روند های بازاریابی در سال 2023

روند های بازاریابی

دنیای بازاریابی با سرعت نور حرکت می کند. به عنوان یک بازاریاب در هر سطح تجربه، همگام شدن با این تغییرات همیشه آسان نیست. اما، برای موفقیت در دنیای بازاریابی پرشتاب – و حفظ حس ارتباط با مخاطبان خود – مهم است که از آنها جلوتر بمانید و روند های بازاریابی را هر سال دنبال کنید.

آنچه در این مقاله می آموزید :

آشنایی با انواع روند های بازاریابی

1. اینفلوئنسر مارکتینگ به یک تاکتیک بازاریابی رایج تبدیل خواهد شد.

اینفلوئنسر مارکتینگ واقعاً در سال 2022 افزایش یافت و ما پیش‌بینی می‌کنیم که این روند در سال 2023 هم سرعت خود را حفظ کند. چرا؟ 89 درصد از بازاریابان که در حال حاضر با اینفلوئنسر مارکتینگ درگیر هستند، سرمایه گذاری خود را در سال آینده افزایش یا حفظ خواهند کرد. علاوه بر این، 17 درصد از بازاریابان قصد دارند برای اولین بار در سال آینده روی آن سرمایه گذاری کنند. وقتی بازاریاب ها با اینفلوئنسرها و رهبران فکری در صنعت خود همکاری می کنند، می توانند آگاهی از برند را گسترش دهند و طرفدارانی از مخاطبان خود اینفلوئنسر به دست آورند.

آیا نمی توانید یک اینفلوئنسر مشهور با میلیون ها دنبال کننده را استخدام کنید؟ اشکالی ندارد. در واقع، بیش از 56 درصد از بازاریابانی که روی اینفلوئنسر مارکتینگ سرمایه گذاری می کنند با میکرو اینفلوئنسرها کار می کنند.

میکرو اینفلوئنسرها مروج رسانه های اجتماعی هستند که تعداد دنبال کنندگان کمتری دارند (معمولاً هزاران تا ده ها هزار دنبال کننده). اگرچه آنها فالوورهای کمتری دارند، اما پست های آنها اغلب به دلیل سطح تعامل بالاتر آنها پررنگ تر است.

این اینفلوئنسرها نیز جایگاهی در صنعت خود پیدا کرده اند – به همین دلیل است که آنها شروع به ایفای نقش بزرگتری در تبدیل سرنخ ها، ارتباط با مخاطبان و افزایش آگاهی از برند کرده اند.

از آنجایی که میکرو اینفلوئنسرها هنوز هم افراد «روزمره» در نظر گرفته می شوند (برخلاف افراد مشهوری که دسترسی به آنها سخت است)، مخاطبان آنها در واقع بیشتر به نظرات و توصیه های آنها اعتماد می کنند.

اگرچه وسوسه انگیز است که هنگام تعیین اینکه آیا یک تأثیرگذار برای برند شما مناسب است یا خیر، فقط به تعداد دنبال کنندگان توجه کنید، به یاد داشته باشید که تأثیر واقعی در نرخ تعامل (کلیک ها، اشتراک ها و خریدها) وجود دارد.

2. بازاریابان ویدیو محتوا را کوتاه نگه می دارند.

ویدئوی کوتاه دنیای بازاریابی را طوفانی کرده است، و ما پیش‌بینی می‌کنیم که در سال 2023 ادامه پیدا کند. 90 درصد از بازاریابان که از ویدیوی کوتاه استفاده می‌کنند، سرمایه‌گذاری خود را در سال آینده افزایش می‌دهند یا حفظ می‌کنند، و از هر 5 بازاریاب، 1 نفر در سال 2023 از ویدئو به عنوان اهرم استفاده خواهد کرد.
در حالی که ویدئوهای بلند مدت می توانند اطلاعات عمیق و زیادی در مورد یک محصول، نام تجاری یا خدمات به مخاطبان ارائه دهند، بازاریاب های B2C و B2B یاد گرفته اند که رسیدن به نقطه هدف با ویدئوهای کوتاه در واقع می تواند بسیار موثرتر باشد.

نه تنها برای ایجاد یک ویدیوی کوتاه به پهنای باند کمتری نیاز است، بلکه این نوع قالب به خوبی با دامنه توجه سریع مخاطبان آنلاین در طیف های مختلف جمعیتی مطابقت دارد. احتمالاً به همین دلیل است که پلتفرم هایی مانند TikTok، Reels و – در سال های گذشته – Snapchat رشد سریع و علاقه بازاریابی را به دست آورده اند.

