راهنمای جامع بازاریابی محصول در 2023

راهنمای جامع بازاریابی محصول

در مورد قدرت بازاریابی محصول و اینکه چگونه می تواند به سودآوری شما کمک کند و بر موفقیت محصولات شما تأثیر بگذارد، بیاموزید. بازاریابی محصول ضروری است، حتی اگر فقط یک یا دو محصول را در سازمان خود بفروشید.
اما بازاریابی محصول چیست؟ چگونه یک محصول را بازاریابی می کنید و چه تفاوتی با استراتژی های بازاریابی مرسوم دارد؟ بیایید این موارد را در ادامه مقاله با هم بررسی کنیم.

آنچه در این مقاله می آموزید :

تعریف بازاریابی محصول

بازاریابی محصول فرآیند ارائه یک محصول به بازار، تبلیغ آن و فروش آن به مشتری است. بازاریابی محصول شامل درک مخاطبان هدف محصول و استفاده از موقعیت یابی استراتژیک و پیام رسانی برای افزایش درآمد و تقاضا برای محصول است.
چه چیزی بازاریابی محصول را منحصر به فرد می کند؟ چه تفاوتی با بازاریابی معمولی دارد؟ بیایید تفاوت ها را باز کنیم.

بازاریابی محصول در مقابل بازاریابی متعارف

بازاریابی محصول استراتژیک، است در حالی که بازاریابی معمولی همه جانبه است. بازاریابی محصول جزء بازاریابی مرسوم در نظر گرفته می شود. در واقع، اگر به هفت P بازاریابی نگاه کنید، خواهید دید که بازاریابی محصول یکی از مهمترین جنبه های تلاش های بازاریابی یک کسب و کار است.
بازاریابی محصول در مورد درک عمیق مخاطبان یک محصول خاص و توسعه موقعیت و پیام آن محصول برای جذب آن مخاطب است. بخش راه اندازی و اجرای یک محصول را علاوه بر استراتژی بازاریابی برای محصول پوشش می دهد – به همین دلیل است که کار یک بازاریاب محصول در مرکز تیم های بازاریابی، فروش و محصول یک کسب و کار قرار دارد.
بازاریابی مرسوم بر موضوعات گسترده‌تر زیر چتر بازاریابی متمرکز است، مانند تولید سرنخ، سئو و هر چیزی که مربوط به جذب و تبدیل مشتریان بالقوه و جدید باشد. این در مورد تبلیغ شرکت و برند به طور کلی، از جمله محصولات فروخته شده است. این بازاریابان اطمینان حاصل می کنند که یک پیام ثابت و مبتنی بر نام تجاری پشت همه محتوای شرکت وجود دارد. برای درک بهتر آن، بیایید به اهداف بازاریابی محصول نگاه کنیم.

بازاریابی محصول چیست؟

اهداف بازاریابی محصول

بازاریابی محصول بر افزایش تقاضا و پذیرش یک محصول در میان مشتریان فعلی متمرکز است. این تمرکز بر مراحلی است که مردم برای خرید محصول شما برمی‌دارند تا بازاریابان محصول بتوانند کمپین‌هایی برای حمایت از این کار ایجاد کنند.
معمولاً بازاریابی محصول با چند هدف در ذهن اجرا می شود:

1. مشتریان خود را بهتر درک کنند.

هنگامی که یک استراتژی بازاریابی محصول را اجرا می کنید، مخاطبان هدف شما می توانند ارزش داشتن آن محصول خاص را در زندگی خود ببینند. درک اینکه چه تعداد مشتری به سمت محصول شما جذب می شوند به شما امکان می دهد تحقیقات مشتری را انجام دهید.

2. شخصیت های خریدار خود را به طور موثر هدف قرار دهید.

در کنار درک مشتریان خود، می توانید نوع شخصیت خریدار را که در آینده هدف قرار دهید، بیابید. دانستن نیازهای دقیق مخاطب هدف خود می تواند به شما در نوآوری محصول خود کمک کند تا نیازهای آنها را بهتر برآورده کنید.

3. در مورد رقبای خود (محصولات و تاکتیک های بازاریابی آنان) اطلاعات کسب کنید.

