راهنمای جامع طراحی استراتژی محتوا در 7 مرحله

راهنمای جامع استراتژی محتوا

چه به تازگی بازاریابی محتوا را شروع کرده باشید و چه مدتی است که از همین رویکرد استفاده کرده اید، بازنگری برنامه استراتژی محتوای خود و اطمینان از به روز بودن، نوآوری و جذاب بودن آن برای مشتریان بالقوه شما ضرری ندارد. مشتریان – مهم نیست که چه زمانی و چگونه قصد خرید دارند.

اگر در برنامه ریزی برای سال آینده مشکل دارید یا نیاز به ایده های تازه برای گنجاندن در برنامه خود دارید، ادامه مطلب را بخوانید.

در این پست، به این خواهیم پرداخت که استراتژی محتوا چیست، چرا کسب و کار شما به یک برنامه بازاریابی محتوا نیاز دارد و چه مراحلی را برای ایجاد استراتژی محتوای خود باید بردارید. به علاوه، ما نمونه هایی از استراتژی های بازاریابی محتوای موثر را برای الهام گرفتن بررسی خواهیم کرد.

آنچه در این مقاله می آموزید :

استراتژی محتوا چیست؟

استراتژی محتوا برنامه ای است که در آن از محتوا (صوتی، بصری و/یا نوشتاری) برای دستیابی به اهداف تجاری خود استفاده می کنید. یک استراتژی محتوای موفق، مخاطبان هدف شما را در هر مرحله از قیف جذب می کند و حتی پس از خرید نیز آنها را درگیر می کند.

فرض کنیم که یکی از اهداف کسب و کار شما شامل افزایش آگاهی از برند است. برای رسیدن به این هدف، ممکن است یک استراتژی محتوا که بر SEO تمرکز دارد، برای افزایش دید وب سایت در صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERP) و افزایش ترافیک به سمت محصولات یا خدمات خود، اجرا کنید.

صاحبان کسب و کار جدید ممکن است تصور کنند که یک استراتژی محتوا برای داشتن یک استراتژی خوب است، اما ضروری نیست. با این حال، تولید محتوای با کیفیت بالا می تواند در ایجاد اعتماد با مخاطبان جدید و موفقیت در طولانی مدت بسیار ارزشمند باشد.

در اصل، یک استراتژی محتوای خوب، پایه و اساس مراحل جذب و لذت شما در سفر خریدار است که از چارچوب بازاریابی درونگرا پیروی می کند. همراه با جذب مشتریان بالقوه برای برند خود، می توانید از یک استراتژی محتوا برای فعال سازی فروش و رضایت مشتری استفاده کنید.

به علاوه، با توجه به اینکه 70 درصد از بازاریابان به طور فعال در بازاریابی محتوا سرمایه گذاری می کنند، ایجاد یک استراتژی محتوای خوب برای رقابت در صنعت شما بسیار مهم است.

حین طراحی استراتژی محتوا سوالات زیر را از خود بپرسید

1. چه کسی محتوای شما را خواهد خواند؟

مخاطب هدف محتوای شما چه کسانی هستند؟ برای چند مخاطب محتوا تولید می کنید؟

همانطور که کسب و کار شما ممکن است بیش از یک نوع مشتری داشته باشد، استراتژی محتوای شما می تواند بیش از یک نوع کاربر را تامین کند. استفاده از انواع محتوا و کانال‌ها به شما کمک می‌کند محتوایی را ارائه دهید که برای هر شخص طراحی شده است.

2. چه مشکلی را برای مخاطبان خود حل خواهید کرد؟

در حالت ایده آل، محصول یا خدمات شما مشکلی را حل می کند که می دانید مخاطبان شما دارند. به همین ترتیب، محتوای شما با شروع به شناسایی و رسیدگی به آن، مخاطبان خود را از طریق این مشکل آموزش می دهد.

