برنامه بازاریابی در 5 مرحله

برنامه بازاریابی در 5 مرحله

آیا هر سال یک نگاه خوب و دقیق به استراتژی بازاریابی شرکت خود می اندازید؟
باید حتما این کار را بکنید چون بدون یک برنامه بازاریابی سالانه، همه چیز ممکن است به هم ریخته شود و تقریباً غیرممکن است که برای پروژه ها، استخدام و برون سپاری که در طول یک سال با آن مواجه خواهید شد، بودجه ای را که برای تأمین آن نیاز دارید را بدون برنامه تخصیص دهید.
برای اینکه ایجاد طرح شما آسانتر شود، ما فهرستی از مواردی که باید در برنامه خود بگنجانید گردآوری کرده ایم. برای شروع، بیایید نحوه ایجاد یک برنامه بازاریابی را بررسی کنیم و نگاهی به آنچه در یک برنامه بازاریابی سطح بالا وجود دارد داشته باشیم.

فهرست مطالب

طرح کلی برنامه بازاریابی

برنامه‌های بازاریابی می‌توانند کاملاً دقیق باشند تا صنعتی که شما در آن فعالیت میکنید دقیقا را نشان دهند، چه به مصرف‌کنندگان نهایی (B2C) یا کسب و کار ها (B2B) بفروشید و چه میزان حضور دیجیتالی شما بزرگ است. با این وجود، در اینجا عناصری وجود دارد که هر برنامه بازاریابی موثر شامل موارد زیر است:

1. خلاصه کسب و کار

در یک برنامه بازاریابی، خلاصه کسب و کار شما دقیقاً همان چیزی است که به نظر می رسد: خلاصه ای از سازمان. این شامل موارد زیر است: نام شرکت که در آن بیانیه ماموریت دفتر مرکزی آن قرار دارد

2. ابتکارات تجاری

عنصر Business Initiatives یک برنامه بازاریابی به شما کمک می کند تا اهداف مختلف بخش خود را تقسیم بندی کنید. مراقب باشید که طرح‌های شرکتی با تصویر بزرگ را که معمولاً در یک طرح تجاری می‌بینید، درج نکنید. این بخش از برنامه بازاریابی شما باید پروژه هایی را که مختص بازاریابی هستند مشخص کند. همچنین اهداف آن پروژه ها و چگونگی اندازه گیری آن اهداف را شرح خواهید داد.

3. تجزیه و تحلیل مشتری

اینجا جایی است که شما برخی تحقیقات اولیه بازار را انجام خواهید داد. اگر شرکت شما قبلاً یک مطالعه تحقیقات بازار کامل انجام داده است، ممکن است این بخش از برنامه بازاریابی شما راحت تر باشد. 

در نهایت، این عنصر از برنامه بازاریابی به شما کمک می کند تا صنعتی را که به آن می فروشید و شخصیت خریدار خود را توصیف کنید. شخصیت خریدار توصیفی نیمه تخیلی از مشتری ایده‌آل شما است که بر ویژگی‌هایی مانند سن، موقعیت مکانی، عنوان، اهداف، چالش‌های شخصی، دردسرها، تحریکات، وقایع تمرکز می‌کند.

4. تجزیه و تحلیل رقبا

شخصیت خریدار شما در مورد حل مشکلاتش، در هر دو نوع راه حل هایی که در نظر می گیرند و ارائه دهندگانی که می توانند آن راه حل ها را مدیریت کنند، انتخاب هایی دارد.

 در تحقیقات بازار خود، باید رقبای خود را در نظر بگیرید، آنچه را که آنها به خوبی انجام می دهند و شکاف هایی که می توانید به طور بالقوه پر کنید، در نظر بگیرید. این می تواند شامل موقعیت یابی، سهم بازار، پیشنهادات، قیمت گذاری باشد.

5. تجزیه و تحلیل SWOT

خلاصه کسب و کار طرح بازاریابی شما همچنین شامل تجزیه و تحلیل SWOT است که مخفف نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدیدهای کسب و کار است. در مورد تجزیه و تحلیل SWOT کسب و کار خود صبور باشید. شما بیشتر آن را بر اساس تحقیقات بازار خود از بخش های بالا و استراتژی خود در زیر می نویسید.

6. استراتژی بازار

استراتژی بازار شما از اطلاعات موجود در بخش‌های بالا استفاده می‌کند تا نحوه رویکرد شرکت شما به بازار را توضیح دهد. کسب و کار شما چه چیزهایی را به خریدار شما ارائه می دهد که رقبای شما قبلاً به آنها ارائه نکرده اند؟ در یک برنامه بازاریابی کامل، این بخش می‌تواند شامل «هفت P بازاریابی» باشد: محصول، قیمت، مکان، تبلیغات، افراد، فرآیند، شواهد فیزیکی.

7. بودجه

عنصر بودجه برنامه بازاریابی خود را با قیمت محصول یا سایر اطلاعات مالی شرکت اشتباه نگیرید. بودجه شما نشان می دهد که کسب و کار چقدر پول به تیم بازاریابی اختصاص داده است تا ابتکارات و اهداف ذکر شده در عناصر بالا را دنبال کند.