وقتی محصول خود را بازاریابی می کنید، می توانید استراتژی و نتایج خود را با رقبای خود مقایسه کنید. چه ویژگی ها و مزایایی از محصولات آنها در بازار بیانیه می دهد؟ چه ایده هایی را بررسی نکرده اند؟ محصول آنها چه چیزی را ارائه می دهد که محصول شما ارائه نمی دهد؟ شما می توانید از این تحقیق به نفع خود در هنگام ایجاد استراتژی بازاریابی محصول خود استفاده کنید.

4. مطمئن شوید که تیم های بازاریابی، محصول و فروش همگی در یک صفحه هستند.

شفاف کردن عرضه محصول شما برای خریداران و کارمندان دوطرفه سودمند است. هر تیمی که در کسب و کار شما با هم کار می کند، می تواند هدف محصول را بهتر درک کند و آن را در عملیات خود بهتر به اشتراک بگذارد.

5. محصول را به طور مناسب در بازار قرار دهید.

در بازاریابی محصول، شما می‌خواهید محصول، تصویر برند و لحن شما سازگار باشد و احساسات مناسبی را برای مخاطبان خود برانگیزد. هنگامی که در مورد موقعیت برند خود طوفان فکری می کنید، چند سوال باید در نظر بگیرید:
آیا این محصول برای بازار امروز مناسب است؟
این محصول چه تفاوتی با رقبای ما دارد؟
آیا می‌توانیم این محصول را از رقبای خود متمایز کنیم؟
آیا محصولاتی وجود دارد که در گذشته فروخته ایم و دیگر آن را به بازار نخواهیم آورد یا نمی فروشیم؟ اگر چنین است، چرا که نه؟

6. افزایش درآمد و بهبود فروش.

همچنین سوالاتی وجود دارد که شما به عنوان یک بازاریاب محصول باید از خود بپرسید و در مورد محصول خود فکر کنید. پرسیدن این سوالات از خود به شما کمک می کند تا مطمئن شوید که محصول شما در بین مشتریان موفق است.
آیا این محصول برای بازار امروز مناسب است؟
آیا این محصول برای مشتریان امروز ما مناسب است؟
چگونه این محصول از محصولات مشابه رقبای ما منحصر به فرد است؟ آیا راهی برای متمایز کردن بیشتر این محصول از رقبای ما وجود دارد؟ آیا محصولاتی وجود دارد که در گذشته فروخته‌ایم و حالا که به گذشته نگاه می‌کنیم دیگر آن را به بازار نمی‌فروشیم یا نمی‌فروشیم؟ اگر چنین است، چرا که نه؟
همانطور که می بینید، بازاریابی محصول از شما می خواهد که به محصولات خود به صورت استراتژیک نگاه کنید تا اطمینان حاصل کنید که در بین مشتریان در بازار فعلی شما موفق هستند.

چرا بازاریابی محصول ضروری است؟

بازاریابی محصول بخش مهمی از استراتژی بازاریابی هر کسب و کاری است. بدون آن، محصول شما به حداکثر پتانسیل خود در بین مخاطبان هدف شما دست نخواهد یافت.
برای نشان دادن اهمیت آن، بیایید به مثالی از بازاریابی محصول موفق نگاه کنیم. در طول دهه 1950، فولکس واگن یک اتوبوس فروخت. اگرچه اتوبوس در حال حاضر به عنوان یک وسیله نقلیه کلاسیک در نظر گرفته می شود، اما دهه ها بعد همچنان نمادی برای شرکت خودروسازی است.
قسمت جالب؟ فولکس واگن اتوبوس جدید فولکس واگن خود را معرفی کرد – این اتوبوس الکتریکی است و دارای ظاهری شیک و مدرن است. بازاریابی فولکس واگن برای این وسیله نقلیه چشم نواز، منحصر به فرد و سرگرم کننده است و مکمل حال و هوای اصلی «هیپی» است که این شرکت زمانی به آن معروف بود.
فولکس واگن همچنین یک تبلیغ تلویزیونی برای این اتوبوس منتشر کرد که هوشمندانه، مینیمالیستی و با برند است.
این وسیله نقلیه جدید را با آهنگ The Sound of Silence که در پس‌زمینه پخش می‌شود معرفی می‌کند (اشاره: ماشین‌های الکتریکی بی‌صدا هستند) و با پیام کوتاهی روی صفحه پایان می‌یابد تا بینندگان بخوانند: «معرفی عصر جدیدی از رانندگی الکتریکی». به این واقعیت اشاره می کند که فولکس واگن به علاقه جامعه به خودروهای برقی و دوستدار محیط زیست کمک می کند. همچنین مربوط به این است که این یک دوره جدید برای اتوبوس است.
به همین دلیل است که بازاریابی محصول مهم است: زیرا نه شرکت، بلکه خود محصول را برجسته می کند و طول عمر در بازار را تضمین می کند.
اما چه کسی روی این نوع بازاریابی کار می کند؟ چه کسی به ایجاد محتوایی کمک می کند که مصرف کنندگان را در مورد محصولات جدید و به روز مانند اتوبوس فولکس واگن هیجان زده کند؟ چه کسی مصرف کنندگان را تشویق به خرید می کند؟ بازاریابان محصول
حال، بیایید نگاهی به مسئولیت‌های خاصی بیندازیم که بازاریابان محصول (یا مدیران بازاریابی محصول) در روزهای عادی خود با آن مواجه هستند.