هنوز متقاعد نشده اید که ویدئوهای کوتاه می توانند در استراتژی بازاریابی شما موثر باشند؟ این نمونه عالی از یک ویدیوی TikTok از Canva را بررسی کنید که بینندگان را از آسان ساختن گرافیک های حرفه ای با وب سایت آگاه می کند.

3. رسانه های اجتماعی به ابزار خدمات مشتری تبدیل خواهند شد.

استفاده از رسانه های اجتماعی به عنوان ابزار خدمات مشتری نسبتاً جدید است، اما این روند به سرعت در حال افزایش است. به طوری که بیش از یک چهارم بازاریابان از پیام های مستقیم (DM) برای ارائه پشتیبانی مشتری استفاده می کنند و 15 درصد از بازاریابان قصد دارند برای اولین بار در سال 2023 آن را امتحان کنند.

تصادفی نیست که این روند در زمانی ظهور می کند که بسیاری از پلتفرم های رسانه های اجتماعی – یعنی اینستاگرام و فیس بوک – در حال گسترش قابلیت های تجارت الکترونیک خود هستند. به همین دلیل، ارائه خدمات به مشتریان در این پلتفرم‌ها بسیار حیاتی‌تر خواهد شد.

همچنین شایان ذکر است که مصرف‌کنندگان می‌خواهند با برندها از طریق DM ارتباط برقرار کنند – مخصوصاً جمعیت Millennial و Gen Z. نظرسنجی 2022 Consumer Trends HubSpot نشان داد که 20٪ از Gen Z-ers و نزدیک به 25٪ از Millennials در سه ماه گذشته با یک برند در رسانه های اجتماعی برای خدمات مشتری تماس گرفته اند.

4. کسب‌وکارهای بیشتر از SEO برای ایجاد ترافیک جستجو استفاده می‌کنند.

به‌عنوان بازاریاب، باید اطمینان حاصل کنیم که وب‌سایت‌ها و محتوای ما تا حد امکان قابل کشف هستند – به‌ویژه در Google – که می‌تواند بازدهی ترافیکی بلندمدت و کوتاه‌مدت را ارائه دهد. در حالی که سئو جدید نیست، استراتژی‌های آن در استراتژی‌های بازاریابی مدرن حتی بیشتر می‌شوند.

وقتی صحبت از روندی باشد که بازاریابان برای سال 2023 بیشترین پول را در آن سرمایه گذاری خواهند کرد، سئو پس از ویدئوهای کوتاه و بازاریابی تأثیرگذار در رتبه سوم قرار دارد. علاوه بر این، 88 درصد از بازاریابان که دارای استراتژی سئو هستند، سرمایه گذاری خود را در سال 2023 افزایش میدهند یا حفظ می کنند که نسبت به سال قبل (84 درصد) اندکی افزایش یافته است.

با افزایش علاقه و نیاز به استراتژی های سئو، همه فرصت های بهینه سازی جستجو نیز افزایش می یابد. همانطور که الگوریتم های گوگل تکامل یافته اند، سئو چیزی فراتر از ایجاد پست های اساسی است که به سوالات جستجوی ساده پاسخ می دهند. اکنون، برندها روی کارشناسان سئو سرمایه گذاری می کنند که می توانند در همه چیز از گزارش های بینش جستجو گرفته تا بهینه سازی چند رسانه ای به آنها کمک کنند.

5. بهینه سازی موبایل اهمیت بیشتری خواهد داشت.

مصرف کنندگان زمان بیشتری را صرف دستگاه های تلفن همراه می کنند. در واقع، بیش از نیمی از ترافیک وب‌سایت آنلاین سالانه از دستگاه‌های تلفن همراه، از جمله تبلت‌ها می‌آید.

از آنجایی که نسل هزاره و مخاطبان نسل Z همچنان به رشد قدرت خرید خود ادامه می دهند، تجربیات دیجیتالی بهینه سازی شده برای تلفن همراه حتی حیاتی تر خواهد بود تا به عنوان صاحب کسب و کاری که به این نسل های پرسرعت و بسیار متصل بازاریابی می کند، توجه شود.

