نوشتن مارکتینگ پلن در 8 مرحله

نوشتن مارکتینگ پلن

احتمالا مدتی است که عملکرد شما مدیریت مجموعه تان را متقاعد کرده است که استراتژی های بازاریابی که شما پیشنهاد کرده اید را اتخاذ کند.
اکنون، رئیس شما از شما می خواهد که یک مارکتینگ پلن بنویسید و ارائه دهید، اما شما قبلاً چنین کاری را انجام نداده اید. شما حتی نمی دانید از کجا شروع کنید.

خوشبختانه، ما بهترین برنامه‌های بازاریابی را برای کمک به شما در نوشتن یک طرح مشخص که ریشه در داده‌ها دارد و نتیجه می‌دهد، تنظیم کرده‌ایم. اما ابتدا، در مورد اینکه یک طرح بازاریابی چیست و چگونه برخی از بهترین برنامه های بازاریابی شامل استراتژی هایی هستند که به کسب و کار مربوطه خدمت می کنند، بحث خواهیم کرد.

آنچه در این مقاله می آموزید :

مارکتینگ پلن چیست؟

مارکتینگ پلن یک نقشه راه استراتژیک است که کسب و کارها برای سازماندهی، اجرا و پیگیری استراتژی بازاریابی خود در یک دوره معین از آن استفاده می کنند. مارکتینگ پلن ها می‌توانند شامل استراتژی‌های بازاریابی مختلف برای تیم‌های بازاریابی مختلف در سراسر شرکت باشند که همگی در جهت اهداف تجاری یکسانی کار می‌کنند.

هدف از یک برنامه بازاریابی، نوشتن استراتژی ها به شیوه ای سازمان یافته است. این به شما کمک می کند تا در مسیر خود قرار بگیرید و موفقیت کمپین های خود را اندازه گیری کنید.

نوشتن یک مارکتینگ پلن به شما کمک می‌کند تا به ماموریت هر کمپین، شخصیت‌های خریدار، بودجه، تاکتیک‌ها و موارد قابل تحویل فکر کنید. با داشتن همه این اطلاعات در یک مکان، زمان آسان تری برای ماندن در مسیر کمپین خواهید داشت. شما همچنین خواهید فهمید که چه چیزی کار می کند و چه چیزی کار نمی کند. بنابراین، موفقیت استراتژی خود را اندازه گیری کنید.

تفاوت مارکتینگ پلن با استراتژی مارکتینگ

به خاطر داشته باشید که بین مارکتینگ پلن و استراتژی مارکتینگ تفاوت وجود دارد. یک استراتژی مارکتینگ توصیف می کند که چگونه یک کسب و کار به یک هدف یا ماموریت خاص دست می یابد. این شامل کمپین‌ها، محتوا، کانال‌ها و نرم‌افزار بازاریابی است که برای اجرای آن مأموریت و پیگیری موفقیت آن استفاده می‌کنند.

به عنوان مثال، در حالی که یک برنامه یا بخش بزرگتر ممکن است بازاریابی رسانه های اجتماعی را مدیریت کند، ممکن است کار خود را در فیس بوک به عنوان یک استراتژی بازاریابی فردی در نظر بگیرید.

یک مارکتینگ پلن شامل یک یا چند استراتژی بازاریابی است. این چارچوبی است که همه استراتژی های بازاریابی شما از آن ایجاد می شود و به شما کمک می کند تا هر استراتژی را به یک عملیات بازاریابی بزرگتر و هدف تجاری مرتبط کنید.

به عنوان مثال، شرکت شما در حال راه اندازی یک محصول نرم افزاری جدید است و از مشتریان می خواهد که ثبت نام کنند. این امر مستلزم آن است که بخش بازاریابی یک مارکتینگ پلن ایجاد کند که به معرفی این محصول به صنعت کمک می کند و ثبت نام های مورد نظر را هدایت می کند.

این دپارتمان تصمیم می گیرد یک وبلاگ اختصاص داده شده به این صنعت، یک سری ویدیوی جدید YouTube برای ایجاد تخصص و یک حساب کاربری در توییتر راه اندازی کند تا به گفتگو پیرامون این موضوع بپیوندد. همه اینها در خدمت جذب مخاطب و تبدیل این مخاطبان به کاربران نرم افزاری است.

