چگونه بودجه بازاریابی کسب و کارمان را مدیریت کنیم؟

مدیریت بودجه بازاریابی

واژه بودجه بازاریابی ممکن است ترس را در دل هر رهبر بازاریابی ایجاد کند، اما در هنگام ایجاد و اجرای یک استراتژی بازاریابی برای شرکت شما غیرقابل مذاکره است.
بدون بودجه مناسب، نمی‌توانید روی روندهای بازاریابی نوظهور سرمایه گذاری کنید یا محتوای باکیفیتی ایجاد کنید که مخاطبان شما آنقدر دوست داشته باشند که در نهایت خرید کنند. در این مقاله، نحوه مدیریت کل بودجه بازاریابی خود را از ابتدا تا انتها مورد بحث قرار می دهیم.

آنچه در این مقاله می آموزید :

تعریف بودجه بازاریابی

بودجه بازاریابی تمام پولی را که یک کسب و کار قصد دارد برای پروژه های مرتبط با بازاریابی در طول سه ماه یا یک سال خرج کند، مشخص می کند. بودجه بازاریابی می تواند شامل هزینه هایی مانند تبلیغات پولی، محتوای وب حمایت شده، کارکنان بازاریابی جدید، یک دامنه وبلاگ ثبت شده و نرم افزار اتوماسیون بازاریابی باشد.

بودجه بازاریابی بر بیزینس های کوچک

بودجه بازاریابی به ویژه برای مشاغل کوچک مهم است. صاحبان مشاغل کوچک ممکن است فاقد تجربه در تهیه بودجه باشند. علاوه بر این، بسیار مهم است که این شرکت‌ها هزینه‌های خود را تا حد امکان پایین نگه دارند و تا حد امکان ناچیز باشند.

از قضا، شما نیاز به بازاریابی برای مقیاس دارید. بدون آن، فروش محصولات و خدمات شما دشوار است. علاوه بر الگوهای بودجه بندی ارائه شده در زیر، برخی از پیشنهادات و دوره های ما را برای کاهش هزینه های بازاریابی شرکت خود بررسی کنید.  با این حال، ایجاد بودجه بازاریابی برای شرکت‌هایی در هر اندازه ممکن است دشوار باشد.

به چه میزان باید بودجه برای بازاریابی تعیین شود؟

رسانه های دیجیتال بیش از نیمی از هزینه های تبلیغاتی جهان را تشکیل می دهند. این شامل ابتکاراتی است که برای مخاطبان دسکتاپ، موتورهای جستجو، پلت‌فرم‌های پخش ویدیو، رسانه‌های اجتماعی و دستگاه‌های تلفن همراه ارائه می‌شود.

با توجه به بازاریابی موفقی که دیده شده، ممکن است برنامه ریزی کنید که حداقل نیمی از بودجه بازاریابی خود را در برخی از این کانال های دیجیتال خرج کنید. بیایید در مورد روش های دیگر برای تخصیص بودجه بازاریابی خود صحبت کنیم.

هزینه های بازاریابی

هزینه های بازاریابی شامل تمام هزینه هایی است که یک شرکت برای فروش، ترویج، توسعه و بازاریابی برند خود متحمل می شود. این هزینه ها می تواند شامل تبلیغات، نرم افزار و خدمات، پرسنل و تولید محتوا باشد. در حین ایجاد بودجه، مواردی وجود دارد که باید هنگام برنامه ریزی تخصیص بودجه بازاریابی خود در نظر داشته باشید.

نمونه هایی از هزینه های بازاریابی :

1. نرم افزار

وقتی صحبت از رسانه های دیجیتال و حتی چاپی می شود، ممکن است برای ایجاد کمپین های بازاریابی یا مدیریت فرآیندهای روزانه خود به نرم افزار نیاز داشته باشید. تقریباً برای هر کاری که فکرش را بکنید یک ابزار بازاریابی وجود دارد.

2. فریلنسرها

اگر یک کمپین موقت دارید یا می‌خواهید یک استراتژی بازاریابی جدید را آزمایش کنید، ممکن است بخواهید یک فریلنسر کوتاه مدت قبل از استخدام یک کارمند تمام‌وقت استخدام کنید.

برای دریافت توصیه ها با شبکه خود تماس بگیرید یا از سایتی مانند Upwork استفاده کنید. فریلنسرها معمولاً نرخ ساعتی دریافت می کنند، بنابراین قبل از استخدام حتماً بودجه خود را بررسی کنید.