یک استراتژی محتوای صحیح از افراد در هر دو طرف محصول شما پشتیبانی می کند: کسانی که هنوز در حال کشف چالش های اصلی خود هستند و کسانی که قبلاً از محصول شما برای غلبه بر این چالش ها استفاده می کنند.

محتوای شما راه حل(هایی) را که ارائه می کنید تقویت می کند و به شما کمک می کند تا اعتبار خود را نزد مخاطبان هدف خود بسازید.

3. چه چیزی شما را منحصر به فرد می کند؟

رقبای شما احتمالاً محصولی مشابه محصول شما دارند، به این معنی که مشتریان بالقوه شما باید بدانند که چه چیزی محصول شما را بهتر می کند – یا حداقل، متفاوت است.

شاید دارایی اصلی شما این باشد که شرکت شما سال ها تاسیس شده است. یا شاید صدای برند منحصر به فردی دارید که شما را از رقبای خود متمایز می کند.

برای اثبات اینکه چرا ارزش خرید را دارید، باید ثابت کنید که چرا ارزش شنیدن را دارید. هنگامی که متوجه شدید، آن پیام را در محتوای خود اعمال کنید.

4. روی چه قالب های محتوایی تمرکز خواهید کرد؟

برای اینکه بفهمید روی چه قالب هایی تمرکز کنید، باید مخاطبان خود را در جایی که هستند ملاقات کنید.

در حالی که ممکن است وسوسه شوید که پادکست راه اندازی کنید، زیرا در چند سال اخیر بسیار رشد کرده است، یا یک کانال YouTube راه اندازی کنید، ابتدا ببینید مخاطبان شما کجا زندگی می کنند.

در غیر این صورت، ممکن است وقت خود را برای تولید محتوایی تلف کنید که یا به مخاطب شما نرسد یا توجه آنها را جلب نکند.

هنگامی که بهترین فرمت ها را شناسایی کردید، شروع به ایجاد بودجه برای ارزیابی منابعی کنید که می توانید برای اجرای این استراتژی اختصاص دهید.

5. در چه کانال هایی منتشر خواهید کرد؟

همانطور که می توانید محتوا در قالب های مختلف ایجاد کنید، کانال های مختلفی نیز خواهید داشت که می توانید در آنها منتشر کنید، از وب سایت خود گرفته تا رسانه های اجتماعی.

اگر مخاطبان شما محتوای ویدیویی طولانی را ترجیح می دهند، می توانید محتوای خود را در YouTube منتشر کنید. اگر مخاطب جوان‌تری دارید که محتوای سریع را دوست دارد، می‌توانید TikTok و Instagram را انتخاب کنید.

در ادامه این مقاله در راهنمای گام به گام در مورد استراتژی محتوای رسانه های اجتماعی بیشتر صحبت خواهیم کرد.

6. چگونه تولید و انتشار محتوا را مدیریت خواهید کرد؟

فهمیدن اینکه چگونه همه محتوای خود را ایجاد و منتشر می کنید می تواند یک کار دلهره آور باشد.

قبل از اجرا، مهم است که موارد زیر را معین کنید :

  • چه کسی چه چیزی را خلق می کند.
  • جایی که در حال انتشار است
  • چه زمانی پخش زنده می شود.

در یک تیم کوچک، این ممکن است به اندازه کافی آسان باشد زیرا ممکن است شما تنها تصمیم گیرنده باشید. همانطور که شرکت شما رشد می کند، ممکن است لازم باشد با چندین تیم محتوا همکاری کنید تا یک فرآیند موثر را کشف کنید.

استراتژی های محتوای امروزی با مدیریت محتوا از نقطه نظر موضوع، از درهم ریختگی جلوگیری می کند. هنگام برنامه ریزی یک تقویم محتوا پیرامون موضوعات، می توانید به راحتی پیام شرکت خود را تجسم کنید و در طول زمان خود را به عنوان یک مرجع در بازار خود مطرح کنید.

چرا بازاریابان نیاز به ایجاد یک استراتژی بازاریابی محتوا دارند؟

تقویم محتوا

بازاریابی محتوا به کسب و کارها کمک می کند منابع قابل اعتماد و مقرون به صرفه ترافیک وب سایت و سرنخ های جدید را آماده و برنامه ریزی کنند.

