تحلیل یا آنالیز بازار چیست؟

تحلیل یا آنالیز بازار

مهم نیست که چه نوع شغلی را اداره می کنید ، شما نیاز به درک عمیق از هسته بازار خود دارید. دستیابی به این درک ، هدف اولیه تجزیه و تحلیل یا آنالیز بازار است. شما باید به وضوح بدانید و بفهمید مشتریان شما چه می خواهند ، رقبای شما چه کار می کنند ، اندازه بازار ، روند رشد آن ، چه مسائل حیاتی و حقوقی است که باید با آنها روبرو شوید و بسیاری از سوالات دیگر نیز وجود دارد که باید پاسخ آن ها را بدانید. علاوه بر این ، تجزیه و تحلیل بازار بخش مهمی از برنامه تجاری و استراتژی کلی شما است.

آنچه در این مقاله می آموزید :

تجزیه و تحلیل بازار چیست؟

تجزیه و تحلیل یا آنالیز بازار یک فرایند ارزیابی و تعیین عوامل و شرایط مختلف در یک بازار در یک صنعت خاص است. تجزیه و تحلیل بازار شما یکبار مصرف نیست. اگر می خواهید تلاش های بازاریابی موفقی داشته باشید ، باید دائماً دانش خود را برای بازار به روز کنید.

چرا تجزیه و تحلیل بازار مهم است؟

خوب ، یک سری دلایل مهم وجود دارد ، اما در اینجا برخی از دلایل اصلی ذکر شده است:

– شما از آنچه در مورد رقبا ، مشتریان ، روندهای بازار و غیره می گذرد مطلع هستید.

– این مبنایی برای توسعه ارتباطات بهتر با مشتریان است.

– شما قادر به مشاهده فرصت های مختلف هستید.

– شما می دانید شهرت شما چیست.

– شما می توانید تصمیمات و استراتژی های تجاری و بازاریابی بهتری بگیرید.

پیش بینی فروش برای بازارهای جدید و موارد دیگر.

تحلیل بازار چه اطلاعاتی می تواند به شما بدهد؟

این سوال کلیدی است. برای اینکه بتوانید تصمیمات درست بگیرید و استراتژی های موفق را برنامه ریزی کنید ، به اطلاعات مناسب برای ابعاد و عناصر بازار نیاز دارید. بنابراین ، بیایید ببینیم آن ها چه هستند.

1. اندازه بازار

به طور خلاصه ، این تعداد افراد یا سازمان هایی است که خریداران و فروشندگان احتمالی یک محصول/خدمات معین هستند. به ویژه ، اندازه بازار به شما این ایده را می دهد که بازار چقدر بزرگ است ، حجم فروش بالقوه ، حجم فروش و غیره چقدر است.

هدف بسیاری از مشاغل یافتن بازار تا حد امکان است. و این یک هدف خوب است اما به خاطر داشته باشید که اندازه بزرگتر بازار به معنی رقابت بیشتر است. بنابراین ، شما باید بدانید چگونه از آنها بهتر باشید.

چگونه می توانید اندازه بازار را تخمین بزنید؟

روش های زیادی وجود دارد اما رایج ترین آنها عبارتند از: اطلاعات انجمن های تجاری ، تحقیقات دولتی ، نظرسنجی از مشتریان ، انواع مختلف داده های مالی و غیره.

2. نرخ رشد بازار

این واقعیت که بازار دارای اندازه است به این معنا نیست که اندازه همیشه یکسان خواهد بود. اندازه بازار تغییر می کند و در برخی از صنایع تغییرات به طرز چشمگیری سریع و عظیم است.

رشد بازار چیست؟

افزایش اندازه یا فروش در یک بازار هدف خاص در یک بازه زمانی معین. رشد بازار نقش مهمی در تجارت شما دارد ، بنابراین باید بدانید سرعت رشد چگونه است ، پتانسیل رشد بازار چقدر است و غیره.

نرخ رشد بازار نیز اطلاعات اولیه ای است که سرمایه گذاران قبل از تصمیم گیری در مورد سرمایه گذاری به آن نیاز دارند. اگر به احتمال زیاد رشد کند است، سرمایه گذاران می توانند تصمیم بگیرند پول بیشتری در آن سرمایه گذاری کنند.

چگونه می توان رشد بازار را اندازه گیری کرد؟

برای برآورد رشد می توانید از شاخص هایی مانند روند سال به سال در صنعت ، روند تعداد مشتریان ، اندازه خریدهای هر مشتری و غیره استفاده کنید.

3. روندهای بازار

روند بازار عبارت است از تمایل درک شده از حرکت صعودی یا نزولی بازار در یک بازه زمانی خاص. بنابراین اگر بدانید چه نوع محصولی را می فروشید ، باید بدانید روند بازار آن چگونه است. روند بازار منبع اصلی فرصت ها و تهدیدهای جدید است. دانستن روندها به شما پاسخ مهمی به سوالاتی می دهد ، از جمله اینکه مشتریان چه چیزی را دوست دارند ، چقدر حاضرند برای آن هزینه کنند ، چه چیزهای دیگری توجه آنها را جلب می کند و غیره.