3. پرسنل جدید

وقتی کارمندان تمام وقت را استخدام می کنید، می خواهید هزینه هایی از جمله رایانه، فناوری، مزایا و نیازهای مربوط به سوار شدن را در نظر بگیرید. طبق تحقیقات Zippia، میانگین هزینه استخدام یک کارمند جدید 4425 دلار است.

4. تبلیغات

بودجه ای را که برای فرصت های پولی خرج خواهید کرد مانند تبلیغات فیزیکی، تبلیغات بومی، محتوای حمایت شده، تبلیغات موتورهای جستجو و تبلیغات رسانه های اجتماعی را تعیین کنید.

اکثر کسب و کارها از نوعی تبلیغات آنلاین چه از طریق پلتفرم های رسانه های اجتماعی، موتورهای جستجو یا تبلیغات بومی بهره مند می شوند. Statista تخمین می زند که تا سال 2021 حدود 4.9 میلیارد کاربر اینترنت در سراسر جهان وجود داشته است. اگر به صورت آنلاین تبلیغ نمی کنید، فرصت را از دست می دهید.

5. ایجاد محتوا

وقتی محتوایی مانند ویدیو، عکس یا حتی پست وبلاگ ایجاد می‌کنید، باید زمان پرداختی را برای آن اختصاص دهید. بازاریابی محتوا 3 برابر بیشتر از گزینه های سنتی سرنخ می آورد، بنابراین ارزش اختصاص بودجه به این حوزه را دارد. بودجه ای را برای ایجاد این محتوا اختصاص دهید تا بتوانید بر اساس بازگشت سرمایه آن را تنظیم کنید. اکنون که درباره آنچه باید در بودجه خود بگنجانید بیشتر می دانید، بیایید به نحوه خرج شدن آن وجوه نگاه کنیم.

تفکیک بودجه بازاریابی

شرکت ها معمولاً 7 تا 10 درصد از درآمد کلی شرکت خود را صرف بازاریابی می کنند. بر اساس نظرسنجی Gartner CMO، بودجه بازاریابی به عنوان نسبتی از درآمد شرکت به 6.4 درصد در سال 2021 کاهش یافته است که نسبت به سال قبل 11 درصد کاهش یافته است.
اگر مطمئن نیستید که با تخصیص بودجه از کجا شروع کنید، یک دستورالعمل خوب برای پیروی از قانون 70-20-10 است. استفاده از این به عنوان معیار:

  • 70 درصد از بودجه شما به استراتژی هایی اختصاص می یابد که می دانید خوب کار می کنند.
  • 20 درصد از بودجه شما به استراتژی های جدیدی اختصاص می یابد که به رشد شما کمک می کند.
  • 10 درصد از بودجه شما به استراتژی های تجربی اختصاص می یابد.

مثال هزینه بازاریابی :
فرض کنید کسب و کار شما دارای بودجه بازاریابی 100 میلیون تومانی است. تخصیص بودجه ممکن است به شکل زیر باشد:

  • 70 میلیون تومان برای یک CRM یا نرم افزار دیگری که دوست دارید، کمپین های جستجوی پولی موفق و بازاریابی رسانه های اجتماعی.
  • 20 میلیون تومان برای بازاریابی محصول، ویژگی یا خدمات جدیدی که در حال آزمایش هستید.
  • 10 میلیون تومان برای آزمایش محتوای حمایت شده.

چگونه یک بودجه بازاریابی ایجاد کنیم؟

ایجاد یک بودجه بازاریابی مناسب با دانستن اینکه این بودجه چه هدفی را دنبال می کند و چه تیم های بازاریابی را نمایندگی می کند، شروع می شود.

1. سفر خریدار خود را بشناسید.

سفر خریدار شما مراحلی است که مخاطبان شما هنگام “سفر” از مشتری احتمالی به مشتری پرداخت می کنند. دانستن سفر خریدار به شما این امکان را می‌دهد تا درک کنید که مخاطبان شما چگونه با بازاریابی شما تعامل می‌کنند – و کجا اهداف و بودجه خود را برای دستیابی بهتر به مشتریان تعیین کنید.
هنگام تعریف سفر خریدار از خود این سوالات را بپرسید:

  • مشتریان و مشتریان شما معمولاً چگونه محصولات شما را کشف می کنند؟
  • قبل از خرید چه چیزهایی باید بدانند؟
  • چند بازدید از سایت در ماه می بینید؟
  • چه تعداد سرنخ در ماه ایجاد می کنید، و چه تعداد از آنها به مشتریان پولی تبدیل می شوند؟
  • هزینه تولید سرنخ های جدید و سپس تبدیل آنها به مشتریان چقدر است؟
  • ارزش/درآمد معمولی هر سرنخ چقدر است؟

این فرآیند باید به این نکته اشاره کند که تاکتیک های بازاریابی چه هستند (و کار نمی کنند)، کجا باید اهداف بازاریابی خود را تغییر دهید و کجا می توانید بودجه بازاریابی خود را متمرکز کنید.