مسئولیت های بازاریاب محصول

مسئولیت های شما به عنوان یک بازاریاب محصول ممکن است بر اساس صنعت، شرکت، محصولات و اندازه و منابع شرکت کمی متفاوت باشد. اگر برای یک استارتاپ کار می کنید، ممکن است یک بازاریاب محصول باشید که به دلیل منابع و بودجه محدود، به ایجاد محتوایی که تیم بازاریابی گسترده تر تولید می کند نیز کمک می کند. با رشد کسب و کار، ممکن است وارد تیمی شوید که تنها شغل آن بازاریابی محصول است.
بیایید نگاهی به شش مسئولیت رایج بازاریابی محصول بیندازیم.

1. شخصیت های خریدار و مخاطبان هدف محصول خود را شناسایی کنید.

شما باید پرسونای خریدار و مخاطبان هدف محصول خود را شناسایی کنید تا بتوانید مشتریان را به روشی متقاعد کننده که آنها را تمایل به خرید داشته باشد هدف قرار دهید. این به شما این امکان را می دهد که محصول خود و ویژگی های آن را برای حل چالش های مخاطبان خود تنظیم کنید.
نکته حرفه ای : از الگوها برای ایجاد پرسونای خریدار برای کسب و کار خود استفاده کنید. یک طرح کلی ملموس از افرادی که به آنها خدمات می‌دهید می‌تواند به همسو کردن تیم‌های مختلف در کسب‌وکار شما و موقعیت بهتر محصول شما در بازار کمک کند.

2. استراتژی بازاریابی محصول خود را با موفقیت ایجاد، مدیریت و اجرا کنید.

یک استراتژی بازاریابی محصول به شما امکان می دهد محتوا و کمپین ایجاد کنید، بسازید و اجرا کنید – این از مراحلی پشتیبانی می کند که شخصیت های خریدار و مشتریان شما را به خرید سوق می دهد.

3. فروش را فعال کنید تا برای محصول جدید خود مشتری جذب کنید.

به عنوان یک بازاریاب محصول، شما باید رابطه مستقیمی با فروش داشته باشید. شما با فروش کار خواهید کرد تا مشتریان مناسب را برای محصول در دست شناسایی و جذب کنید و مواد فعال کننده فروش را در اختیار نمایندگان قرار دهید تا مطمئن شوید که آنها محصول را در داخل و خارج و همراه با ویژگی های آن درک می کنند. به این ترتیب، شما و تیم‌هایتان از نظر اشتراک‌گذاری با مشتریان در یک صفحه قرار می‌گیرید، و به شما امکان می‌دهد یک تجربه ثابت و مبتنی بر برند را برای هر کسی که با محصول در تماس است، ارائه دهید.

وظایف بازاریاب محصول

4. موقعیت محصول خود را در بازار مشخص کنید.

یکی از مهمترین بخش های شغل شما تعیین موقعیت محصول در بازار است. در مورد این فرآیند از نظر داستان گویی فکر کنید – موقعیت شما به شما نیاز دارد که داستان محصول خود را بسازید و بگویید.
به عنوان یک بازاریاب محصول، شما با تیم بازاریابی گسترده تر و تیم محصول کار خواهید کرد تا این داستان را با پاسخ دادن به سوالات مهمی مانند زیر تکمیل کنید :
چرا این محصول ساخته شده است؟
این محصول برای چه کسانی ساخته شده است؟
این محصول چه چالش هایی را برطرف می کند؟
چه چیزی این محصول را منحصر به فرد می کند؟

5. اطمینان حاصل کنید که محصول شما نیازهای مخاطبان هدف شما را برآورده می کند.

