مراحل نوشتن طرح بازاریابی یا مارکتینگ پلن

طرح بازاریابی یا مارکتینگ پلن

مقدمه

یکی از زیر مجموعه های طرح کسب و کار که تمامی تبلیغات بازاریابی و تجاری را برای سال‌ های آینده مشخص می ‌نماید طرح بازاریابی می باشد. این برنامه ریزی سودآوری و جذب مشتری هر یک از انواع کسب و کارها را مشخص می کند. طرح هایی که مربوط به بازاریابی هستند نیازهای مشتریان را به خوبی می‌ شناسند و به آن ها توجه نمی کنند. شما باید به خوبی بدانید که برای تعیین کردن هر یک از انواع نیازهای مشتریان باید به برنامه بازاریابی دقت داشته باشید. مقالات آموزشی که مربوط به برنامه بازاریابی می باشد را می توانید مشاهده کنید و سپس یکی از بهترین برنامه ریزی های بازاریابی را برای کسب و کار خود انتخاب نمایید.

در صورتی که شما اطلاعاتی مربوط به طرح بازاریابی ندارید بهتر است که از افراد حرفه ‌ای مشاوره کسب و کار دریافت کرده تا قادر باشید بهترین برنامه ریزی بازاریابی را روی کسب و کار خود اجرا نمایید. مراحلی که مربوط به نوشتن برنامه ریزی بازاریابی می باشد را اگر به خوبی بشناسید می توانید پروسه بازاریابی تان را به بهترین نحو ممکن انجام دهید. برخی از مهم ترین مراحل برنامه ریزی بازاریابی را در ادامه معرفی می کنیم.

مراحل طرح بازاریابی (مارکتینگ پلن) و حرفه‌ ای

به طور کلی شما باید به خوبی بدانید که توسعه یک طرح بازاریابی حرفه ای به سودآوری کسب و کار شما تا حد زیادی کمک می نماید. مشتریان هدف شما را تعریف می‌ کنند و مسیری را برایتان روشن می کنند تا سود خوبی کسب نمایید. برخی از مهمترین مراحلی که شما برای نوشتن برنامه ریزی بازاریابی باید به آن ها دقت داشته باشید عبارت هستند از :

1. داشتن برنامه کلی برای کسب و کار

در ابتدا باید شما یک برنامه کلی و جامع برای کسب و کار خود بنویسید. بدون شک شما زمانی که کسب و کارتان را راه می اندازید مایل هستید که در سال آینده سود بیشتری را دریافت کنید. بنابراین در ابتدای کسب و کارتان بنویسید که می ‌خواهید در شغل خود چه کاری انجام دهید. اینکه بنویسید در چه مرحله ‌ای قرار دارید و ۳ تا ۵ سال آینده به چه سودآوری می رسید موجب می شود موفقیت بیشتری را در ابتدای کارتان رقم بزنید. توجه داشته باشید که برای انجام دادن این مرحله نباید زمان زیادی زمان صرف کنید بلکه تنها نیاز است اهداف خود را در یک برنامه ریزی کلی بشناسید.

2. مشتریان خود را در هدف قرار دهید و به خوبی بشناسید

در مرحله بعدی طرح بازاریابی باید مشتریان خود را هدف بگیرید.در این مرحله مشتریان شما به طور کامل مشخص می شوند و ویژگی های آن ها را باید بررسی کنید. اگر قادر باشید مشتری های مورد نظر خودتان را به صورت مشخص شده انتخاب کنید می توانید روند تبلیغات تان را به درستی انجام دهید. زمانی که خواسته های مشتری را درک کنید به این می اندیشید که مشتریان شما چه کسانی هستند و چه نیاز و خدماتی را بیشتر می پسندند. هرچه که مشتریان خود را بیشتر شناسایی کنید بهتر می توانید مشتریان جدید را جذب نمایید.