2. بودجه خود را با اهداف بازاریابی خود هماهنگ کنید.

اینکه چه چیزی خرج می‌کنید و در کجا خرج می‌کنید به آنچه می‌خواهید انجام دهید بستگی دارد. بنابراین، هنگامی که شروع به ایجاد بودجه بازاریابی خود می کنید، مطمئن شوید که فقط برای چیزهایی که اهداف بازاریابی فعلی خود لازم است پول خرج می کنید – اهدافی که بر اساس مخاطبان شما و سفر آنها از مشتری بالقوه به مشتری تعیین شده است. این موارد می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • نمایش تبلیغات برای تبلیغ محصول جدیدی که امسال راه اندازی می کنید.
  • از پست‌های رسانه‌های اجتماعی حمایت مالی می‌کنید تا در صفحه جدید فیس‌بوک خود فالوور ایجاد کنید.
  • تبلیغات موتور جستجوی پولی برای هدایت ترافیک (و خرید) به صفحه محصول خاص.
  • با وبلاگ نویسان قرارداد ببندید تا ترافیک جستجوی ارگانیک بیشتری را به وب سایت شرکت خود دریافت کنید.

جسیکا وب کندی، بازاریاب سابق نسل تقاضا در HubSpot و رئیس کنونی بازاریابی در Tailscale، در مورد اینکه چگونه هزینه‌های شما می‌تواند هنگام تمرکز بر تولید سرنخ در مقابل تبدیل سرنخ تغییر کند، می‌گوید: «اکثر پولی که برای تلاش‌های بازاریابی خرج می‌کنید معمولاً محاسبه می‌شود. بر اساس حجم کلیک ها یا برداشت ها. به همین دلیل، اغلب می خواهید بودجه بیشتری را برای کمپین هایی با پیشنهادات و مخاطبان با حجم بالاتر اختصاص دهید.
برای مثال، یک توییت یا تبلیغ فیس‌بوک که پیشنهاد تولید سرنخ را تبلیغ می‌کند که بیشتر از بالای قیف متمایل می‌شود، احتمالاً کلیک‌های بیشتری نسبت به چیزی که بیشتر به سمت وسط یا پایین قیف می‌افتد، دریافت خواهد کرد.
هزینه‌های تبلیغات پرداختی شما نیز بسته به تعداد مخاطبانی که می‌خواهید به آن دسترسی پیدا کنید تغییر خواهد کرد. “شما باید گزینه ای را انتخاب کنید که کمپین های خود را بر اساس علایق کاربران یا کلمات کلیدی جستجو شده هدف قرار دهید. علایق دسته بندی بسیار گسترده تری هستند، در حالی که جیب های کوچکتر کاربران در حال جستجو برای هر کلمه کلیدی هستند، بنابراین مخاطبان مبتنی بر علایق شما بسیار بزرگتر خواهند شد و نیاز به بودجه بیشتری دارد.

3. مراقب هزینه های بازاریابی پنهان باشید.

