نقاط درد مشتری (Pain Points)

نقاط درد مشتری (Pain Points)

انسان‌ها یک سوگیری منفی ذاتی دارند، به این معنی که ما تمایل داریم محرک‌های منفی را راحت‌تر ثبت کنیم و بیشتر روی آن تجربیات تمرکز کنیم. همین پدیده در مورد مشتریان و نقاط درد آنها صدق می کند.
اگرچه صحبت در مورد تمام مزایا و ویژگی‌های برجسته محصول شما مهم است، اما مشتریان اگر احساس کنند محصول شما می‌تواند ناراحتی‌های ناشی از درد مداوم آنها را کاهش دهد، احتمالاً به سمت تصمیم خرید حرکت می‌کنند.

با شناسایی و پرداختن به نقاط درد مشتری در تلاش‌های بازاریابی و فروش خود، می‌توانید استراتژی قانع‌کننده‌تری ایجاد کنید که شرکت شما را در چشم مشتریانتان ارزشمند می‌کند.

آنچه در این مقاله می آموزید :

نقاط درد (Pain Points) چیست؟

نقاط درد، مشکلات مداوم یک محصول یا خدمات است که می تواند مشتریان و کسب و کار آنها را ناراحت کند. یا به بیان ساده، نیازهای برآورده نشده ای دارند که در انتظار ارضا شدن هستند.

درد مشتری می تواند به زندگی شخصی یا حرفه ای آنها مربوط باشد و می تواند جسمی، احساسی یا تدارکاتی باشد. برخی از افراد بالقوه ممکن است حتی از نقاط دردی که تجربه می کنند آگاه نباشند. شما باید آنها را متقاعد کنید که مشکلی دارند و شرکت شما راه حلی برای رفع آن دارد.

چگونه نقاط درد مشتری را شناسایی کنیم؟

اکنون ما می دانیم که نقاط درد مشکلاتی هستند که مشتریان و مشتریان بالقوه آن را تجربه می کنند، اما چگونه آنها را شناسایی می کنید؟

نقاط درد می توانند به اندازه افرادی که آنها را تجربه می کنند متنوع و منحصر به فرد باشند، بنابراین انجام تحقیقات کیفی برای کشف ماهیت نقاط درد مشتری شما مهم است. تنها در این صورت است که می توانید بفهمید که برای رفع آنها کجا مناسب هستید.

در اینجا چند مرحله برای کشف این نقاط درد آورده شده است.

1. با مشتریان ارتباط برقرار کنید.

بهترین راه برای کشف نقاط درد مشتری این است که به آنها اجازه دهید مستقیماً به شما بگویند. تحقیقات مشتری مانند نظرسنجی، گروه های متمرکز و مصاحبه را انجام دهید.

با پرسیدن سوالات هدفمند و گوش دادن دقیق به پاسخ های مشتریان، می توانید مشکلات آنها را بهتر درک کرده و حل کنید. همچنین باید چت زنده را در سایت خود پیاده سازی کنید تا مشتریان و مشتریان احتمالی بتوانند در مورد سوالات و مشکلات با شما تماس بگیرند.

2. از تیم فروش خود بپرسید.

تیم فروش شرکت شما به طور منظم با مشتریان بالقوه و مشتریان صحبت می کند. آنها منبع با ارزشی از اطلاعات در مورد نقاط درد مداوم مشتریان شما و اینکه چگونه می توانید برای حل آنها اقدام کنید.

تیم فروش شما همچنین دیدگاه متفاوتی در مورد نقاط درد مشتری خواهد داشت که می تواند به شما در کشف روندهای اساسی و حتی نقاط دردناک ناشناخته برای برخی از مشتریان کمک کند.

با این حال، باید مراقب باشید تا مطمئن شوید که بین نقاط درد مشتری و نقاط دردناکی که تیم فروش شما ممکن است در صورت مشکل بستن معاملات با آن مواجه شوند، تفاوت قائل شوید.

3. بازخورد مشتریان را تجزیه و تحلیل کنید.

مشتریان بالقوه شما به احتمال زیاد نقاط درد خود را به صورت آنلاین منتشر می کنند. اگر می دانید به کجا نگاه کنید، می توانید آن زمینه های ناراحت کننده را به نقاط فروش قدرتمندی برای کسب و کار خود تبدیل کنید.