به طور خلاصه، مارکتینگ پلن کسب و کار به معرفی یک محصول نرم افزاری جدید به بازار و هدایت ثبت نام به آن محصول اختصاص دارد. این کسب و کار این طرح را با سه استراتژی بازاریابی اجرا خواهد کرد: یک وبلاگ صنعتی جدید، یک سری ویدیوی YouTube و یک حساب توییتر.
البته، کسب‌وکار ممکن است این سه مورد را یک استراتژی بازاریابی غول‌پیکر در نظر بگیرد که هر کدام استراتژی‌های محتوایی خاص خود را دارند. اینکه می خواهید مارکتینگ پلن شما چقدر دقیق باشد به خودتان بستگی دارد. با این وجود، هر مارکتینگ پلنی مجموعه ای از مراحل را طی می کند. در ادامه این موارد را بررسی خواهیم کرد.

چطور مارکتینگ پلن بنویسیم؟

1. ماموریت کسب و کار خود را بیان کنید.

اولین قدم شما در نوشتن مارکتینگ پلن، بیان ماموریتتان است. اگرچه این ماموریت مختص بخش بازاریابی شما است، اما باید بیانیه ماموریت اصلی کسب و کار شما را تامین کند. خاص باشید، اما نه خیلی خاص. شما در این طرح بازاریابی فضای زیادی دارید تا درباره نحوه جذب مشتریان جدید و انجام این ماموریت توضیح دهید.

به عنوان مثال، اگر ماموریت کسب و کار شما “تبدیل رزرو سفر به یک تجربه لذت بخش” است، ماموریت بازاریابی شما ممکن است “جذب مخاطبان مسافران، آموزش آنها در مورد صنعت گردشگری و تبدیل آنها به کاربران پلتفرم رزرو ما” باشد.

2. KPI ها را برای این ماموریت تعیین کنید.

هر مارکتنیگ پلن خوبی توضیح می دهد که چگونه بخش پیشرفت ماموریت خود را دنبال می کند. برای انجام این کار، باید شاخص های کلیدی عملکرد (KPI) خود را تعیین کنید. KPIها معیارهای فردی هستند که عناصر مختلف یک کمپین بازاریابی را اندازه گیری می کنند. این واحدها به شما کمک می‌کنند تا اهداف کوتاه‌مدت را در چارچوب مأموریت خود تعیین کنید و پیشرفت خود را به رهبران کسب‌وکار در میان بگذارید.

بیایید مثال خود را از یک ماموریت بازاریابی از مرحله بالا در نظر بگیریم. اگر بخشی از ماموریت ما “جذب مخاطبین مسافران” است، ممکن است بازدیدهای وب سایت را با استفاده از بازدیدهای ارگانیک صفحه ردیابی کنیم. در این مورد، «نمایش صفحه ارگانیک» یک KPI است و می‌توانیم شاهد افزایش تعداد بازدیدهای صفحه در طول زمان باشیم.

این KPIها دوباره در مرحله 4 وارد بحث ما خواهند شد.

3. شخصیت های خریدار خود را شناسایی کنید.

شخصیت خریدار توصیفی از افرادی است که می خواهید جذب کنید. این می تواند شامل سن، جنس، مکان، اندازه خانواده و عنوان شغلی باشد. هر شخصیت خریدار باید مستقیماً منعکس کننده مشتریان فعلی و بالقوه کسب و کار شما باشد. بنابراین، همه رهبران کسب و کار باید در مورد شخصیت های خریدار شما توافق کنند.

شما می توانید شخصیت های خریدار را به صورت رایگان در اینجا توسعه دهید.

4. ابتکارات و استراتژی های محتوایی خود را شرح دهید.

در اینجا شما نکات اصلی استراتژی بازاریابی و محتوای خود را درج خواهید کرد. از آنجایی که امروزه لیستی از انواع محتوا و کانال ها در دسترس شماست، باید عاقلانه انتخاب کنید و نحوه استفاده از محتوا و کانال های خود را در این بخش از مارکتینگ پلن خود توضیح دهید.

یک استراتژی محتوا باید موارد زیر را مشخص کند:

  • کدام نوع محتوا را ایجاد خواهید کرد. این موارد می تواند شامل پست های وبلاگ، ویدیوهای یوتیوب، اینفوگرافیک ها و کتاب های الکترونیکی باشد.
  • چقدر از آن را ایجاد خواهید کرد. می توانید حجم محتوا را در فواصل روزانه، هفتگی، ماهانه یا حتی فصلی توصیف کنید. همه چیز به گردش کار شما و اهداف کوتاه مدتی که برای محتوای خود تعیین می کنید بستگی دارد.
  • اهداف (و KPI) که برای ردیابی هر نوع استفاده می کنید. KPI می تواند شامل ترافیک ارگانیک، ترافیک رسانه های اجتماعی، ترافیک ایمیل و ترافیک ارجاع باشد. اهداف شما همچنین باید شامل صفحاتی باشد که می‌خواهید آن ترافیک را به سمت چه صفحاتی هدایت کنید، مانند صفحات محصول، صفحات وبلاگ یا صفحات فرود.
  • کانال هایی که در آنها این محتوا را توزیع خواهید کرد. کانال های محبوبی که در اختیار شما قرار دارند عبارتند از فیس بوک، توییتر، لینکدین، یوتیوب، پینترست و اینستاگرام.
  • هر گونه تبلیغات پولی که در این کانال ها انجام می شود.