3. انگیزه مشتریان را به دست آورید

 به دست آوردن انگیزه مشتریان یکی از مهمترین نکاتی است که باید به آن توجه داشته باشید. برای نوشتن هر یک از مراحل برنامه ریزی بازاریابی یافتن مشتریان بسیار مهم است. بنابراین به دنبال یکی از راهکارهایی باشید که انگیزه مشتریانتان را افزایش دهید. اگر می خواهید از رقبای خود برای فروش خدمات و همچنین محصولاتتان پیشی بگیرید باید انگیزه مشتریان تان را شناسایی کنید.

4. برای خدمات جایگاه بسازید و قیمت آنها را تعیین کنید

یکی دیگر از مراحلی که برای برنامه ریزی و همچنین طرح بازاریابی باید به آن دقت داشته باشید این است که استراتژی جایگاه سازی و قیمت‌گذاری را با یکدیگر مطابقت دهید. برای مثال اگر هدف شما این است که در بین رقبای خود برترین و برجسته تر باشید باید قیمت‌گذاری مناسبی روی محصولات تان داشته باشید. در واقع جایگاه سازی محصولات و خدمات شما ابتدا باید انجام شود و سپس قیمت‌گذاری آن ها مشخص گردد. اگر محصولات شما قیمت بسیار پایینی داشته باشند بدون شک مشتریان بر این باور خواهند بود که محصولات و خدماتتان کیفیت مناسبی ندارند. بر همین اساس باید ابتدا جایگاه محصول را به مشتری معرفی کنید و سپس قیمت آن را تعیین نمایید.

5. مشخص کردن سیستم ارائه خدمات و جنس به مشتری

 مشخص کردن سیستم پخش و همچنین برنامه ریزی کردن برای آن از دیگر نکاتی است که باید در طی کردن مراحل برنامه ریزی بازاریابی به آن دقت داشته باشید. اینکه مشتریان مستقیم از شما خرید می کنند و یا با وسیله اپلیکیشن ها و فروشگاه های متنوع خریدشان را انجام می ‌دهند را باید به خوبی بررسی کنید. پرسش هایی که مربوط به سیستم پخش خدمات و محصولات تان می باشد را در مراحل نوشتن برنامه ریزی بازاریابی باید پاسخ دهید تا بتوانید نیازهای مشتریان را درک کنید.

6. ارزیابی انتقادات و پیشنهادات مشتری

 ارزیابی کردن پیشنهادها و به دست آوردن یک الگوی مناسب یکی دیگر از مراحل طرح بازاریابی حرفه‌ ای به شمار می ‌رود. پیشنهادهایی که مشتری جدید به شما می‌ گوید و یا مشتری قدیمی بیان می کند را باید به خوبی در نظر داشته باشید. برخی از پیشنهادها موجب می‌ شود مشتری جلب کالا و خدمات شما گردد.  بر همین اساس باید پیشنهادهای هر یک از مشتریان و همچنین افرادی که با کسب و کار شما سر و کار دارند را بشناسید.

7. شناسایی تجهیزات مورد نیاز جهت بازاریابی

به طور کلی شما باید به خوبی بدانید که برای بازاریابی به برخی تجهیزات و خدمات متنوع نیاز دارید. بنابراین جهت برنامه ریزی بازاریابی باید آنچه را که نیاز دارید تهیه نمایید. برای فروختن و همچنین ارائه دادن خدمات خود به چه چیزهایی نیاز دارید را ابتدا باید بررسی کنید. نرم افزار، وب سایت، کارت ویزیت و هر یک از دیگر تجهیزاتی که شما به آن نیاز دارید و به ذهنتان می‌ رسد باید ثبت کنید. در واقع باید به خوبی بدانید که یکی از مهم ترین مراحل نوشتن برنامه بازاریابی هم این مرحله می باشد که می تواند کسب و کارتان را به افراد متنوع معرفی کند.

سبد خرید
ورود

حساب کاربری ندارید؟

برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.