0 تا 100 نوشتن بیزینس پلن یا طرح کسب و کار

بیزینس پلن یا طرح کسب و کار

مقدمه

طراحی و نوشتن بیزینس پلن یا طرح کسب و کار یکی از اقدامات زمان گیر و طاقت فرسا می باشد. اما شما باید به خوبی بدانید که برای طراحی کردن انواع کسب و کارها نیاز است زمان بیشتری را صرف کنید تا نتیجه بهتری از طرح کسب و کار خود دریافت نمایید.شما با این مباحث می توانید اهداف کسب و کارتان را به خوبی تنظیم کنید و بر اساس اهدافی که دارید کسب و کار خود را راه اندازی کنید.

زمانی که طرح کسب و کار شما دقیق و شفاف تنظیم شود هر یک از مراحل کسب و کار خود را به بهترین نحو ممکن می توانید طی نمایید. مقالات آموزشی زیادی برای نوشتن طرح کسب و کار وجود دارد که شما می توانید بر اساس آن مقالات اقدام به نوشتن طرح کسب و کار خود نمایید و مشاوره کسب و کار خود را دریافت کنید. برخی از مهم ترین و اصلی ترین مراحلی که مربوط به نوشتن بیزینس پلن می باشد را در ادامه بیان می کنیم.

مراحل نوشتن بیزینس پلن یا طرح کسب و کار

برخی از مهمترین مراحلی که مربوط به نوشتن بیزینس پلن می باشد و باید طی شود تا شما بتوانید به بهترین نحو ممکن برنامه ریزی های کسب و کار خود را انجام دهید عبارت است از :

1. توصیف کسب و کار :

یکی از مهمترین مراحلی که شما برای نوشتن طرح کسب و کار خود باید به آن دقت داشته باشید توصیف کسب و کارتان می باشد. شما برای کسب و کار خود باید مشخص کنید که وضعیت کنونی زمینه فعالیت و جهت‌گیری آینده تان چگونه است. این مرحله از جمله بخش ها و مراحل پایه کسب و کار شما به شمار می رود.

2. شناسایی مخاطب :

شناخت مخاطب یکی دیگر از اساسی ترین بخش های کسب و کار به شمار می رود اگر شما مخاطب خود را به خوبی نشناسید و ندانید که در کدام یک از بخش ‌ها فعالیت کنید بدون شک کسب و کارتان شکست می‌خورد. بسیاری از مدیران کسب و کار از این مرحله به راحتی گذر می‌ کنند و بر این باور خواهند بود که این مرحله چندان مهم نیست.

3. تحلیل کردن بازار :

اینکه شما بازار را به خوبی تحلیل کنید و بدانید که محصول و خدمت شما در کدام یک از بخش های بازار مورد نیاز است از جمله دیگر مراحلی می ‌باشد که باید به آن دقت نمایید. جهت پیدا کردن پاسخ مناسب که بازار محصول شما کجا است باید تحقیقاتی هوشمندانه و صحیح انجام دهید. اطلاعات به دست آمده از تحقیقات مشاهدات خود را تحلیل کنید و در کنار اطلاعات دیگر قرار دهید تا روش های جستجوی بازار را بیابید.

4. اندازه گیری کسب و کار :

در این مرحله شما نیاز است که تعیین کنید برای کدام یک از بخش های بازار می خواهید محصولات تان را تولید نمایید. در صورتی که شما می خواهید یک شامپو تولید کنید نمی توانید بگویید که تمام دنیا به این محصول نیاز دارند. بلکه باید مشتریان کوچکتر و هدف گذارتر خود را ابتدا انتخاب نمایید. به عنوان مثال شامپوهایی را تولید کنید که برای افراد با پوست حساس مناسب است.

5. تعیین کردن اهداف کسب و کار :

از دیگر مراحلی که در نوشتن بیزینس پلن باید به آن دقت داشته باشید این است که اهداف کسب و کار خودتان را مشخص کنید. دقت داشته باشید که برای طراحی کردن و نوشتن اهداف کسب و کارتان باید زمان بیشتری را صرف کنید. چرا که در صورت توجه نکردن به این مرحله ممکن است نتوانید به اهداف خود دسترسی پیدا کنید.

6. شناسایی نیازهای اولیه :

 اینکه شما نیازهای اولیه کسب و کار خود را بشناسید یکی دیگر از مراحل مهمی برای نوشتن طرح کسب و کار است که باید به آن دقت داشته باشید. فهرستی از آنچه که برای کسب و کار خود نیاز دارید را تهیه کنید. برخی از مواردی که روی فهرست شما وجود دارد امکان دارد قابل تولید باشد. اما برخی از موارد دیگر ملموس نیستند که باید برای آماده کردن آن ها تحقیق بیشتری کنید.

7. تهیه کردن برنامه ریزی کسب و کار :

تهیه کردن برنامه بازاریابی جهت کسب و کار برای راه اندازی کسب و کار خود یکی دیگر از بخش ها و مراحل مهم طراحی کسب و کار می باشد. شما باید به خوبی قادر باشید تا مشتری خود را متقاعد کنید تا  محصولتان را بپذیرد. پیش‌بینی فروش در این مرحله انجام خواهد شد که باید بدانید پیش بینی فروش در این مرحله به تحقیقات بازاریابی مبتنی می باشد.

8. تخمین هزینه های کسب و کار :

 از دیگر مراحلی که برای طراحی بیزینس پلن باید به آن دقت داشته باشید این است که هزینه های کسب و کار خود را به خوبی بشناسید. صورت حساب درآمد و بودجه تان را باید ابتدا تعیین کنید تا بدانید که این کسب و کار برایتان سود مناسبی خواهد داشت. صورت حساب درآمد و همچنین سود و زیان پیش بینی شده را باید بر اساس نوع کسب و کاری که انتخاب کرده‌ اید تخمین بزنید.

9. زمان بندی اهداف :

در مرحله بعدی طراحی کسب و کار باید به زمان بندی اهداف خود دقت داشته باشید. برای متوجه شدن محدودیت ها و مشکلاتی که مربوط به کسب و کارتان می باشد باید به خوبی زمان بندی اهداف تان را در نظر داشته باشید. از این طریق تمامی فعالیت های مربوط به طراحی محصول، استخدام نمایندگان فروش، پیش‌بینی فروش، برنامه‌ ریزی تولید و غیره را درک خواهید کرد.

نتیجه گیری

نوشتن طرح کسب و کار و بیزینس پلن برای راه اندازی هر یک از کسب و کارهای متنوع ضروری می باشد. در صورتی که شما تمامی نکات مربوط به راه اندازی کسب و کار مورد نظر خودتان را بشناسید می توانید به بهترین نحو ممکن شغل مورد نظرتان را راه‌ اندازی کنید. هر یک از مراحل نوشتن طرح کسب و کار باید به درستی طی شود تا شما به راحتی قادر باشید محدودیت ها و ریسک های کسب و کار خود را کنار گذاشته و سود خوبی از کسب و کارتان به دست بیاورید.

سبد خرید
ورود

حساب کاربری ندارید؟

برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.