اگر بتوانید فقط یک پست وبلاگ ایجاد کنید که مقدار ثابتی از ترافیک ارگانیک دریافت می کند، یک پیوند تعبیه شده به یک کتاب الکترونیکی یا ابزار رایگان، با گذشت زمان – مدت ها پس از کلیک روی “انتشار” به تولید سرنخ برای شما ادامه می دهد. این امر کلیدی برای افزایش ترافیک به وبلاگ فروش در طول زمان است.

منبع قابل اعتماد ترافیک و سرنخ‌های محتوای همیشه سبز شما به شما این انعطاف‌پذیری را می‌دهد تا با سایر تاکتیک‌های بازاریابی برای کسب درآمد، مانند محتوای حمایت‌شده، تبلیغات رسانه‌های اجتماعی و محتوای توزیع‌شده آزمایش کنید. به علاوه، محتوای شما نه تنها به جذب سرنخ کمک می کند، بلکه به مشتریان بالقوه شما آموزش می دهد و برای برند شما آگاهی ایجاد می کند.

چگونه یک چارچوب استراتژی محتوا ایجاد کنیم؟

1. هدف خود را مشخص کنید.

هدف شما از تدوین برنامه بازاریابی محتوا چیست؟ چرا می خواهید محتوا تولید کنید و یک برنامه بازاریابی محتوا ایجاد کنید؟
قبل از شروع برنامه ریزی، اهداف خود را بشناسید، در این صورت زمان آسان تری برای تعیین بهترین استراتژی خود خواهید داشت.

2. تحقیقات پرسونای خریدار انجام دهید.

برای توسعه یک برنامه موفق، باید به وضوح مخاطبان هدف محتوای خود را تعریف کنید – که به عنوان شخصیت خریدار شما نیز شناخته می شود.

این امر به ویژه برای کسانی که شروع به کار کرده اند یا تازه وارد بازاریابی شده اند بسیار مهم است. با شناخت مخاطبان هدف خود، می‌توانید محتوای مرتبط‌تر و ارزشمندتری تولید کنید که بخواهند آن‌ها را بخوانند و به آن تبدیل کنند.

اگر شما یک بازاریاب با تجربه هستید، ممکن است هدف شما تغییر کرده باشد. آیا می خواهید گروه جدیدی از افراد را هدف قرار دهید یا بازار هدف فعلی خود را گسترش دهید؟ آیا می خواهید همان مخاطبان هدف را حفظ کنید؟ بررسی مجدد پارامترهای مخاطب با انجام تحقیقات بازار در هر سال برای رشد مخاطبان شما بسیار مهم است.

3. ممیزی محتوا را اجرا کنید.

در اوایل، اکثر برندها با پست های وبلاگ شروع می کنند. اگر می‌خواهید در قالب‌های مختلف سرمایه‌گذاری کنید، می‌توانید یک ممیزی محتوا برای ارزیابی محتوای برتر و کم‌بازده خود انجام دهید. سپس، از آن اطلاعات برای اطلاع دادن به مسیر بعدی استفاده کنید.

اگر مدتی است که در تجارت بوده‌اید، باید تلاش‌های بازاریابی محتوا و نتایج سال گذشته خود را مرور کنید. دریابید که در سال آینده چه کارهای متفاوتی می توانید انجام دهید و اهداف جدیدی تعیین کنید. اکنون زمان بسیار خوبی است تا اهداف تیم خود را با بقیه اهداف سازمان خود هماهنگ کنید.

در هر مرحله‌ای که هستید، ممیزی محتوا به شما کمک می‌کند تا تعیین کنید چه چیزی در بین مخاطبان شما طنین‌انداز می‌شود، شکاف‌ها را در دسته‌های موضوعی خود شناسایی کنید و ایده‌های محتوای تازه را طوفان فکری کنید.