بلیط های پشتیبانی مشتری خود را تجزیه و تحلیل کنید تا در مورد نقاط درد مشتری خود بیاموزید، و به رسانه های اجتماعی و بررسی های آنلاین گوش دهید تا متوجه شوید که افراد در صنعت شما کجا احساس درد می کنند.

نمونه هایی از نقاط درد مشتری

ما در این مقاله سناریوهای خاص تری را توضیح خواهیم داد، اما برای شروع، در اینجا چند نوع کلی از نقاط درد وجود دارد که ممکن است با آنها روبرو شوید.

  • یک مشتری به خدماتی بالاتر از بودجه خود نیاز دارد. محدودیت های مالی مشتریان را از کار موثر باز می دارد و آنها را به جستجوی جایگزین های مقرون به صرفه تر سوق می دهد.
  • یک کسب و کار با مراحل بیش از حد اضافی در استراتژی خود. زمان بیش از حد انجام فرآیند هزینه دارد و نیاز به کاهش آن را آشکار می کند.
  • ارتباط نامشخص بین بخش ها. تیم ها باید راهی برای برقراری ارتباط صحیح اطلاعات پیدا کنند تا خطاها در فرآیند کاهش یابد.

همه اینها موقعیت‌هایی هستند که باعث ایجاد «درد» یا کاهش بهره‌وری می‌شوند. اولین گام در رسیدگی به این دردها، دانستن نحوه شناسایی و حذف آن‌ها است، بنابراین بیایید در مورد چگونگی انجام آن برای مشتریان خود بحث کنیم.

نمونه هایی از نقاط درد کسب و کار

نقاط درد کسب‌وکار مسائلی هستند که به شدت بر نتیجه کسب‌وکار تأثیر می‌گذارند، و موارد بسیار دیگری نیز وجود دارد.

درد اولین چیزی است که فروشندگان برتر در مشتریان بالقوه خود به دنبال آن هستند زیرا درد مشتریان بالقوه را در سفر خریدارشان برای یافتن راه حل آغاز می کند.

در اینجا متداول ترین انواع نقاط درد کسب و کار که ممکن است مشتریان بالقوه شما با آن مواجه شوند، همراه با نمونه هایی از هر کدام آورده شده است.

1. موقعیت یابی نقاط درد

درد موقعیت یابی به چالش هایی اشاره دارد که کسب و کارها در موقعیت یابی خود در بازار با آن مواجه هستند. این نقاط دردناک زمانی ایجاد می‌شوند که کسب‌وکارها برای متمایز کردن خود از رقبا یا دسترسی و ارتباط با مخاطبان هدف خود تلاش می‌کنند.

در اینجا چند نمونه از آنچه ممکن است از مشتریان احتمالی که دردهای موقعیت یابی دارند بشنوید:

“هیچ کس نمی داند شرکت ما کیست.”
رقبای ما از ما بیشتر خرج می کنند.»
“بازار در حال تغییر است و ما را پشت سر می گذارد.”
“تا به حال، ما بازاریابی دیجیتال را در نظر نگرفته‌ایم، بنابراین عقب هستیم.”
رقیب ما فضای سبز بیشتری در اکثر کانال ها دارد.
فرض کنید می‌توانید بالقوه‌هایی را که درد موقعیت‌یابی را تجربه می‌کنند شناسایی کنید و راه‌حلی برای ایجاد جایگاه و معرفی آنها به مشتریان پیشنهاد دهید. در این صورت، مطمئناً محصول یا خدمات شما در نظر آنها ارزشمند خواهد بود.

2. نقاط درد مالی

کسب و کار همه چیز در مورد پول است. نداشتن مقدار کافی از آن یک مشکل است، و بیشتر مشکلات زمانی قابل کنترل تر می شوند که بیشتر داشته باشید. هر شرکتی از بهبود وضعیت مالی خود سود می برد.

در اینجا چند نمونه از مشکلات مالی وجود دارد که نیاز به راه حل های جدی دارد:

ما آنقدر نمی فروشیم که چراغ ها را روشن نگه داریم.»
“درآمد بالا است، اما سودآوری پایین است.”
ما دید کافی نداریم که بدانیم آیا تصمیمات مالی خوبی می گیریم یا خیر.
ما ممکن است برای تجهیزات و ابزار هزینه بیشتری بپردازیم، اما نمی دانیم چه چیزی را قطع کنیم.»
“ما ثبت نام داریم، اما آنها ریزش می کنند.”
هنگام کار با افراد بالقوه ای که از مشکلات مالی رنج می برند، تأکید بر قیمت پایین تر (در صورت وجود) کمک خواهد کرد. اگر راه‌حل‌های شما می‌تواند به مدیریت جریان نقدی و کاهش هزینه‌ها کمک کند، ممکن است شانس بالقوه‌ای داشته باشید که این انواع دردسرهای تجاری را احساس کنند.