بسته به اینکه چه تعداد هزینه فردی دارید، باید این بودجه را بر اساس آنچه که بودجه خود را صرف آن خواهید کرد، در نظر بگیرید. به عنوان مثال هزینه های بازاریابی عبارتند از: هزینه های برون سپاری به آژانس بازاریابی و/یا سایر ارائه دهندگان نرم افزار بازاریابی، و رویدادهای تبلیغاتی پولی.

8. کانال های بازاریابی

در نهایت، برنامه بازاریابی شما شامل فهرستی از کانال های بازاریابی شما خواهد بود. در حالی که شرکت شما ممکن است خود محصول را با استفاده از فضای تبلیغاتی خاص تبلیغ کند، کانال‌های بازاریابی شما جایی است که محتوایی را منتشر می‌کنید که به خریداران خود آموزش می‌دهد، سرنخ ایجاد می‌کند و آگاهی از برند شما را گسترش می‌دهد.

اگر در رسانه های اجتماعی منتشر می کنید (یا قصد انتشار آن را دارید)، اینجا جایی است که در مورد آن صحبت کنید. از بخش کانال‌های بازاریابی در برنامه بازاریابی خود استفاده کنید تا مشخص کنید که در کدام شبکه‌های اجتماعی می‌خواهید صفحه کسب‌وکار راه‌اندازی کنید، برای چه چیزی از این شبکه اجتماعی استفاده می‌کنید و چگونه موفقیت خود را در این شبکه می‌سنجید.

بخشی از هدف این بخش این است که به مافوق خود، چه در داخل و چه در خارج از بخش بازاریابی، ثابت کنید که این کانال ها در خدمت رشد کسب و کار خواهند بود. کسب‌وکارهایی که حضور گسترده در رسانه‌های اجتماعی دارند، حتی ممکن است در مورد استراتژی اجتماعی خود در قالب طرح رسانه اجتماعی جداگانه توضیح دهند.

9. پیش بینی های مالی

با دانستن بودجه و انجام تجزیه و تحلیل در کانال های بازاریابی که می خواهید در آنها سرمایه گذاری کنید، باید بتوانید بر اساس بازده سرمایه گذاری مورد انتظار، برنامه ای برای میزان بودجه سرمایه گذاری کنید. از آنجا، می توانید پیش بینی های مالی سال را ارائه دهید. اینها 100٪ دقیق نیستند اما می توانند به برنامه ریزی اجرایی کمک کنند.

چگونه یک برنامه بازاریابی ایجاد کنیم؟

1. تجزیه و تحلیل موقعیت را انجام دهید

قبل از اینکه بتوانید برنامه بازاریابی خود را شروع کنید، باید وضعیت فعلی خود را بشناسید. نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدیدات شما چیست؟ انجام یک تحلیل پایه SWOT اولین گام برای ایجاد یک برنامه بازاریابی است.

علاوه بر این، شما همچنین باید درک درستی از بازار فعلی داشته باشید. چگونه با رقبای خود مقایسه می کنید؟ انجام تجزیه و تحلیل رقبا باید در این مرحله به شما کمک کند. به این فکر کنید که چگونه محصولات رقبا بهتر از محصولات شما هستند. 

به علاوه، شکاف‌های رویکرد رقیب را در نظر بگیرید. چه چیزی را از آنها در نظر نگرفته اند؟ چه چیزی می توانید ارائه دهید که به شما مزیت رقابتی بدهد؟ به این فکر کنید که چه چیزی شما را متمایز می کند. پاسخ به سوالاتی مانند این باید به شما کمک کند تا بفهمید مشتری شما چه می خواهد، که ما را به مرحله شماره دو می رساند.

2. مخاطب هدف خود را مشخص کنید

هنگامی که بازار و وضعیت شرکت خود را بهتر درک کردید، مطمئن شوید که مخاطبان هدف شما چه کسانی هستند.
اگر شرکت شما از قبل دارای پرسونای خریدار است، این مرحله ممکن است به این معنی باشد که باید پرسونای فعلی خود را اصلاح کنید.
اگر شخصیت خریدار ندارید، باید آن را ایجاد کنید. برای انجام این کار، ممکن است مجبور باشید تحقیقات بازار را انجام دهید. شخصیت خریدار شما باید شامل اطلاعات جمعیت شناختی مانند سن، جنسیت و درآمد باشد.
با این حال، شامل اطلاعات روانشناختی مانند نقاط درد و اهداف نیز می شود. چه چیزی مخاطبان شما را هدایت می کند؟ آنها چه مشکلاتی دارند که محصول یا خدمات شما می تواند برطرف کند؟ هنگامی که این اطلاعات را نوشتید، به شما کمک می کند تا اهداف خود را مشخص کنید، که ما را به مرحله شماره سه می رساند.