4. شرح و تقسیم بندی مشتری

توصیف مشتری چیست؟

توصیف مشتری این است که مشتریان خود را از نظر جغرافیایی ، جمعیت شناختی ، روانشناختی (مانند شیوه زندگی ، باورها و رفتارهایی که بر تصمیمات خرید آنها تأثیر می گذارد) و سایر شرایط تعریف کنید. همه این ویژگی های مشتری اساس ایجاد بخش بندی بازار و تعریف بازار هدف شما است.

تقسیم بندی بازار چیست؟

تقسیم بندی بازار فرایند تقسیم بازار (مشتریان فعلی و مشتریان بالقوه) به گروه هایی از مصرف کنندگان است که به عنوان بخش شناخته می شوند. این تقسیم بر اساس برخی از انواع نیازها یا ویژگی های تقاضا است. تقسیم بندی بازار نقش اساسی در برآوردن نیازهای مشتریان ، افزایش رقابت پذیری و سودآوری کسب و کار شما دارد.

5. ارزیابی رقابت

هدف هر کسب و کاری بهتر بودن از رقبا است زیرا محصولات و خدماتی را ارائه می دهد که نیازهای مشتری را بهتر برآورده می کند. برای دستیابی به این هدف ، شما نیاز به یک شناخت عمیق از مشتریان خود ، نقاط قوت و ضعف آن ها ، آنچه آن ها ارائه می دهند و غیره دارید. درک رقابت همیشه نباید یک فرایند پیچیده و پرهزینه باشد. امروزه اینترنت دریایی بی پایان از اطلاعات است و می توانید از آن برای جمع آوری داده ها برای ارزیابی رقبای خود استفاده کنید. با سرمایه گذاری حتی در زمان کمی ، می توانید ارزیابی ها و هوش رقابتی داشته باشید و ایده هایی در مورد نحوه قرار دادن نام تجاری خود در بازار ارائه دهید. نه تنها می توانید موثرترین راه های رقیب خود را برای جلب مشتری کشف کنید ، بلکه می توانید یاد بگیرید که از اشتباهات آن ها جلوگیری کنید.

چگونه رقبا را ارزیابی کنیم؟

برخی از بهترین روش های تحقیق و ارزیابی آن ها عبارتند از:

  • بررسی وب سایت آن ها (به محصولات آنها نگاه کنید – نحوه ارائه آنها ، به صفحه “درباره ما” ، “رسالت ما” و غیره)
  • خودتان آن ها را خریداری کنید.
  • از مشتریان خود بپرسید که آنها در مورد رقیب شما چه چیزی را دوست دارند
  • اخبار و مطبوعات آن ها را دنبال کنید.
  • عوامل اجتماعی ، اقتصادی ، سیاسی ، حقوقی و فناوری.
  • این عوامل نشان دهنده کل محیطی است که تجارت شما در آن فعالیت می کند. شما باید از زوایای مختلف به چشم انداز پرنده از تنظیمات و شرایط اطراف نگاه کنید.
  • نکات مهمی وجود دارد که باید با آن ها آشنا شوید:
  • صحنه سیاسی کشور – سیاست ها ، قوانین مالیاتی و غیره چگونه است؟
  • عوامل اقتصادی (نرخ بهره ، نرخ ارز خارجی) چیست؟
  • عوامل اصلی اجتماعی (سبک زندگی ، فرهنگ ، تصویر جمعیت شناختی) چیست؟
  • نوآوری های تکنولوژیکی چه تاثیری بر بازار می گذارد؟
  • عوامل اصلی حقوقی (استانداردهای ایمنی ، قوانین مصرف کننده و غیره)؟
  • چگونه عوامل محیط کسب و کار را اندازه گیری کنیم؟
  • رایج ترین روش استفاده از مدل تجزیه و تحلیل PESTLE است.

جمع بندی مقاله

یکی از بزرگترین چالش هایی که هر کسب و کاری با آن روبرو است ، به دست آوردن درک کافی از بازار است. شما می توانید ایده ها و انتظارات تجاری زیادی داشته باشید ، اما اگر از ویژگی ها و ابعاد بازار خود آگاهی کافی نداشته باشید ، هیچ معنایی ندارند. تجزیه و تحلیل بازار فعالیتی نیست که فقط یک بار انجام شود. اگر می خواهید بهترین خرید ممکن را به مشتریان خود ارائه دهید و از رقبای خود جلو بروید ، باید تجزیه و تحلیل بازار را به عنوان یک چرخه مداوم درک کنید. وقتی به تحلیل بازار می رسیم ، قدرت اطلاعات قابل توجه است. اطلاعاتی که به دست می آورید می تواند مهمترین تصمیمات استراتژیک تجاری و بازاریابی شما را هدایت کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

حساب کاربری ندارید؟

برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.