4. یک سیستم مدیریت محتوا را انتخاب کنید.

چند بخش حیاتی مدیریت محتوا شامل تولید محتوا، انتشار محتوا و تجزیه و تحلیل محتوا است. شما می خواهید روی یک CMS سرمایه گذاری کنید تا محتوای خود را به روشی آسان و پایدار ایجاد، مدیریت و پیگیری کنید. یکی از CMS های محبوب وردپرس است که می توانید افزونه HubSpot WordPress را برای فرم های وب رایگان، چت زنده، دسترسی CRM، بازاریابی ایمیلی و تجزیه و تحلیل به آن اضافه کنید.

5. تعیین کنید که چه نوع محتوایی را می خواهید ایجاد کنید.

گزینه های مختلفی برای محتوایی که می توانید ایجاد کنید وجود دارد، از محتوای نوشتاری مانند کتاب های الکترونیکی و پست های وبلاگ گرفته تا محتوای صوتی مانند پادکست.

در بخش بعدی، برخی از محبوب‌ترین قالب‌های محتوا را که بازاریابان ایجاد می‌کنند، از جمله برخی ابزارها و قالب‌ها برای شروع صحبت خواهیم کرد.

6. ایده های محتوایی را با طوفان فکری بدست آورید.

اکنون زمان آن رسیده است که ایده هایی برای پروژه محتوای بعدی خود ارائه دهید. کافیست چند جلسه در طی یک بازه زمانی با تیم بازاریابی خود تشکیل دهید و با ایجاد یک طوفان فکری، ایده های بکر و نو و البته قابل اجرا را دریابید و شروع به برنامه ریزی برای پیاده سازی کردن کنید.

7. محتوای خود را منتشر و مدیریت کنید.

برنامه بازاریابی شما باید فراتر از انواع محتوایی باشد که ایجاد می کنید – همچنین باید نحوه سازماندهی محتوای خود را نیز پوشش دهد.

با کمک یک تقویم محتوا، در مسیر درستی قرار خواهید گرفت که یک کتابخانه محتوای متعادل و متنوع در وب سایت خود منتشر کنید. سپس، یک تقویم محتوای رسانه های اجتماعی برای تبلیغ و مدیریت محتوای خود در سایت های دیگر ایجاد کنید.

بسیاری از ایده‌هایی که به آنها فکر می‌کنید همیشه سبز خواهند بود (یعنی: به همان اندازه مربوط به ماه‌ها یا سال‌های آینده که امروز هستند). همانطور که گفته شد، شما نباید موضوعات به موقع یا اصطلاحا ترند روز را نادیده بگیرید. اگرچه ممکن است بخش عمده ای از تقویم تحریریه شما نباشد، اما می توانند به شما کمک کنند ترافیک زیادی ایجاد کنید.

بیشتر مردم روی گنجاندن تعطیلات محبوب مانند سال نو در تلاش‌های بازاریابی خود حساب می‌کنند، اما لازم نیست خود را به این تاریخ‌های مهم بازاریابی محدود کنید.

اگر تعطیلات ویژه ای وجود دارد که ممکن است برای مخاطبان شما جذاب باشد، ممکن است ارزش انتشار محتوا در وبلاگ یا رسانه های اجتماعی خود را داشته باشد. این فهرست نهایی تعطیلات رسانه‌های اجتماعی را بررسی کنید – زمانی که در حال برنامه‌ریزی تقویم خود هستید، به آن توجه داشته باشید.

انواع بازاریابی محتوا

در این بخش، هشت نوع محبوب بازاریابی محتوا را معرفی میکنیم که می توانید برای خوانندگان و مشتریان خود ایجاد کنید.

1. پست های وبلاگ

اگر قبلاً متوجه نشده اید، در حال حاضر در حال خواندن یک پست وبلاگ هستید. پست های وبلاگ به صورت زنده در یک وب سایت هستند و باید به طور مرتب منتشر شوند تا بازدیدکنندگان جدید جذب شوند.