همچنین باید مطمئن شوید که محصول شما نیازهای مشتریان و مخاطبان هدف شما را برآورده می کند. از طریق تحقیق برای تعیین شخصیت خریدار و مخاطب هدف خود، باید نقاط دردناک و چالش هایی را که در تلاش برای حل آنها با محصول خود هستید، کشف کرده باشید.
اگر محصول شما نیازهای مشتریان شما را برآورده نمی کند، دلیلی برای خرید یا انتخاب محصول شما نسبت به رقیب شما نخواهند داشت.

6. محصول خود را در طول زمان مرتبط نگه دارید.

محصول شما باید در طول زمان مرتبط باقی بماند. همانطور که نیازها، انتظارات و چالش‌ها تغییر می‌کنند و تکامل می‌یابند، وظیفه شما این است که استراتژی بازاریابی محصول خود را تضمین کنید و خود محصولات در بین مشتریان مرتبط باقی بمانند.
این بدان معناست که ممکن است مجبور شوید تغییرات جزئی در استراتژی بازاریابی محصول یا به‌روزرسانی‌ها و اصلاحات خود محصول را مدیریت کنید (برای انجام این کار احتمالاً با تیم محصول کار خواهید کرد که تأثیر ایجاد می‌کند).

7. راهبردهای بازاریابی برای محصولات جدید.

در بازاریابی محصول، باید به این نکته توجه کنید که چه چیزی در استراتژی شما موثر بوده و چه چیزی موثر نیست تا بتوانید استراتژی های بازاریابی را برای محصولات جدید و آینده بهتر برنامه ریزی کنید. توجه کنید که مخاطبان شما کجا هستند و به دنبال چه چیزی هستند. کدام کانال ها بیشترین کشش را داشتند و منجر به تبدیل شدن بیشتر به سرنخ ها شدند؟
تمام این اطلاعات و بیشتر باید در استراتژی های بازاریابی برای محصولات جدید اعمال شود.

استراتژی های بازاریابی محصول

استراتژی بازاریابی محصول شما برای هدایت موقعیت، قیمت گذاری و تبلیغ محصول جدید شما عمل می کند. این به شما کمک می‌کند محصول خود را از مرحله توسعه به راه‌اندازی ببرید و به شما اطلاع می‌دهد که چه مخاطبان جدیدی و در چه بازارهایی می‌توانند محصول خود را عرضه و بازاریابی کنند. اکنون، بیایید نگاهی به پنج مرحله بیاندازیم که می تواند به شما در بهینه سازی استراتژی بازاریابی محصول کمک کند.

1. مخاطبان هدف و شخصیت های خریدار محصول خود را مشخص کنید.

به عنوان یک بازاریاب محصول، یکی از نقش های اصلی شما این است که یک مخاطب هدف خاص را تعریف کنید و شخصیت های خریدار را برای محصول فروخته شده ایجاد کنید (محصولات مختلف احتمالاً مخاطبان هدف متفاوتی خواهند داشت). این اولین قدم برای بازاریابی محصول شماست.
با درک مشتریان خود و نیازها، چالش‌ها و نکات دردناک آنها، می‌توانید تمام جنبه‌های استراتژی بازاریابی محصول خود را به پایان برسانید (همانطور که در ادامه مراحلی که در زیر تعریف خواهیم کرد) برای آن مشتری هدف طراحی شده است. شخصیت به این ترتیب، محصول و محتوای بازاریابی ایجاد شده برای محصول با مخاطبان شما طنین انداز می شود.

2. موقعیت و پیام را برای متمایز کردن محصول خود تعیین کنید.

