مراحل نوشتن آنالیز SWOT

مراحل نوشتن آنالیز SWOT

مقدمه

آنالیز SWOT اساساً یک ابزار تجاری است که با عوامل داخلی و خارجی کسب و کار سروکار دارد. همان طور که می دانید نشان دهنده نقاط قدرت ، ضعف ، فرصت ها و تهدیدها است. از داده های اصلی کسب و کار برای شناسایی نقاط قوت و ضعف آن استفاده می کند. همچنین به کسب و کار کمک می کند تا فرصت های ایجاد شده و تهدیدهایی را که ممکن است با آن روبرو شود تشخیص دهد.

تجزیه و تحلیل SWOT یک روش نسبتاً ساده برای درک این چهار جنبه کلیدی در تجارت است. من ساده می گویم زیرا تنها هزینه وقت شماست. اما قبل از اینکه نحوه انجام تجزیه و تحلیل SWOT را به شما نشان دهیم ، فکر کنید:

هدف شما چیست؟

تجزیه و تحلیل SWOT را می توان در هر جنبه ای از تجارت شما اعمال کرد. شما می توانید برای همه چیز یک تجزیه و تحلیل بزرگ انجام دهید – اما این زمان زیادی طول می کشد.

بنابراین یک مورد را انتخاب کنید ، مانند محصول یا کمپین بازاریابی. خوب ، حتی لوگو یا شعار شما.

شما نقاط قوت ، ضعف ، فرصت ها و تهدیدهای این هدف را بررسی خواهید کرد. و از آنجا که تنها چیزی که برای انجام یک تجزیه و تحلیل SWOT مناسب نیاز دارید زمان است ، می توانید پس از تکمیل اولین مورد ، یک هدف جدید انتخاب کنید.

چگونه می توان تجزیه و تحلیل SWOT را انجام داد؟

تجزیه و تحلیل SWOT را می توان توسط یک فرد یا گروهی از افراد انجام داد. هر دو مورد شامل انجام چند مرحله است.

  1. تلفیق داده های داخلی برای لیست نقاط ضعف و قوت شرکت
  2. داده های خارجی را برای شناسایی تهدیدها و فرصت های احتمالی جمع آوری کنید.

1. نقاط قوت را لیست کنید.

نقاط قوت عوامل مثبت کسب و کار شما را توصیف می کند. اینها کاملاً تحت کنترل شما هستند و شما تصمیم می گیرید که چگونه از آنها به نفع شرکت خود استفاده کنید. نقاط قوت به عنوان یک عامل داخلی در نظر گرفته می شوند و ویژگی های مثبت شرکت شما را شامل می شوند.

شما می توانید نقاط قوت خود را بر اساس حوزه تخصص طبقه بندی کنید. اگر شرکت شما دارای بخش مالی قوی یا تیم بازاریابی درخشان است ، آنها را به عنوان نقاط قوت خود ذکر کنید. در عین حال ، اگر کارگران شما بسیار ماهر هستند و آموزش کافی دیده اند ، آنها نیز به عنوان نیروی شما در نظر گرفته می شوند. به طور خلاصه هر چیزی که به احتمال زیاد برتری شما نسبت به رقبای شما دارد به عنوان نقاط قوت نامیده می شود.

در مورد رقبا ، اگر کالاهای با کیفیت بالا تولید می کنید ، اما در همان زمان رقبای شما کالاهای با کیفیت بالا تولید می کنند ، نمی توانید آن را به عنوان یک نقطه قوت طبقه بندی کنید. این امر بیشتر به یک ضرورت تبدیل می شود تا نیرو ، زیرا برتری شما را در برابر رقبا نمی دهد.

نقاط قوت چیزهای خوبی هستند. آنها همان چیزی هستند که اعداد ، مشتریان و داده ها برای تجارت شما کار می کنند. نقاط قوت اغلب توسط شخصی پشتیبانی می شوند یا چیزی که این نقاط قوت را تأیید می کند ، تجارت شما را به سمت موفقیت سوق می دهد.