3. نقاط درد مردم

افراد در قلب هر کسب و کاری قرار دارند و اغلب بزرگترین هزینه و دارایی هر سازمانی را تشکیل می دهند.

اگر مشکلاتی مانند موارد زیر برای افراد وجود داشته باشد، می تواند مشکلاتی را در سایر زمینه های کسب و کار ایجاد کند:

روحیه کارکنان پایین است.
ما بهترین کارمندان خود را به خاطر موقعیت های با درآمد بالاتر در جاهای دیگر از دست می دهیم.”
“فقدان تنوع ما منجر به فقدان نوآوری می شود.”
ما نمی توانیم به مدیران میانی خود برای آموزش و ایجاد انگیزه اعتماد کنیم.»
“فرهنگ واقعی شرکت ما با آنچه که اعلام کردیم مطابقت ندارد.”
اگر محصول یا خدمات شما به سازمان‌ها کمک می‌کند تا کارکنان را مدیریت، تشویق یا خوشحال کنند، شما یک قهرمان خواهید بود و فروش یک معامله تمام شده خواهد بود.

4. نقاط درد را پردازش کنید.

با مشکلات مردم، مشکلات عملیاتی (یا برعکس) به وجود می آید. مشتریان بالقوه شما می دانند که بهترین راه برای دستیابی به موفقیت قابل تکرار، اجرای فرآیندهای تکرارپذیر است. سوال این است که “چگونه؟”

آنها ممکن است با موانعی مانند:

روند استخدام ما دشوار است و ما با یافتن نامزدهای واجد شرایط درگیر هستیم.
ریزش مشتریان زیاد است، زیرا بخش خدمات ما غرق شده است و نمی تواند ادامه دهد.
ما هیچ سیستمی برای واجد شرایط بودن سرنخ ها نداریم.”
“در جریان کاری هر کارمند ناهماهنگی وجود دارد که منجر به بی نظمی و عملکرد متفاوت می شود.”
“نرم افزار فعلی که ما در آن کار می کنیم قدیمی است، اما می ترسیم انتقال به نرم افزار جدید سخت باشد.”
اگر نقاط درد را کشف کردید، از مشتری احتمالی خود بخواهید تصور کند که یک شرکت، بخش یا سیستم بدون مشکل چه احساسی دارد و چه نوع تفاوتی ایجاد می کند.

5. نقاط درد بهره وری

وظیفه یک مدیر حذف موانع برای تیم است تا کارها انجام شود، بهره وری بالا بماند و سود افزایش یابد. با این اوصاف، گیر افتادن در علف های هرز کسب و کار و قربانی ناکارآمدی های اتلاف وقت آسان است.

در اینجا چند نمونه از نقاط ضعف بهره وری در کسب و کار آورده شده است:

“ما مدام مهلت های مشتری را از دست می دهیم.”
ما زمان زیادی را در جلسات صرف می کنیم.
“کار اداری ما از دست ما خارج شده است.”
“مشکلات کیفیت محصول ما منجر به فراخوان های پرهزینه و اخراج مشتری شده است.”
کارمندان ما به اندازه کافی برای انجام وظایف محول شده خود پشتیبانی نمی شوند.»
اگر چیزی یک شرکت و کارمندانش را از کار موثر منع می کند، می توانید راه حل خود را به عنوان یک صرفه جویی در زمان، پول و سردرد قرار دهید.

6. نقاط درد کسب و کار کوچک

نقاط درد که هنگام کار در یک کسب و کار کوچک حل نشده باقی می مانند به طور بالقوه می توانند عملیات را به طور کلی متوقف کنند.

اگر مشتری شما یک کسب و کار کوچک است، باید سوالاتی را در مورد وظایف زیادی که یک تیم کوچک باید انجام دهد، بپرسید، بر خلاف یک شرکت بزرگ که در آن افراد نیازی به استفاده از کلاه های زیادی ندارند.