موارد زیر قابل توجه اند :

  • 33 درصد از بازاریابان جهانی در طراحی وب موبایل سرمایه گذاری می کنند،
  • 64 درصد از بازاریابان سئو بهینه سازی موبایل را یک سرمایه گذاری موثر می دانند و، تجربیات تلفن همراه نه تنها در وب سایت های برند مهم هستند، بلکه در دیگر استراتژی های بازاریابی کلیدی نیز مهم هستند. به عنوان مثال، 56 درصد از بازاریابان که با ایمیل کار می کنند، بر ارائه تجربیات ایمیل تلفن همراه به مشترکین متمرکز هستند.

6. شرکت ها بیشتر مسئولیت اجتماعی را در اولویت قرار خواهند داد.

89 درصد از بازاریابان که محتوای مسئولیت اجتماعی ایجاد می کنند، قصد دارند سرمایه گذاری خود را در سال 2023 افزایش یا حفظ کنند، که تقریباً دو برابر سال قبل است.
روند روشن است: مسئولیت اجتماعی، اخلاق و شفافیت برای مصرف کننده مدرن اهمیت دارد.
با در نظر گرفتن همه این موارد، شرکت‌ها شروع به تغییر استراتژی‌های رسانه‌های اجتماعی کرده‌اند تا بیشتر بر ابتکارات، تبلیغات و پیشنهادات فراگیر تمرکز کنند، در حالی که دلایل یا مأموریت‌هایی را که از آنها حمایت می‌کنند برجسته می‌کنند. اگرچه این ممکن است بلافاصله محصولات را به فروش نرساند، اما نشان دادن احساس مسئولیت اجتماعی هنوز هم متفکرانه و موثر است.

7. تیم های بازاریابی و فروش همسو برنده خواهند شد.

با نزدیک‌تر شدن به سال 2023، همکاری تیم‌های فروش و بازاریابی با هم بسیار مهم می‌شود. زمانی که این تیم‌ها هم‌تراز باشند، بازاریابان می‌توانند تصویر کامل‌تری از مشتریان خود، از جمله علایق، سرگرمی‌ها، و جمعیت‌شناختی آن‌ها به دست آورند.

اما زمانی که این اتفاق نمی افتد، برای همه افراد درگیر مشکلات زیادی ایجاد می کند. مهم‌تر از همه، اشتراک‌گذاری و دسترسی به داده‌ها در میان تیم‌ها چالش‌برانگیزتر است – که در حال حاضر از هر ۵ بازاریاب ۱ نفر با آن دست و پنجه نرم می‌کند.

نگران کننده است، تنها 31 درصد از بازاریابان می گویند که تیم های فروش و بازاریابی آنها به شدت همسو هستند. جای تعجب نیست که تقریباً نیمی از بازاریابان در سال 2023 اهداف خود را به سمت همسویی فروش و بازاریابی تغییر می دهند.

8. بازاریابی درونگرا بهترین روش برای برندهای در حال رشد باقی خواهد ماند.

در زمان تحول دیجیتال، پذیرش بازاریابی درونگرا یک حرکت فوق العاده هوشمندانه است.

در طول دو سال گذشته، جهان با تغییرات بی‌سابقه‌ای مواجه شده است و تاکتیک‌های بازاریابی برون‌گرا حتی در دستیابی به مشتریان بالقوه و سرنخ‌ها کمتر مؤثر بوده‌اند.

تغییر شیوه‌های تجاری حضوری به روش‌های کاری ترکیبی از خانه (WFH) باعث شده است که بازاریابی درون‌گرا به خط مقدم تاکتیک‌های مؤثر تبدیل شود. به عنوان مثال، افزایش قابل توجهی در رویدادهای مجازی به دلیل COVID-19 وجود دارد که بازاریابان را مجبور به خلاقیت برای جلب توجه مشتریان کرده است.

جان هازارد، بنیانگذار و استراتژیست محتوا در آژانس بازاریابی دیجیتال Lighthouse Creative Group، این مکان را فرصتی برای ایجاد علاقه علیرغم تولید فرمولی معمولی آنها می داند. “خستگی صفحه نمایش یک مشکل بزرگ برای برندها است.”