5. حذفیات طرح خود را به وضوح تعریف کنید.

یک مارکتینگ پلن، تمرکز تیم بازاریابی را توضیح می دهد. همچنین توضیح می دهد که تیم بازاریابی روی چه چیزی تمرکز نخواهد کرد.

اگر جنبه‌های دیگری از کسب‌وکار شما وجود دارد که در این طرح خاص به آنها خدمت نمی‌کنید، آن‌ها را در این بخش قرار دهید. این حذفیات به توجیه ماموریت، شخصیت های خریدار، KPI و محتوای شما کمک می کند. شما نمی توانید همه را در یک کمپین بازاریابی راضی نگه دارید، و اگر تیم شما به دنبال چیزی نیست، باید آن را اعلام کنید.

6. بودجه بازاریابی خود را مشخص کنید.

استراتژی محتوای شما ممکن است از بسیاری از کانال‌ها و پلتفرم‌های رایگان استفاده کند، اما چندین هزینه پنهان وجود دارد که یک تیم بازاریابی باید آنها را در نظر بگیرد.

خواه هزینه های فریلنسری، حمایت های مالی، یا استخدام بازاریابی تمام وقت جدید باشد، از این هزینه ها برای تهیه بودجه بازاریابی و ترسیم هر هزینه در این بخش از مارکتینگ پلن خود استفاده کنید.

7. رقبای خود را مشخص کنید.

بخشی از بازاریابی این است که بدانید علیه چه کسی بازاریابی می کنید. دَر مورد بازیگران کلیدی صنعت خود تحقیق کنید و هر کدام را در نظر بگیرید.

به خاطر داشته باشید که همه رقبا چالش های یکسانی را برای تجارت شما ایجاد نمی کنند. به عنوان مثال، در حالی که ممکن است یک رقیب در موتورهای جستجو برای کلمات کلیدی که می خواهید وب سایت شما رتبه بندی کند، رتبه بالایی داشته باشد، رقیب دیگری ممکن است در شبکه اجتماعی که در آن قصد راه اندازی یک حساب کاربری دارید، ردپای سنگینی داشته باشد.

8. مشارکت کنندگان طرح خود و مسئولیت های آنها را مشخص کنید.

در حالی که مارکتینگ پلن شما کاملاً مشخص شده است، وقت آن رسیده است که توضیح دهید چه کسی چه کاری انجام می دهد. لازم نیست خیلی عمیق در پروژه های روزمره کارمندان خود بگردید، اما باید بدانید که کدام تیم ها و رهبران تیم مسئول انواع محتوا، کانال ها، KPI ها و موارد دیگر هستند.

اکنون که می دانید چرا باید یک مارکتینگ پلن موثر ایجاد کنید، زمان آن فرا رسیده است که کار را انجام دهید. اگر قبلاً آن را انجام نداده باشید، شروع یک برنامه از صفر می تواند بسیار دشوار باشد. به همین دلیل است که منابع مفید زیادی وجود دارد که می تواند اولین قدم های شما را پشتیبانی کند. ما برخی از بهترین راهنماها و الگوهایی را به اشتراک می گذاریم که می توانند به شما در ایجاد برنامه های نتیجه محور موثر برای استراتژی های بازاریابی خود کمک کنند.

انواع مارکتینگ پلن

بسته به شرکتی که با آن کار می کنید، ممکن است بخواهید از مارکتینگ پلن های مختلفی استفاده کنید. ما نمونه های مختلفی را با توجه به نیازهای شما گردآوری کردیم:

1. مارکتینگ پلن سه ماهه یا سالانه
این طرح‌ها استراتژی‌ها یا کمپین‌هایی را که در دوره‌ای معین انجام خواهید داد، برجسته می‌کنند.

