ، به عنوان یک نوع جداگانه از هوش بازاریابی در نظر گرفته می شود. هوش محصول در مورد درک عمیق ویژگی های محصول مانند قیمت ، رتبه بندی ، تبلیغات ، ویژگی ها ، توزیع ، در دسترس بودن و غیره است. هوش محصول به شما کمک می کند تا بیشتر به مشتریان فعلی بفروشید ، خدمات بهتری به مشتریان ارائه دهید ، از بخشهای دیگر خود پشتیبانی کنید ، مفاهیم را آزمایش کنید ، موفقیت را ردیابی کنید و موارد دیگر.

نمونه سوالاتی که هوش محصول می تواند به شما در پاسخ به آنها کمک کند:

حداکثر چه ویژگی هایی باعث جذب کاربران به محصول شما می شود؟

در کدام بازارهای جغرافیایی یک محصول بتونی موفق ترین خواهد بود؟

مشتریان چگونه محصول شما را نسبت به محصولات رقیب دوست دارند؟

کدام محصولات روند نزولی دارند؟

چه محصولاتی بیشتر خریداری می شود و چرا؟

چه فروشگاه هایی با مشکل روبرو هستند و چرا؟

بهترین رنج قیمت برای یک محصول خاص چقدر است؟

بهترین کانال های توزیع برای یک محصول کدامند؟

بهترین تامین کنندگان کدامند؟

راه حل های نرم افزاری پیشرفته ای برای هوش محصول وجود دارد که داده های سیستم های مختلف شرکت مانند برنامه ریزی منابع سازمانی (ERP) ، مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) ، مدیریت چرخه عمر محصول (PLM) و سایر منابع داده را در یک مکان داده برای تجزیه و تحلیل ترکیب می کند. 

خلاصه مقاله

اگر شرکت شما نتواند با پویایی در حال تغییر بازار سازگار شود ، خطرات واقعی خروج از بازار وجود دارد. یکی از دلایل موفقیت کسب و کارهای پیشرو (مانند آمازون) جمع آوری ، تجزیه و تحلیل ، بینش و استفاده صحیح از داده ها برای تصمیم گیری است. انواع فوق از هوش بازار می تواند دید وسیعی از نیازها و رفتارهای مشتری ، تهدیدهای رقبا ، بازارهای بالقوه ، راه حل های فناوری ، تامین کنندگان ، قیمت ها و بسیاری دیگر از جنبه های مهم بازار را در اختیار شما قرار دهد.

داده های کلان و هوش بازاریابی نقش های گوناگونی در دنیای تجارت مدرن ، برای همه سطوح مدیریت و برای همه نوع سازمان ها ایفا می کنند. هنگامی که به طور موثر مورد استفاده قرار می گیرد ، انواع مختلف هوش بازار اطلاعات مهمی مانند الگوهای پنهان ، ارتباطات نهفته و روندها را آشکار می کند. این بدون شک منجر به افزایش بهره وری و درآمد کسب و کار می شود.

سبد خرید
ورود

حساب کاربری ندارید؟

برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.