اگر در حال تجزیه و تحلیل SWOT از لوگوی خود هستید ، نقطه قوت می تواند رنگ ها باشد. ممکن است مشتریان بگویند وقتی خرید می کنند واقعاً جذاب ظاهر می شود و آنها را جذب می کند. شاید اندازه فونت در مقایسه با سایرین برای چشم های قدیمی مناسب باشد. اینها نقاط قوت هستند ، اگرچه کوچک هستند ، اما بر مشتریان شما تأثیر مثبت می گذارد. که به نوبه خود بر تجارت شما تأثیر مثبت می گذارد.

همه نقاط قوت را که می توانید در ارتباط با هدفی که انتخاب کرده اید ، ذکر کنید.

2. نقاط ضعف را لیست کنید.

در مرحله بعد نحوه انجام تجزیه و تحلیل SWOT لیست نقاط ضعف است. ضعف ها عوامل داخلی هستند که تحت کنترل شما هستند. علیرغم اینکه تحت کنترل شما هستند ، این عوامل تا حدودی شما را از عملکرد در سطح مطلوب منصرف می کند. اینها مانع پیشرفت شما می شود و مزیت رقابتی را به رقبای شما می دهد.

نقاط ضعف ممکن است شامل فقدان فناوری ، عدم سرمایه گذاری در مشاغل شما ، کارهای غیر ماهر یا حتی موقعیت نامناسب کسب و کار شما باشد. این عوامل در کنترل شما هستند اما نیاز به پیشرفت دارند تا دیگر در شرایط آسیب قرار نگیرید.

هنگام تجزیه و تحلیل SWOT ، شما تمایل دارید که این عوامل را یادداشت کرده و سعی کنید استراتژی تجاری را ارائه دهید که تمرکز کمتری بر این موارد داشته باشد. به عبارت دیگر ، شما سعی می کنید استفاده از چنین عواملی را به حداقل برسانید. بخش مهمی از تحلیل ضعف ، ایده پردازی است که نه تنها نقاط ضعف شما را بهبود می بخشد ، بلکه با رقبا همخوانی دارد.

این نیاز به صداقت کامل دارد. هیچ کس نمی خواهد نقاط ضعف خود را زیر ذره بین بکشد یا جدا کند. اما برای رفع نقاط ضعف کسب و کار خود این مرحله کاملاً ضروری است.

نقاط ضعف شما را عقب می اندازد. آنها پتانسیل نقاط قوت شما را ذکر کرده اند. ضعف هایی که بدون مراقبت باقی می مانند می توانند از کنترل خارج شده و تجارت شما را از بین ببرند.

شما می توانید نقاط ضعف را به تنهایی یا با مشاهده بازخورد مشتریان یا کارکنان پیدا کنید. و از طریق اعداد – اگر سود متغیر باشد ، ممکن است ضعف های ناپایداری داشته باشید که فروش شما را خراب کند.

3. فرصت ها را لیست کنید.

ما در حال توضیح نحوه انجام تجزیه و تحلیل SWOT به عوامل خارجی می رویم. نیروهای خارجی به گونه ای هستند که خارج از کنترل شما هستند. با این حال ، فرصت ها عوامل مثبت خارجی هستند. فرصت ها نشان دهنده پتانسیل استراتژی تجاری و بازاریابی است. اینها امکاناتی را برای کسب و کار فراهم می کند که به خوبی عمل کند. اگر کسب و کار به درستی انجام شود یا از مزایای آن استفاده شود ، پیشرفت قابل توجهی نسبت به رقبا یا رقبای خود خواهد داشت.

فرصت ها ممکن است به دلایل خاصی ایجاد شوند. به عنوان مثال ، تغییر در تقاضا یا سلیقه مصرف کننده می تواند یک فرصت باشد. عوامل آب و هوا ، شرایط اقتصادی نیز به عنوان فرصت نامیده می شوند. در صورتی که مشاغل شما تحت این شرکت های خاص قرار گیرد (به عنوان عوامل سیاسی موثر بر کسب و کار شما بخوانید) یارانه دولتی به برخی از شرکت ها می تواند به عنوان یک فرصت طبقه بندی شود.