چند نمونه از نقاط درد کسب و کار کوچک به شرح زیر است:

«سفارش‌ها به‌طور مداوم با تأخیر ارسال می‌شوند، و تیم ما در حال حاضر بسیار تحت فشار است که تلاش می‌کند ادامه دهد.»
یافتن استعدادهای مناسب برای کسب و کار آسان نبوده است.»
“پست کردن در تمام کانال های رسانه های اجتماعی ما خسته کننده است.”
“در تجارت من، مدیریت یک تیم ترسناک است زیرا من در حال حاضر کلاه های زیادی بر سر می گذارم.”
“همپایی با حسابداری با گذشت زمان پیچیده تر می شود.”
بسیاری از این مسائل را می توان با ارائه محصول یا خدمات مبتنی بر فناوری و مشاوره فعلی برطرف کرد. کسب و کارهای کوچک می توانند از اتوماسیون گردش کار و راهنمایی مناسب از متخصصان با تجربه بهره مند شوند.

4 نکته برای مقابله با درد کسب و کار

هنگامی که درد را شناسایی کردید، می توانید نحوه حل آن را برای مشتری خود تعیین کنید. نقاط درد کسب و کار ابزاری باورنکردنی برای استفاده به عنوان یک فروشنده است. شما می توانید به جای یک فروشنده محصول، ارائه دهنده راه حل شوید.

در اینجا چهار نکته برای شروع موقعیت یابی به این روش وجود دارد.

1. هنگام صحبت در مورد درد از زبان مشتری بالقوه خود استفاده کنید.

این تکنیک روان‌شناختی می‌تواند کمک زیادی به ایجاد اعتماد با مشتری بالقوه شما کند. به جای اینکه با تکیه بر اصطلاحاتی که فقط همکارانتان می‌توانند آن را درک کنند، تأثیرگذار به نظر برسید، به مشتری خود نشان دهید که با همسطح کردن با آنها و استفاده از زبان و اصطلاحات آنها، آنها را جدی می‌گیرید.

2. دریابید که چه کسی قدرت حل درد را دارد.

خریدار اقتصادی را در اسرع وقت پیدا کنید. از مشتری احتمالی خود بپرسید که خرید از چه بودجه ای حاصل می شود و چه تیم هایی باید در تصمیم خرید شرکت کنند.

صرف ساعت ها با کسی که نمی تواند معامله ای انجام دهد، فایده ای ندارد.

3. ذینفعان کلیدی اضافی را در اسرع وقت شناسایی کنید.

اگر به چندین تیم می فروشید و یک تیم اولویت های کاملاً متفاوتی با تیم دیگر دارد، باید زودتر بدانید. اگر قبل از بستن یک معامله باید یک فرآیند بررسی حقوقی دو ماهه را طی کنید، همچنین باید از قبل بدانید.

مشتریان احتمالی گاهی نگران هستند که اگر به شما بگویند که تنها تصمیم گیرنده نیستند، کمتر معتبر به نظر می رسند، بنابراین من می خواهم از سوالات زیر برای جلوگیری از این تصور استفاده کنم:

چه کسی غیر از خودتان باید در این تصمیم دخیل باشد؟
چه کسی دیگر می خواهد بداند که ما این گفتگو را داشته ایم؟

4. پیشنهاد خود را طوری تنظیم کنید که معضل مشتری احتمالی را منعکس کند.

همانطور که به مشتری بالقوه اعتماد می کنید و به دیدگاه های مختلف گوش می دهید، باید راه حل را برای نیازهای خاص آنها شخصی سازی کنید. به عنوان مثال، اگر محصول شما چندین هدف را دنبال می کند، به آنها بگویید که کدام ویژگی محصول، مشکلات آنها را حل می کند.

هنگام درخواست اطلاعات، به نقاط درد مشتری احتمالی خود گوش دهید و تأیید کنید. ساده تر خواهد بود که طرح خود را مطابق با نیازهای همه قرار دهید.

درک نقاط دردناک

فروش داخلی، در مورد همدلی است. برای بستن معاملات بیشتر و مفید بودن تا حد امکان، شروع به پرسیدن سوالات درست از مشتریان بالقوه مناسب کنید. به زودی، بزرگ‌ترین چالش‌های آن‌ها و چگونگی ارائه راه‌حل را خواهید دانست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

حساب کاربری ندارید؟

برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.