پس از تحقیقات مشتری و یادگیری در مورد مخاطبان خود، نیازها، چالش ها و نقاط دردناک آنها را شناسایی خواهید کرد. از اینجا، می‌توانید به این فکر کنید که چگونه می‌توانید راه‌هایی را که محصولتان این چالش‌ها را برای مشتریانتان حل می‌کند، برجسته کنید.
با این حال، این لزوماً به این معنی نیست که شما خود را از رقبای خود متمایز کرده اید. از این گذشته، آنها رقبای شما هستند زیرا نیازهای مشتریان شما را به روشی مشابه شرکت شما برطرف می کنند.
کلید متمایز کردن محصول شما موقعیت یابی (که قبلاً به آن اشاره کردیم) و پیام رسانی است.
پیام های موقعیت یابی به سوالات کلیدی که ممکن است مشتریان شما در مورد محصول شما داشته باشند و اینکه چه چیزی آن را منحصر به فرد می کند پاسخ می دهد و سپس این پاسخ ها را به نکات اصلی پشت استراتژی بازاریابی محصول شما تبدیل می کند.
وظیفه شما به عنوان بازاریاب محصول این است که اطمینان حاصل کنید که مشتریان و مخاطبان پاسخ این سؤالات را می‌دانند و نیازی به جستجوی آن‌ها (یا فرضیاتی در مورد) ندارند.
نمونه‌هایی از سوالاتی که برای توسعه موقعیت‌یابی و پیام‌رسانی محصول خود باید به آنها پاسخ دهید عبارتند از:
چه چیزی محصول ما را منحصر به فرد می کند؟
چرا محصول ما بهتر از رقبایمان است؟
چرا ویژگی های محصول ما برای مخاطب هدف ما ایده آل است؟
پیشینیان ما چه چیزی از محصول ما به دست خواهند آورد که نمی توانند از محصولات رقبای ما بدست آورند؟
چرا مشتریان ما باید به ما و محصول ما اعتماد و سرمایه گذاری کنند؟

هنگامی که به این سؤالات پاسخ دادید، می‌توانید این پاسخ‌ها را در یک بیانیه تأثیرگذار و قابل اشتراک‌گذاری که موقعیت و پیام شما را نشان می‌دهد، جمع‌آوری کنید. برای انجام این کار، این مراحل را دنبال کنید:
از کلمات عملی برای هیجان زده کردن مشتریان خود استفاده کنید. مطمئن شوید که لحن بیانیه شما سبک برند شما را به تصویر می کشد. روی منافع محصول خود به عنوان یک کل تمرکز کنید (نه فقط یک ویژگی خاص).

نکته حرفه ای : به عنوان بازاریاب محصول، باید اطمینان حاصل کنید که تیم های فروش، محصول و (به طور گسترده تر) بازاریابی از موقعیت و پیام شما در اطراف آن آگاه هستند. این به شما امکان می دهد اطمینان حاصل کنید که کل شرکت در محتوا و اطلاعاتی که در مورد محصول شما به اشتراک می گذارد، سازگار است. علاوه بر این، اگر فکر می‌کنید لازم است، می‌توانید این اطلاعات را در اختیار تیم پشتیبانی خود قرار دهید، زیرا ممکن است تماس‌های پشتیبانی برقرار کنند و با مشتریانی که قبلاً روی محصول سرمایه‌گذاری کرده‌اند کار کنند.

3. برای محصول خود اهداف تعیین کنید.

در مرحله بعد، شما باید اهدافی را برای محصول خود تعیین کنید. اینها بر اساس محصول خاص شما، نوع شرکتی که برای آن کار می کنید، اهداف بازاریابی کلی شما و موارد دیگر متفاوت است – اهداف شما مختص کسب و کار و موقعیت شما خواهد بود. با این حال، بیایید برخی از اهداف مشترکی که بازاریابان محصول به آنها دست پیدا می کنند را مرور کنیم:
افزایش درآمد تعامل با مشتریان برای بهبود سهم بازار
از رقبا مشتری به دست آورید
شناخت برند را تقویت کنید
نکته حرفه ای : با خیال راحت چندین هدف را ترکیب کنید یا یکی را برای تمرکز روی آن انتخاب کنید – هر شرکت و محصولی برنامه های متفاوتی خواهد داشت. نکته کلیدی این است که اطمینان حاصل کنید که این اهداف را در قالب هدف SMART مشاهده و تنظیم می کنید، به این معنی که آنها خاص، قابل اندازه گیری، قابل دستیابی، واقع بینانه و محدود به زمان هستند.

4. محصول خود را قیمت گذاری کنید.