گاهی اوقات ممکن است فرصتها به گونه ای باشد که تحت تأثیر عوامل درونی شما قرار گیرد. فرض کنید همه شرکت های سازگار با محیط زیست مالیات بر درآمد کسر خواهند شد. اگر شرکت شما یک شرکت سازگار با محیط زیست است ، می توانید از این فرصت استفاده کرده و آن را نیز به عنوان یک نقطه قوت طبقه بندی کنید.

لیست کردن فرصت ها دشوار است زیرا عوامل بیرونی هستند. بنابراین یافتن آنها بهتر کار می کند. دلیل اینکه ما به دنبال فرصت ها هستیم این است که وقتی آنها را به موقع شناسایی می کنید ، می توانید از آنها برای افزایش قدرت نقاط قوت خود استفاده کنید.

اخبار پرطرفدار مربوط به صنعت خود را در رسانه های اجتماعی پیگیری کنید. یا رشد یا کاهش کلمات کلیدی در گوگل ترندز و سایر برنامه های مشابه. آنها ممکن است شما را در جهت توسعه فرصت هایی که می توانید از آنها استفاده کنید ، روشن کنند.

4. تهدیدها را لیست کنید.

ما به قسمت پایانی نحوه انجام یک راهنمای تجزیه و تحلیل SWOT می رسیم. تهدیدها اساساً عواملی هستند که ممکن است استراتژی بازاریابی شما را در معرض خطر قرار دهد. نه تنها این ، بلکه کل تجارت شما نیز در معرض خطر است. بخش مهمی از نحوه انجام تجزیه و تحلیل SWOT ارزیابی تهدیدات احتمالی است که ممکن است ایجاد شود. از آنجا که این یک عامل خارجی است ، شما هیچ کنترلی بر آن ندارید. با این حال ، می توانید برای مقابله با چنین خطرات یک برنامه احتمالی تهیه کنید.

تهدیدها می توانند انواع مختلفی داشته باشند. اگر در صنعت کشاورزی فعالیت می کنید ، آب و هوای بد را می توان تهدید نامید. از طرف دیگر ، اگر در زمینه واردات فعالیت می کنید ، مقررات مالیاتی دولت به عنوان یک تهدید تلقی می شود.

تهدیدهای دیگر می تواند افزایش قیمت از طرف تامین کنندگان ، فشار گروه های فعال (عوامل اجتماعی بیشتر بر شرکت شما) ، پوشش بد رسانه ای یا حتی دعاوی حقوقی باشد که به شهرت شرکت لطمه می زند. به خاطر داشته باشید ، حتی رقبای شما نیز تهدید شما هستند. پیشرفت آنها رقابت را برای محصول شما فراهم می کند. شما نمی توانید آنها را از عملکرد خوب منع کنید. اما می توانید از نقاط قوت خود برای عملکرد بهتر استفاده کنید.

شما می توانید این تهدیدها را به عنوان “جدی بودن آسیب” یا “احتمال” طبقه بندی کنید. بر اساس اینکه چگونه می توانید به سرعت و به طور موثر این تهدیدات احتمالی را شناسایی کنید. می توانید برنامه احتمالی خود را ایجاد کنید.

تهدیدها تجارت را ناپایدار می کند. صورت حساب های دولتی ، مالیات های دولتی ، تاخیر در حمل و نقل ، اعتصابات و سایر عوامل خارجی می تواند نحوه تجارت شما را تهدید کند. برخی از آنها مانند صورت حساب های دولتی یا مالیات قابل پیگیری است. اما دیگران می توانند از هیچ جا ظاهر شوند ، مانند اعتصابات اتحادیه و تاخیرهای غیرقابل پیش بینی حمل و نقل.

آنچه می توانید انجام دهید این است که ببینید چه تغییراتی کسب و کار شما را خراب می کند. کدام تغییرات می تواند تجارت شما را به طور کامل متوقف کند؟ اگر قرار بود این تغییرات اتفاق بیفتد ، چگونه می توانید در حال حاضر برای جلوگیری از این ضرر دردناک آماده شوید؟

آماده سازی ، خواه این تغییرات اتفاق بیفتد یا نه ، در صورت بروز مفید خواهد بود.