2. مارکتینگ پلن رسانه های اجتماعی
این نوع طرح، کانال ها، تاکتیک ها و کمپین هایی را که قصد دارید به طور خاص در رسانه های اجتماعی انجام دهید، برجسته می کند. یک نوع فرعی خاص، یک طرح بازاریابی پولی است که استراتژی های پولی مانند تبلیغات بومی، PPC یا تبلیغات پولی رسانه های اجتماعی را برجسته می کند.

3. مارکتینگ پلن محتوا
این طرح می‌تواند استراتژی‌ها، تاکتیک‌ها و کمپین‌هایی را که در آنها از محتوا برای تبلیغ کسب‌وکار یا محصول خود استفاده می‌کنید، برجسته کند.

4. مارکتینگ پلن راه اندازی محصول جدید
این یک نقشه راه برای استراتژی ها و تاکتیک هایی است که برای تبلیغ یک محصول جدید به کار می گیرید.

5. مارکتینگ پلن رشد
برنامه های بازاریابی رشد از آزمایش و داده ها برای به دست آوردن نتایج استفاده می کنند

نمونه مارکتینگ پلن

بیایید یک طرح نمونه را با هم، گام به گام ایجاد کنیم.

1. یک نمای کلی یا هدف اولیه ایجاد کنید.

ماموریت تجاری ما ارائه [خدمات، محصول، راه حل] برای کمک به [مخاطبان] برای رسیدن به اهداف [مالی، آموزشی، تجاری] خود بدون به خطر انداختن [دارایی ارزشمند مخاطبان شما: وقت آزاد، سلامت روان، بودجه، و غیره] است. ما می‌خواهیم حضور خود را در رسانه‌های اجتماعی بهبود بخشیم و در عین حال روابط خود را با همکاران و مشتریان تقویت کنیم.

2. KPI ها را برای این ماموریت تعیین کنید.

برای مثال، اگر می‌خواهید روی رشد رسانه‌های اجتماعی تمرکز کنید، ممکن است KPI شما به این شکل باشد.

ما می خواهیم به حداقل [فالوور] با نرخ تعامل [X] در [نام رسانه اجتماعی] دست یابیم.

هدف دستیابی به افزایش [Y] در مشتریان مکرر و اتصالات جدید معنادار خارج از پلتفرم تا پایان سال است.

3. شخصیت های خریدار خود را شناسایی کنید.

از دسته بندی های زیر برای ایجاد یک مخاطب هدف برای کمپین خود استفاده کنید.

سن:
جنسیت:
حرفه:
زمینه:
منافع:
ارزش های:
اهداف:
نقاط درد:
پلتفرم های رسانه های اجتماعی که آنها استفاده می کنند:
پلتفرم های جریانی که آنها ترجیح می دهند:

4. ابتکارات و استراتژی های محتوایی خود را شرح دهید.

ستون های محتوای ما این خواهد بود: [X، Y، Z].

ستون های محتوا باید بر اساس موضوعاتی باشد که مخاطب شما باید بداند. اگر مشتریان ایده‌آل شما کارآفرینان زن هستند، پس ستون‌های محتوای شما می‌تواند این موارد باشد: بازاریابی، زن بودن در تجارت، کار از راه دور و هک‌های بهره‌وری برای کارآفرینان.

سپس، حذفیات خود را مشخص کنید.

این مارکتینگ پلن بر روی زمینه های بهبود زیر تمرکز نخواهد کرد: [A, B, C].

5. بودجه بازاریابی خود را مشخص کنید.

استراتژی بازاریابی ما در مجموع از [Y] ماهانه استفاده خواهد کرد. این شامل هر چیزی از همکاری های آزاد گرفته تا تبلیغات می شود.

6. رقبای خود را شناسایی کنید.

از سوالات زیر برای مشخص کردن واضح اینکه رقبای شما چه کسانی هستند استفاده کنید:

  • از کدام پلتفرم ها بیشتر استفاده می کنند؟
  • برندسازی آنها چگونه متمایز می شود؟
  • چگونه با مخاطبان خود صحبت می کنند؟
  • مشتریان در مورد چه دارایی های ارزشمندی صحبت می کنند؟ و اگر بازخورد منفی دریافت می کنند، در مورد چیست؟

حالا شروع به نوشتن مارکتینگ پلن خودتان کنید

این مارکتینگ پلن ها به عنوان منابع اولیه برای شروع برنامه بازاریابی شما عمل می کنند. اما، برای ارائه واقعی آنچه که مخاطبان شما می خواهند و نیاز دارند، احتمالاً باید ایده های مختلف را آزمایش کنید، موفقیت آنها را اندازه گیری کنید، و سپس اهداف خود را در حین حرکت اصلاح کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

حساب کاربری ندارید؟

برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.