به عنوان یک بازاریاب محصول، شما همچنین باید در بحث قیمت محصول خود مشارکت کنید. بسته به شرکت خود، ممکن است با تیم های دیگر در این بخش از استراتژی کار کنید، یا ممکن است این شغل فقط برای شما و بازاریاب های محصول شما باشد. در هر صورت، می‌توانید قیمت‌گذاری رقابتی در مقابل قیمت‌گذاری مبتنی بر ارزش را در نظر بگیرید.

قیمت گذاری محصول رقابتی در مقابل ارزش

قیمت گذاری رقابتی به این معنی است که شما قیمت محصول خود را بر اساس محصولات مشابهی که رقبای شما می فروشند، قرار می دهید. این برای شرکت‌هایی ایده‌آل است که اثری مشابه اثری دارند که چندین شرکت دیگر می‌فروشند.
فرض کنید فکر می‌کنید ویژگی‌های منحصربه‌فرد شما قیمت بسیار بالاتری را برای رقبای شما تضمین می‌کند. در این صورت، ممکن است محصول خود را بالاتر از سایر محصولات مشابه در بازار قیمت گذاری کنید. یک راه عالی برای ارزیابی منصفانه قیمت گذاری همه رقبای خود، مطالعه گزارش های مالی و روندهای صنعت است.
قیمت‌گذاری مبتنی بر ارزش به شما امکان می‌دهد تا سود خود را به حداکثر برسانید، اگرچه ایجاد آن در مقایسه با قیمت‌گذاری رقابتی کمی زمان‌بر است. برای شرکت‌هایی که محصولی با رقبای بسیار کمی در بازار یا محصولی با ویژگی‌های جدید و منحصربه‌فرد می‌فروشند، ایده‌آل است.
قیمت گذاری مبتنی بر ارزش، ارزش کالای شما را به گونه ای تعیین می کند که مشتری شما بتواند با سودآوری خود ارتباط برقرار کند. به شما این امکان را می دهد که قیمت محصول خود را بر اساس ارزش آن برای مشتری خود قرار دهید نه آنچه بازار، روند صنعت و رقبای شما می گویند.

5. محصول خود را راه اندازی کنید.

اکنون زمان مهم‌ترین نقش شما به‌عنوان یک بازاریاب محصول فرا رسیده است – که البته هیجان‌انگیزترین آن است: عرضه محصولی که بازاریابی کرده‌اید.
دو بخش اصلی در راه اندازی وجود دارد که باید به عنوان یک بازاریاب محصول بر روی آن تمرکز کنید: راه اندازی داخلی (آنچه در شرکت شما پس از عرضه محصول انجام می شود) و راه اندازی خارجی (آنچه در خارج از شرکت شما، با مشتریان و اعضای مخاطب، پس از آن انجام می شود. راه اندازی محصول).

جنبه های داخلی راه اندازی محصول

همانطور که قبلاً گفته شد، شغل شما به عنوان یک بازاریاب محصول مستلزم این است که مطمئن شوید کل سازمان در مورد محصول شما یکسان است. به این ترتیب، مشتریان شما فقط جزئیات ثابت و دقیقی در مورد محصول دریافت می کنند.
تیم های بازاریابی، محصول و فروش در شرکت شما باید از اطلاعات زیر آگاه باشند:

مزایای محصول

هرگونه اطلاعات نمایشی محصول موجود

فرصت های آموزش فروش در مورد محصول شما و جزئیات نحوه استفاده از آن

موقعیت‌یابی و پیام‌رسانی چگونه به نظر می‌رسد

شخصیت‌های خریدار و مشتریان ایده‌آل شما چه کسانی هستند

اهداف محصول شما شامل چه مواردی است

ویژگی های محصول شما

قیمت گذاری محصول شما

چگونه محصول شما برای مشتریان عرضه می شود

جنبه های خارجی راه اندازی محصول

در خارج، راه‌های زیادی برای بازاریابی راه‌اندازی محصول شما وجود دارد تا پایگاه فعلی مشتریان، مشتریان بالقوه و مخاطبان هدف شما در مورد هر چیزی که می‌فروشید یاد بگیرند.
ابتدا مشخص کنید که می‌خواهید تلاش‌های بازاریابی محصول خود را در کجا متمرکز کنید. در اینجا چند نمونه از کانال‌ها و مکان‌ها برای انجام این کار آورده شده است (ممکن است بسته به نیازها، اهداف و منابع خود، چندین مورد از این کانال‌ها یا فقط یکی را برای تمرکز بر روی آنها انتخاب کنید).
رسانه های اجتماعی