برنامه های تجزیه و تحلیل SWOT

اکنون که می دانید چگونه یک تجزیه و تحلیل SWOT انجام دهید ، بخش عمده ای از تجزیه و تحلیل SWOT نحوه اجرای استراتژی خود بر اساس داده هایی است که دریافت کرده اید. اگر نتوانید یک استراتژی را پیاده کنید ، فهرست تمام نقاط قوت و ضعف ، در حالی که همه فرصت ها و تهدیدها را شناسایی می کنید هیچ فایده ای ندارد. به عبارت دیگر ، شما باید نسبت به مجموعه اطلاعات داده شده واکنش نشان دهید.

شما باید از نقاط قوت شرکت استفاده کنید و از فرصتهای باز شده نهایت استفاده را ببرید. به حداقل رساندن نقاط ضعف نیز یک عامل کلیدی است. شما باید راه هایی برای بهبود نقاط ضعف خود یا حذف کامل آنها ارائه دهید. این امر با اجتناب از تهدیدها یا مقابله با این تهدیدها تضمین می کند که تجارت فقط نتایج مثمر ثمر را به همراه خواهد داشت.

ارزش واقعی تجزیه و تحلیل SWOT جمع آوری تمام این اطلاعات با هم است. تجزیه و تحلیل به ارزیابی امیدوارکننده ترین موقعیت ها و مهم ترین مسائل کمک می کند.

چگونه می توان تجزیه و تحلیل SWOT یک شرکت را انجام داد

حال بیایید ببینیم چگونه می توان تجزیه و تحلیل SWOT را در دنیای تجارت انجام داد. تجزیه و تحلیل SWOT یک ابزار برنامه ریزی استراتژیک است که برای شناسایی نقاط قوت ، ضعف ، فرصت ها و تهدیدها طراحی شده است. این به مشاغل کمک می کند تا درک کنند:

  • تلاش خود را در کجا قرار دهند
  • چه زمانی ضررهای خود را کاهش دهند
  • برای چه باید نگران بود و
  • چگونه به دنبال مزایا باشیم.

هنگام شروع از ابتدا ، نحوه تجزیه و تحلیل SWOT یک شرکت به این شکل است.

مرحله 1: نامزد مناسب را انتخاب کنید

تجزیه و تحلیل SWOT باید توسط فردی مرتبط با شرکت انجام شود و تجربه انجام تجزیه و تحلیل SWOT را داشته باشد. این شخص ممکن است شخصی باشد که بر بخشهای داخلی نظارت می کند. آنها ممکن است دسترسی مستقیم به پرسنل ، پروژه ها ، داده ها و تحقیقات داشته باشند.

یک تحلیلگر تجاری ممکن است دقیقاً همان کسی باشد که شما به آن نیاز دارید.

آنها فرآیندهای تجاری ، گردش کار و مدیریت وظایف را بدون هیچ گونه جانبداری بررسی می کنند. تحلیلگران تجاری در برنامه ریزی استراتژیک آموزش دیده اند و به طور منظم از تجزیه و تحلیل های مختلف مانند SWOT استفاده می کنند.

مرحله 2: با نقاط قوت شروع کنید

تحلیلگری که تجزیه و تحلیل SWOT را تکمیل می کند ، بررسی نقاط قوت یا “S” در SWOT را آغاز می کند.

آنها با جمع آوری داده ها ، به ویژه با بررسی نتایج پروژه های قبلی ، نقاط قوت خود را پیدا می کنند. علاوه بر این ، تحلیلگر همچنین از کارکنان و مدیران می پرسد تا دیدگاه آنها را بشنوند.

جمع آوری بینش از کارگران بسیار مهم است زیرا آنها نظرات قوی در مورد نقاط قوت شرکت دارند.

نمونه های قوی شامل موارد زیر است:

  • سود
  • استراتژی های ارتباطی
  • نوآوری
  • خدمات
  • نظرات/ستایش
  • تصمیم گیری

حالا نحوه تقویت نقاط قوت را مشخص کنید. به طور خاص ، در نظر بگیرید که چگونه می توان از قدرت برای ایجاد مزایای بیشتر به شرکت استفاده کرد.