هازارد می افزاید: “از آنجایی که رویدادهای مجازی به عنوان جایگزینی برای تعامل حضوری منفجر شده اند، هر کسب و کاری سعی کرده است رویدادها، وبینارها و کنفرانس های مجازی را راه اندازی کند. اما بیشتر آنها فقط ارائه های پاورپوینت یا مدیری هستند که با آشپزخانه خود در پس زمینه صحبت می کنند. این جالب نیست… بنابراین، رقابت در سال 2021 برای تولید ارزش – گرافیک، کارگردانان، میزبان‌های حرفه‌ای، تجهیزات، و بدون پس‌زمینه آشپزخانه در جریان است.

بازاریابی درونگرا می تواند دارایی ارزشمندی برای ایجاد آگاهی از برند و ایجاد اعتماد به صورت دیجیتالی از طریق تمرکز مجدد استراتژی باشد تا مشتریان را به جستجوی محتوای شما سوق دهد.

فرآیند بازاریابی درونگرا از شما نیاز دارد که محتوای با کیفیت و با ارزشی متناسب با مخاطبان هدف و شخصیت های خریداران و نیازهای آنها تولید کنید.

10. واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR) پذیرش کندی را در حوزه بازاریابی تجربه خواهند کرد.

ما در ابتدا امید زیادی به VR و AR در فضای بازاریابی داشتیم. در سال 2021، 35 درصد از بازاریابان از AR یا VR در استراتژی های خود استفاده می کردند و تقریباً نیمی از این بازاریابان برای افزایش سرمایه گذاری خود در سال 2022 برنامه ریزی کردند.

اما در سال 2023، ممکن است در لیست پایین تر قرار گیرد زیرا بازاریابان کمتری قصد سرمایه گذاری در آن را دارند. بیش از یک چهارم (27٪) از بازاریابان قصد دارند سال آینده استفاده از VR و AR را متوقف کنند.

به طور کلی، این یکی از روند های بازاریابی است که بازاریابان به دلیل تجهیزات گران قیمت و هدست های حجیم کندتر از آن استفاده می کنند. اما با در دسترس‌تر شدن عینک‌های واقعیت مجازی و اپلیکیشن‌های واقعیت افزوده، این ممکن است تغییر کند.

11. برندهای بیشتری تبلیغات بومی را آزمایش خواهند کرد.

امسال، تقریباً یک چهارم (23٪) از بازاریابان برای اولین بار قصد داشتند از تبلیغات بومی استفاده کنند و ما پیش بینی می کنیم که این تعداد در سال 2023 به رشد خود ادامه دهد.

چرا علاقه فزاینده به این استراتژی؟ خوب، کار می کند. از بین بازاریابانی که از تبلیغات بومی استفاده می کنند، بیش از 36٪ می گویند که این تبلیغات موثر است، در حالی که نزدیک به 50٪ می گویند که این تاکتیک اصلی آنها برای تولید ROI است.

وقتی نام تجاری شما برای نمایش محتوای یک وب سایت شخص ثالث هزینه می کند، در تبلیغات بومی سرمایه گذاری می کنید. برخلاف تبلیغات سنتی که برای ایجاد وقفه و برجسته شدن طراحی شده است، تبلیغات بومی برای ترکیب و تبلیغ برند شما به مخاطبان جدیدی طراحی شده است که در غیر این صورت ممکن است هرگز درباره شما یاد نگیرند.

از آنجایی که تبلیغات بومی مانند تبلیغات سنتی «احساس» ندارند، مصرف کنندگان بیشتر از آنها استفاده می کنند – در واقع، مصرف کنندگان تبلیغات بومی را بیش از 50 درصد بیشتر از تبلیغات بنری مشاهده می کنند.

نمونه‌هایی از تبلیغات بومی را می‌توان در رسانه‌های اجتماعی، از طریق نتایج موتورهای جستجو، پلت‌فرم‌های توصیه محتوا (پیوندهایی به محتوای مختلف دیگر که می‌توانید در پایین صفحه کلیک کنید تا بیشتر در مورد موضوع یا مرتبط با موضوع مطالعه کنید)، یا در کمپین‌ها پیدا کنید.

به عنوان مثال، اینستاگرام یک شبکه رسانه اجتماعی محبوب است که به طور معمول با برندها برای تبلیغات بومی همکاری می کند. با بهره‌گیری از ویژگی‌های استوری یا فروشگاه اینستاگرام، برندها می‌توانند پست‌هایی را به اشتراک بگذارند که شبیه به سبک پست کردن دنبال‌کنندگان معمولی کاربر است، در حالی که به طور نامحسوس یک محصول را تبلیغ می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

حساب کاربری ندارید؟

برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.