نکات مهم بازاریابی

نکاتی بازاریابی

مقدمه

در دنیایی زندگی می­کنیم که شاید بتوان آن را عصر طلایی تکنولوژی، انقلاب شرکت های تکنولوژی و پی بردن به نقش بی بدیل دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال در موفقیت یک کسب و کار نامید. امروزه اینترنت قدرت بسیاری دارد و عجیب نیست زمانی که می ­بینیم فردی مثل جف بزوس مالک شرکت آمازون (یک شرکت خرده فروشی اینترنتی) ثروتمند ترین انسان دنیاست یا بالاترین ارزش ها متعلق به شرکت های اپل، مایکروسافت، گوگل و … است. اما شاید موردی که از پیشرفت تکنولوژی نیز مهم تر باشد آن بازاریابی یا مارکتینگ و قدرت آن در دنیای امروز است! اگر کتاب “پدر پولدار، پدر فقیر” اثر رابرت کیوساکی را خوانده باشد حتما آگاه هستید که او اظهار می کند که اگر هوش مالی ندارید و مارکتینگ بلد نیستید قید ثروتمند شدن را بزنید! او حتی می گوید تنها دلیل اینکه پزشکان با وجود درآمد بالا هیچگاه به رفاه کامل نمی رسند و جز فوق میلیاردر های جهان نیستند فقط این مورد است که آنها غرورشان اجازه نمی دهد که مهارت های بازاریابی و فروش را یاد بگیرند!!

فقط بحث این نیست که مارکتینگ می تواند کسب و کار شما را نجات دهد بلکه امروزه مدیر بازاریابی و مشاغلی از این قبیل نه تنها بازارکار بسیاری مناسبی دارند بلکه درآمد بسیار زیادی را نیز روانه جیب شما خواهند کرد!

اما من بازاریابی را دوست ندارم!

در ابتدا باید گفت شما راه دیگری برا رشد کسب و کارتان ندارید چون بازاریابی همان چیزی است که قرار است برای شما مشتری بسازد و کسب و کارتان را بزرگ تر کند! البته اگر شما یک کارآفرین هستید که در حال خواندن این مقاله است باید بدانید که یکی از اولین کسانی که باید استخدام کنید (یا آموزش دهید) یک مدیر بازاریابی قهار است تا دیگر نیازی نباشد خودتان درگیر این کار شوید! البته در دوره های مدیریت و کارآفرینی به شما توصیه می­ شود که حتما برخی از اصول مارکتینگ یا روش های آن را یاد بگیرید و سپس به تاسیس یک شرکت بپردازید.

چرا بازاریابی مهم است؟

وقتی به شرکت های دور و بر خود نگاهی می ­اندازیم (منظورمان شرکت های مشهور و قدرتمندی مثل گوگل یا اپل است) می بینیم که شاید زمینه کاری آنها متفاوت باشد، شاید صنایعی که در آن خلاقیت به خرج داده اند فرق می کند اما همه آنها یک ویژگی مشترک داشته اند که هنوز هم سر پا هستند و آن ویژگی را حتی سوپر مارکت محله شما هم دارد وگرنه الان تعطیل بود! و این ویژگی قدرت فروش است! اصلا مگر می توان بدون فروش یک کسب و کار را چرخاند. در دنیای کسب و کار کتاب های مارکتینگ همیشه پر طرفدار بوده ­اند و اگرچه در حال حاضر به سمت بازاریابی با هوش مصنوعی پیش می رویم (در ایران نیز شرکت هایی مثل استارت آپ رز در حال کار روی بازاریابی با هوش مصنوعی هستند) اما هنوز هم اینکه مردم چه چیزی را می خرند، چگونه احساس می کنند و نیاز هایشان چیست بسیار برای شرکت ها مهم هستند.

دلایل اهمیت مارکتینگ در دنیای ما بسیار زیاد هستند، اگر یک تیم فروش قوی دارید باید گفت که موفقیت شما در دنیای تجارت تا حد زیادی تضمین شده است! شاید به همین دلیل است که کارآفرینانی مثل دن نوریس به ما توصیه می­کنند که روی ایده، لوگو، رنگ ها و … تمرکز زیادی نکنیم یا به اصطلاح حاشیه نرویم و فقط روی فروش به مشتری تمرکز کنیم (در کتاب “استارت آپ در هفت روز”) چون سودآوری تنها راه بقا و البته رشد است.

نکات مهم در بازاریابی

هر چند که توصیه اول ما به شما این است که صبر داشته باشید و تجربه کسب کنید (شروع کنید به اعمال روش های ساده بازاریابی و از شکست خوردن های زیاد نگرانی نداشته باشید) اما آموزش دیدن یک باید است و حتما دوره های رایگان وبسایت ما را نگاهی بیندازید احتمالا برای شما مفید باشند یا همین حالا از مشاوره کسب و کار ما بهره بگیرید. یک سری نکات مهم در مارکتینگ وجود دارد که بد نیست آنها را بدانید و به آنها توجه داشته باشید.

نکات مهم بازاریابی

خلاقیت، خلاقیت و باز هم خلاقیت

شاید تعجب کنید که خلاقیت را به عنوان یکی از نکات مهم بازاریابی در نظر گرفته ایم و تعجبی هم ندارد به هر حال ما در ایران زندگی می کنیم و متاسفانه نه درسی تحت عنوان مارکتینگ و فروش داریم و نه از اهمیت یک کسب و کار بدون رقیب مطلع هستیم. اما بهتر است بدانید که کتاب های بزرگ دنیا که در حوزه کارآفرینی و بازاریابی چاپ شده اند همگی شما را توصیه به یک بازار انحصاری و داشتن خلاقیت کرده اند. از جمله این کتاب ها می توان به استراتژی اقیانوس آبی، صفر تا یک و گاو بنفش اشاره کرد.

صداقت

حتی اگر بهترین بازاریابان دنیا را نیز در اختیار داشته باشید اما نتوانید اعتماد و اطمینان مخاطبین را به دست آورید کسب و کار شما هیچ رشدی نمی­کند! شما نمی توانید با دروغ و فریب مدت زمان زیادی پول درآورید بالاخره مردم شما را خواهند شناخت و در شبکه های اجتماعی از عدم پشتیبانی درست، عدم صداقت یا بد قولی های شما خواهند گفت.

قیمت گذاری درست

جالب است بدانید که گاهی برخی استارت آپ ها فقط به دلیل قیمت گذاری کم یا اغراق شده شکست می خورند و در برابر رقبا راهی به سمت رشد پیدا نخواهند کرد.

استفاده از تکنولوژی و دیجیتال مارکتینگ

چه دوست داشته باشید چه نه، دیگر دوران تبلیغات بنری (چاپ بنر فیزیکی)، بازاریابی تلفنی و بازاریابی دهان به دهان گذشته است (هر چند برای برخی کسب و کار ها هنوز سودمند هستند) شما باید از ابزار های پیشرفته که تکنولوژی و دنیای اینترنت در اختیار شما قرار می دهد استفاده کنید و تا حد امکان از روش های دیجیتال مارکتینگ استفاده کنید. چرا که این تکنولوژی است که می تواند به شما قول سریع مشهور شدن یا هک رشد را بدهد.

سبد خرید
ورود

حساب کاربری ندارید؟

برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.