توجه: ممکن است صفات در سایر دسته های تجزیه و تحلیل SWOT ظاهر شوند. به عنوان مثال ، آنچه در حال حاضر به عنوان نقطه قوت تلقی می شود ، ممکن است یک فرصت آینده باشد. بنابراین آن را نیز زیر “فرصت ها” قرار دهید. یا یک نقطه قوت می تواند ضعف یک بخش جداگانه باشد. در این صورت ، آن را نیز تحت عنوان “نقاط ضعف” ذکر می کند.

مرحله 3: نقاط قوت را رتبه بندی کنید

امیدوارم لیست نقاط قوت شما طولانی باشد. این یک نشانه مثبت است هرچه مزایای یک شرکت بیشتر باشد ، می تواند قوی تر شود.

اما هر قدرتی برابر نیست.

برخی بر دیگران پیشی می گیرند ؛ آنها بسته به انتظارات تجاری ارزشمندتر هستند. این همان چیزی است که ما می خواهیم بر آن تأکید کنیم.

در این مرحله ، نقاط قوت را رتبه بندی می کنید. 3 تا 5 مورد برتر خود را مشخص کنید. ما می خواهیم لیست را محدود به تمرکز بر مزایای اصلی کنیم. زیرا به حداکثر رساندن پتانسیل هر نقطه در لیست دشوار است.

به هر حال ، شرکت ها منابع مالی ، هزینه و منابع محدودی دارند. کوتاه کردن لیست نقاط قوت به تمرکز بر موارد مهم کمک می کند.

نقاط قوت یک مزیت در برابر رقبا هستند. آنها به شرکت ها کمک می کنند تا از هم جدا شوند. تلاشها باید متمرکز شود تا حداکثر نتایج را ببیند.

مرحله 4: نتیجه گیری

با لیست قدرتمندی که اکنون متمرکز شده اید ، وقت آن است که خلاصه کنید.

این بخش مرور برجسته است:

  • نقاط قوت انتخاب شده چیست
  • بر چه کسانی تأثیر می گذارند
  • مزایای بالقوه و
  • چرا آنها در لیست بالا هستند.

همه چیز باید به طور واضح برای مدیران و ذینفعان مورد بررسی قرار گیرد. هضم آن آسان است ، از ابتدا تا انتها ، چرا این نقاط قوت بیش از دیگران انتخاب شده اند.

تحلیلگران باید ذینفعان را متقاعد کنند که بودجه ، منابع و زمان باید به این تلاش ها اختصاص یابد.

مراحل 2 – 4 را برای بقیه تجزیه و تحلیل تکرار کنید

شما برای هر مرحله از تجزیه و تحلیل دستورالعمل های بالا را دنبال خواهید کرد. نقاط ضعف را جایگزین نقاط قوت کنید. سپس بر فرصت ها تمرکز کنید. و در نهایت ، تهدیدها را تجزیه و تحلیل کنید.

توجه: سوالات مرحله 2 متفاوت خواهد بود.

برای نقاط ضعف ، نحوه حذف ، کاهش یا تغییر آنها را در نظر بگیرید. اگر نمی توان آنها را حذف کرد ، چگونه می توان آنها را کاهش داد؟ اگر نمی توان آنها را کاهش داد ، آیا می توان آنها را به یک قدرت یا فرصت تبدیل کرد؟

فرصت ها باید ارزیابی شوند که چگونه می توانند به نفع شرکت باشند. اما همچنین چگونه آنها می توانند تهدید شوند. به یاد داشته باشید که فرصت ها هنوز واقعی نیستند. در SWOT ، فرصتها مربوط به شناخت و استفاده از مزایای آنها در هنگام توسعه است.

تهدیدها نیز ملموس نیستند. آنها را برای کاهش خطر و آماده شدن برای تأثیرات نامطلوب بررسی کنید.

با تکرار مراحل 2-4 برای دسته های باقی مانده ، درک بهتری از نحوه انجام تجزیه و تحلیل SWOT برای یک شرکت خواهید داشت. بسیار ساده است ، اما پاداش درک دقیق محل کسب و کار شما می تواند به پیشرفت آن کمک کند.

سبد خرید
ورود

حساب کاربری ندارید؟

برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.