پست ها باید محتوای ارزشمندی را برای مخاطبان شما فراهم کنند که آنها را به اشتراک گذاری پست ها در رسانه های اجتماعی و سایر وب سایت ها متمایل کند.

ما توصیه می کنیم که پست های وبلاگ بین 1000 تا 2000 کلمه باشد، اما باید آزمایش کنید تا ببینید آیا مخاطبان شما خواندن طولانی تر یا کوتاه تر را ترجیح می دهند.

2. کتاب های الکترونیکی

کتاب‌های الکترونیکی ابزارهای تولیدی هستند که بازدیدکنندگان وب‌سایت پس از ارسال فرم سرنخ همراه با اطلاعات تماس خود، دانلود می‌کنند. آنها معمولا طولانی تر، عمیق تر و کمتر از پست های وبلاگ منتشر می شوند، که برای جذب بازدیدکنندگان به یک وب سایت نوشته می شوند.

اما کتاب‌های الکترونیکی فقط برای بالای قیف مؤثر نیستند.

همانطور که نورا لیری، مدیر رشد در Ironpaper، Inc.، اشاره می کند، “کتاب های الکترونیکی اهداف مختلفی را در مراحل مختلف سفر خریدار انجام می دهند.”

او می گوید: “کتاب‌های الکترونیکی در سطح آگاهی به آموزش افراد بالقوه در مورد یک نقطه درد خاص کمک می‌کنند و یک ابزار عالی برای گرفتن سرنخ هستند. محتوا باید مقدماتی و اطلاعاتی باقی بماند.”

لیری اضافه می‌کند، “کتاب‌های الکترونیکی می‌توانند با ارائه ابزارهای مفید به آنها سرنخ‌ها را در قیف تبدیل کنند، زیرا مشتریان بالقوه نیازهای خود را عمیق‌تر در نظر می‌گیرند. یک کتاب الکترونیکی در اینجا ممکن است عمیق‌تر به یک مشکل و گزینه‌های راه‌حل خاص شیرجه بزند و شامل قالب‌ها یا ماشین‌حساب‌ها باشد.

کتاب‌های الکترونیکی باید شخصی‌تر شوند و محتوای فروش بیشتری ارائه دهند. راهنمای مقایسه یا یک کتاب الکترونیکی از مطالعات موردی برای مشتریان بالقوه در این مرحله مفید است.”

کتاب های الکترونیکی گام بعدی در فرآیند بازاریابی ورودی هستند. پس از خواندن یک پست وبلاگ، مانند این، بازدیدکنندگان ممکن است اطلاعات بیشتری بخواهند.

اینجاست که فراخوان برای اقدام (CTA) وارد عمل می‌شود و افراد را به صفحه‌ای هدایت می‌کند که در آن می‌توانند اطلاعات تماس خود را ارسال کنند و یک کتاب الکترونیکی را دانلود کنند تا اطلاعات ارزشمندتری برای کسب‌وکار خود بیاموزند. به نوبه خود، کسب و کار تولید کتاب الکترونیکی یک سرنخ جدید برای تماس با تیم فروش دارد.

3. مطالعات موردی (کیس استادی)

مطالعه موردی به شما این امکان را می دهد که داستان مشتری را بگویید و در این فرآیند اعتبار ایجاد کنید.

مطالعه موردی شاید همه‌کاره‌ترین نوع بازاریابی محتوایی شما باشد، زیرا می‌تواند اشکال مختلفی داشته باشد. درست است، مطالعات موردی می تواند به شکل یک پست وبلاگ، کتاب الکترونیکی، پادکست یا حتی یک اینفوگرافیک باشد.

هدف این است که نشان دهید چگونه محصول شما به موفقیت شرکت های واقعی کمک کرد. قبل از انتخاب مشتری برای مطالعه موردی، باید تعیین کنید که در کدام حوزه کسب و کار می خواهید ارزش ایجاد کنید.