در فروشگاه

رویداد راه اندازی محصول

بلاگ وب سایت

پیش نمایش محصول انحصاری

صفحه فرود (قبل از راه اندازی رسمی)

رویداد/ کمپین تبلیغاتی (حضوری و/یا آنلاین)

در هر کانالی که برای تمرکز بر تلاش های بازاریابی راه اندازی محصول خود انتخاب می کنید، باید اطلاعات مربوط به محصول را درج کنید. (بر روی موقعیت و پیام شما متمرکز شده است) بنابراین مشتریان بالقوه و مشتریان می توانند همه چیز را در مورد محصول شما و دلیل نیاز به آن بیاموزند. این شامل ویژگی‌های محصول شما، چیزی که آن را منحصربه‌فرد می‌کند، قیمت‌گذاری، نمایش‌های نمایشی برای مشتریان، آموزش برای مشتریان و هر ماده دیگری که ایجاد کرده‌اید و می‌خواهید به اشتراک بگذارید، می‌شود.
تبریک میگم شما به همین حالا مراحل بازاریابی یک محصول را انجام داده اید. به یاد داشته باشید، این فرآیندی است که باید در مورد آن فکر کنید و با تغییر و تکامل محصولات شما به روز شود تا در بین مشتریان شما مرتبط باقی بماند. (تا زمانی که یکی از اعضای تیم خود بر روی بازاریابی محصول متمرکز شده اید، این موضوع نباید مشکل ساز باشد، زیرا این یکی از مسئولیت های اصلی آنهاست.)

چگونه یک محصول را بازاریابی کنیم؟

1. یک عرشه بازاریابی محصول برای سایر تیم های بازاریابی ایجاد کنید.

بازاریاب‌های غیرمحصولی – یعنی بازاریابان رسانه‌های اجتماعی و بازاریابان محتوا – دانش کاملی در مورد محصول شما ندارند و مانع از بازاریابی مناسب آن در کانال‌های مرتبط با مشتری می‌شوند. به عنوان یک بازاریاب محصول، وظیفه شما لزوما اجرای کمپین های بازاریابی یا نوشتن محتوا نیست. در عوض، وظیفه شما این است که تیم‌های تخصصی – مانند تیم رسانه‌های اجتماعی و محتوای خود – را قادر کنید تا محصولات شرکت شما را به طور مؤثر بازاریابی کنند.
اولین گام این است که یک عرشه، ارائه یا سندی ارائه دهید که استراتژی بازاریابی محصول شما را برای سایر بازاریابان مشخص کند. به این ترتیب، زمانی که زمان اجرای یک استراتژی فرا می رسد، آنها از موقعیتی که در نظر دارند، عباراتی که قرار است استفاده کنند و شخصیت هایی را که هدف قرار داده اند، می دانند.

2. محتوای محصول محور را در وبلاگ خود منتشر کنید.

وبلاگ در درجه اول مکانی برای جذب سرنخ های ورودی است. به جای اینکه سعی کنید آنها را با اطلاعات مربوط به محصول خود چکش کنید، ممکن است محتوایی بنویسید که به آنها کمک کند مشکلی را حل کنند و سپس یک راهنمای رایگان یا کتاب الکترونیکی برای کمک بیشتر به آنها ارائه دهید.
اما آیا می‌دانستید که تیم شما می‌تواند محتوایی را منتشر کند که سرنخ‌های ورودی را جذب کند و خرید و ثبت‌نام را تشویق کند؟ ما در مجموعه پویا تجارت به این محتوای محصول محور می گوییم.

3. ذکر محصول را به طور طبیعی در سند بازاریابی موجود خود درج کنید.