یکی از مزایای بزرگ داشتن و حفظ یک صفحه گسترده بودجه این است که به شما کمک می کند از آن اتفاقات عجیب پایان سه ماهه یا پایان سال جلوگیری کنید، زمانی که متوجه می شوید، “اوه … من این همه هزینه را برای چه چیزی خرج کردم. پول؟”
در بسیاری از موارد، هزینه‌های پیش‌بینی‌نشده می‌تواند بازاریابان را وادار کند که پول نقدی را که برای خرج کردن آن برنامه‌ریزی نکرده‌اند، صرف کنند. بازاریابی محصول یک مثال عالی ارائه می دهد.
به گفته مگان کینی اندرسون، معاون سابق بازاریابی HubSpot و مدیر مدیریت فعلی گروه Wanderlust، به راحتی می توان فراموش کرد که بازاریابی موفقیت آمیز محصولات و خدمات شما به چیزی بیش از تبلیغ نیاز دارد.” وقتی مردم بودجه را برای بازاریابی محصول اختصاص می دهند، تمایل دارند به این فکر کنند. شرایط راه اندازی محصول و فعالیت های تبلیغاتی،” اندرسون توضیح می دهد. “این قطعا بخش مهمی از آن است، اما حوزه دیگری که باید به خاطر بسپارید، کنار گذاشتن منابع برای انجام تحقیقات و آزمایش پیام بسیار قبل از عرضه محصول به بازار است. گفتگو با مشتریان در مورد نقاط دردناکی که محصول شما در نهایت به آن می‌پردازد، برای شکل‌دهی به پیام‌رسانی و راه‌اندازی موفق بسیار مهم است.”

4. به یاد داشته باشید که اولویت های شما کجاست.

بازاریابی مملو از افزونه‌ها و نسخه‌های اضافی، فروش‌های بالا و نسخه‌های «پریمیوم» است. یکی از بهترین راه‌ها برای ارزیابی آنچه که داشتن خوب است در مقابل آنچه کاملاً ضروری است، سازماندهی همه هزینه‌هایتان است.
با توجه به جایی که بودجه شما تخصیص می‌یابد، و بررسی متقابل هزینه‌ها با نتایجی که دریافت می‌کنید، بسیار آسان‌تر خواهد بود که بفهمید چه چیزی باید به بودجه خود ادامه دهد و چه چیزی باید به پایان برسد.
به عنوان مثال، بیایید به دنیای روابط عمومی نگاه کنیم. در روابط عمومی، ابزارهای بی‌شماری وجود دارد که می‌توانید بودجه را به آنها اختصاص دهید، که می‌تواند باعث شود در جایی که مهم نیست بیش از حد خرج کنید – و در جایی که مهم است کم هزینه کنید. ناتانیل ابرل، مدیر سابق روابط عمومی و برند HubSpot و معاون فعلی مدیریت برند و خلاقیت جهانی GoTo، می‌گوید: «کلید این است که اطمینان حاصل کنید که روی شخصیت خود تمرکز لیزری دارید. برنامه ریزی برای دستیابی و تأثیرگذاری، سپس اطمینان از اینکه بودجه شما از نحوه دریافت (و به اشتراک گذاری) پیام های کلیدی شما پشتیبانی می کند.” همانطور که رسانه ها و چشم انداز دیجیتال با سرعتی سرسام آور تکامل می یابند، به طور مداوم ابزارها، خدمات و برنامه هایی که استفاده می کنید یک راه عالی برای تعیین ROI در زمان واقعی هزینه های کلی شما است. ابزار اندازه گیری امروز ممکن است فردا برای شما بی ارزش باشد.

5. بودجه خود را هوشمندانه خرج کنید.

ما از رویکرد “همیشه بیشتر خرج کن” در بازاریابی دفاع نمی کنیم بلکه از رویکرد “همیشه هوشمندانه خرج کنید” دفاع می کنیم. 

6. برای اندازه گیری ROI آماده شوید.

هنگامی که مقدار مشخصی پول را در یک حوزه خاص قرار می دهید، باید مشخص کنید که آیا بودجه بندی به شما کمک کرده است یا به شما آسیب می رساند، همانطور که برای بودجه های آینده برنامه ریزی می کنید. بهترین راه برای انجام این کار، اندازه گیری ROI – یا بازگشت سرمایه است.
اگر پولی که برای یک کالا خرج می‌کنید باعث شود شرکت شما در ازای آن درآمد بیشتری داشته باشد، ممکن است بخواهید بودجه را در سال آینده افزایش دهید. اگر پول شما به جایی نرسید، باید بودجه خود را بررسی کنید.

یک بودجه بازاریابی ایجاد کنید که اهداف شما را اولویت بندی کند

یک بودجه بازاریابی خوب فکر شده به عنوان نقشه راه موفقیت تیم شما عمل می کند. سفر خریدار را دوباره مرور کنید، اهداف خود را مشخص کنید و از افزودنی های وسوسه انگیزی که با اولویت های بازاریابی شما همخوانی ندارند دوری کنید. اکنون بروید و عاقلانه برنامه ریزی کنید زیرا کارکنان بازاریابی شما روی شما حساب می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

حساب کاربری ندارید؟

برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.