4. الگو یا تمپلیت

الگوها نمونه‌های موثری برای بازاریابی محتوایی هستند که می‌توان آن‌ها را امتحان کرد، زیرا در عین حال که ارزش فوق‌العاده‌ای به مخاطبان شما ارائه می‌کنند، منجر به تولید می‌شوند.

وقتی ابزارهای قالب استراتژی محتوا را برای مخاطبان خود فراهم می کنید تا در وقت آنها صرفه جویی کنید و به موفقیت آنها کمک کنید، به احتمال زیاد در آینده با محتوای شما درگیر خواهند شد.

5. اینفوگرافیک

اینفوگرافیک ها می توانند داده ها را به روشی قانع کننده تر از کلمات به تنهایی سازماندهی و تجسم کنند.

اگر می‌خواهید داده‌های زیادی را به روشی واضح و قابل درک به اشتراک بگذارید، این قالب‌های محتوای عالی هستند که می‌توانید از آنها استفاده کنید.

6. ویدئو ها

ویدیوها یک رسانه محتوایی بسیار جذاب هستند و به طور یکسان در پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی و وب‌سایت‌ها قابل اشتراک‌گذاری هستند. ویدیوها نسبت به محتوای نوشتاری به سرمایه گذاری زمان و منابع بیشتری نیاز دارند، اما از آنجایی که محتوای بصری همچنان بازگشت سرمایه زیادی را ارائه می دهد، ارزش کاوش را دارد.

7. پادکست

راه اندازی یک پادکست به مخاطبان کمک می کند اگر زمان یا علاقه ای به خواندن مطالب روزانه نداشته باشند، برند شما را پیدا کنند.

تعداد شنوندگان پادکست در حال افزایش است – در سال 2021، 10 درصد افزایش سالانه در تعداد شنوندگان پادکست در ایالات متحده مشاهده شد.

اگر افراد جالبی برای مصاحبه یا گفتگو برای میزبانی دارید، پادکست را به عنوان قالب محتوای دیگری برای آزمایش در نظر بگیرید.

8. رسانه های اجتماعی

زمانی که برای مدتی به طور منظم محتوا را در سایت خود منتشر کردید، به فکر استراتژی رسانه های اجتماعی برای توزیع محتوای خود در رسانه های اجتماعی باشید.

علاوه بر به اشتراک گذاری محتوای خود، می توانید آن را در قالب های جدید نیز تغییر کاربری داده و محتوای اصلی را به طور خاص برای هر پلتفرم ایجاد کنید.

ارسال در رسانه های اجتماعی برای تقویت دامنه برند شما و ارائه محتوای شما به مشتریان شما در جایی که می دانید وقت خود را سپری می کنند بسیار مهم است. شبکه های اجتماعی محبوب عبارتند از:

فیس بوک
اینستاگرام
توییتر
لینکدین
پینترست
اسنپ چت
یوتیوب

هنگام راه‌اندازی یک حساب تجاری در هر یک از شبکه‌های اجتماعی بالا، محتوای خود را با پلتفرم تنظیم کنید.

برای مثال، در اینستاگرام، کاربران به دنبال تصاویری زیبا هستند. با فیدها، IGTV و Stories، فضای زیادی برای بازی دارید. از سوی دیگر، TikTok برای جمعیت جوان‌تری که ویدیوهای کوتاه مد روز، خنده‌دار و خلاقانه می‌خواهند، جذاب است.

تحقیقات بازار را انجام دهید تا متوجه شوید خریداران شما در کدام پلتفرم هستند و محتوای خود را مطابق انتظارات آنها شکل دهید.

رشد یک استراتژی بازاریابی محتوای موفق به زمان، سازماندهی و خلاقیت نیاز دارد. از ساختن پایه و اساس برنامه بازاریابی محتوای خود گرفته تا افزودن ابزارهایی برای مدیریت بهتر محتوای خود، تنظیم استراتژی خود برای سال جدید اگر مراحل را دنبال کنید و منابع را در اینجا کشف کنید، حتما موفقیت آمیز خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

حساب کاربری ندارید؟

برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.