اگر قبل از شروع بازاریابی محصول، یک استراتژی بازاریابی طولانی مدت داشته اید، خبر خوبی داریم: می توانید محصول خود را به صورت ماسبق در سند موجود بازاریابی کنید. به عنوان مثال، اگر قبلاً یک کتابخانه گسترده از پست های وبلاگ دارید، می توانید آنها را با اطلاعات مربوط به محصولات خود به روز کنید (تا زمانی که ذکر آنها طبیعی باشد)
پست‌های اخیر رسانه‌های اجتماعی نیز می‌توانند کاندیدای به‌روزرسانی باشند، و محتوای وب‌سایت شما نیز باید تغییر کند تا محصول جدید شما را نشان دهد. پیوندهای داخلی از صفحات مرتبط می توانند به افزایش ترافیک به صفحات محصول جدید شما کمک کنند.
بعلاوه، اگر تیم بازاریابی شما در گذشته پیشنهادهای بازاریابی ایجاد کرده است، می‌توانید از آنها بخواهید که پیشنهاد را به‌روزرسانی کنند و برای امتحان جدیدترین محصول خود یک فراخوان برای اقدام اضافه کنند.

4. بازاریابی مشترک با یک برند مشابه را امتحان کنید.

بازاریابی مشترک یک راه عالی برای بازاریابی محصول شما به مخاطبان مرتبط است. شما می توانید کاری به سادگی فیلم برداری از یک ویدیو، نوشتن یک پست وبلاگ مشترک، ارسال در کانال های اجتماعی یکدیگر یا اجرای یک وبینار انجام دهید.
محصول شما باید یک تطابق عالی برای مشتریان شرکت دیگر باشد. در حالت ایده آل، هر دو محصول شما می توانند در کنار هم استفاده شوند و مستقیماً با هم رقابت نکنند.

5. تبلیغات PPC را راه اندازی کنید و برای کلمات کلیدی خود و رقبا پیشنهاد دهید.

پرداخت به ازای کلیک (PPC) یک تاکتیک ضروری بازاریابی محصول است. در حالی که محتوا و بازاریابی رسانه‌های اجتماعی می‌توانند به شما در جذب سرنخ‌های ورودی کمک کنند، می‌توانید با ارسال تبلیغات PPC در موتورهای جستجو توجه مشتریان بالقوه بیشتری را به خود جلب کنید.
هنگام راه‌اندازی کمپین PPC، نه تنها برای کلمات کلیدی کلی محصول، بلکه بر اساس شرایط برند خود و رقبایتان پیشنهاد قیمت بدهید. به این ترتیب، مشتریانی که در نظر دارند همان محصول را از یک رقیب خریداری کنند، شما را به عنوان یک جایگزین در نظر خواهند گرفت.

6. روی مزایا تمرکز کنید نه ویژگی ها.

صرف نظر از کانال یا پلتفرمی که محصول خود را در آن تبلیغ می کنید، مزایایی که مشتریان تجربه خواهند کرد را برجسته کنید، نه ویژگی های محصول خود را. ویژگی‌ها، مزایا را پوشش می‌دهند و مشتریان غیر فنی را از خود دور می‌کنند.
در عوض، با مزایایی مانند «بدانید سرنخ‌هایتان دقیقاً از کجا می‌آیند» یا «با خودکارسازی وظایف با استفاده از گردش‌های کاری تماس، در زمان خود صرفه‌جویی کنید»، رهبری کنید. با صفحات فرود، ایمیل، اتوماسیون بازاریابی، ABM و موارد دیگر، بازدیدکنندگان را به مشتریان تبدیل کنید. ROI را با گزارش انتساب درآمد دنبال کنید.

جمع بندی مقاله

بازاریابی محصول فرآیندی است که از طریق آن یک شرکت محصولی را به بازار می آورد. بازاریاب محصول (یا مدیر بازاریابی محصول) بودن به این معنی است که شما در مرکز تیم های بازاریابی، فروش و محصول شرکت خود قرار دارید.
شما بخشی جدایی ناپذیر از موفقیت محصول خود هستید، زیرا استراتژی بازاریابی خاص محصول خود را ایجاد و مدیریت می کنید، اما همچنین به عنوان رابط بین هر سه بخش عمل می کنید، و مطمئن می شوید که همه در یک صفحه با محصول شما هستند. ویژگی ها، قابلیت ها و موارد دیگر. بنابراین، شروع به توسعه استراتژی بازاریابی آخرین محصول خود کنید تا از موفقیت آن در بین مخاطبان و مشتریان هدف خود اطمینان حاصل کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

حساب کاربری ندارید؟

برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.