3. اهداف SMART را بنویسید

مادرم همیشه به من می گفت: “تا نقشه راه نداشته باشی نمی توانی جایی بروی.” حالا، برای من، کسی که از نظر جغرافیایی دچار چالش است، این توصیه واقعی بود. با این حال، می توان آن را به صورت استعاری در بازاریابی نیز به کار برد.

 شما نمی توانید بازگشت سرمایه خود را بهبود بخشید مگر اینکه اهداف خود را بدانید. پس از اینکه وضعیت فعلی خود را مشخص کردید و مخاطبان خود را شناختید، می توانید شروع به تعریف اهداف هوشمند خود کنید. 

اهداف SMART خاص، قابل اندازه گیری، قابل دستیابی، مرتبط و محدود به زمان هستند. این به این معنی است که تمام اهداف شما باید مشخص باشد و شامل یک بازه زمانی باشد که می‌خواهید آن‌ها را تکمیل کنید. 

به عنوان مثال، هدف شما می‌تواند افزایش 15 درصدی فالوور اینستاگرام در سه ماه باشد. بسته به اهداف کلی بازاریابی شما، این باید مرتبط و قابل دستیابی باشد. علاوه بر این، این هدف خاص، قابل اندازه گیری و محدود به زمان است. قبل از شروع هر تاکتیکی، باید اهداف خود را بنویسید.

 سپس، می توانید شروع به تجزیه و تحلیل کنید که کدام تاکتیک ها به شما در رسیدن به آن هدف کمک می کند. این ما را به مرحله شماره چهار می رساند.

4. تاکتیک های خود را تجزیه و تحلیل کنید

در این مرحله، شما اهداف خود را بر اساس مخاطبان هدف و موقعیت فعلی خود یادداشت کرده اید. اکنون، باید بفهمید که چه تاکتیک هایی به شما کمک می کند تا به اهداف خود برسید. به علاوه، کانال‌ها و آیتم‌های عملی مناسب برای تمرکز روی چه مواردی هستند؟
به عنوان مثال، اگر هدف شما افزایش 15 درصدی فالوور اینستاگرام در سه ماه است، تاکتیک های شما ممکن است شامل برگزاری مسابقات، پاسخ دادن به تمام نظرات و آپلود روزانه پست با ارزش در اینستاگرام باشد. 

هنگامی که اهداف خود را شناختید، طوفان فکری چندین تاکتیک برای دستیابی به آن اهداف باید آسان باشد. با این حال، هنگام نوشتن تاکتیک های خود، باید بودجه خود را در نظر داشته باشید، که ما را به مرحله شماره پنج می رساند.

5. بودجه خود را تعیین کنید

قبل از اینکه بتوانید هر یک از ایده هایی را که در مراحل بالا مطرح کرده اید شروع کنید، باید بودجه خود را بدانید.
به عنوان مثال، تاکتیک های شما ممکن است شامل تبلیغات رسانه های اجتماعی باشد. با این حال، اگر بودجه ای برای آن ندارید، ممکن است نتوانید به اهداف خود برسید.
در حالی که تاکتیک های خود را می نویسید، حتماً بودجه تخمینی را یادداشت کنید. می‌توانید زمان لازم برای تکمیل هر تاکتیک را علاوه بر دارایی‌هایی که ممکن است برای خرید نیاز داشته باشید، مانند فضای تبلیغاتی، اضافه کنید.

جدول زمانی برنامه بازاریابی

ارائه یک برنامه بازاریابی جدید یک پیشرفت بزرگ است. برای اطمینان از اینکه کارها با همه پروژه‌هایتان به خوبی اجرا می‌شوند، باید یک جدول زمانی ایجاد کنید که زمان انجام هر پروژه را مشخص کند.
جدول زمانی طرح بازاریابی به تیم شما اجازه می دهد تا تمام پروژه ها، کمپین ها، رویدادها و سایر وظایف مرتبط را در یک مکان – همراه با ضرب الاجل آنها مشاهده کند. این تضمین می‌کند که همه اعضای تیم شما می‌دانند چه چیزی باید، چه زمانی موعد مقرر است، و چه چیزی در مرحله بعدی قرار دارد. معمولاً این برنامه‌ها تلاش‌های بازاریابی را برای کل سال پوشش می‌دهند، اما برخی از شرکت‌ها ممکن است به صورت دوسالانه یا سه ماهه فعالیت کنند.
پس از تکمیل تجزیه و تحلیل، تحقیق و تعیین اهداف، زمان تعیین ضرب الاجل برای تکالیف خود فرا رسیده است. از پست‌های وبلاگ جدید و ابتکارات محتوا گرفته تا راه‌اندازی محصول، همه چیز به یک ضرب الاجل نیاز دارد. تعطیلات یا رویدادهایی که در طول سال اتفاق می‌افتد را در نظر بگیرید.
در حالی که تعیین ضرب الاجل برای کل سال ممکن است دلهره آور به نظر برسد، با تخمین اینکه فکر می کنید هر کار چقدر طول می کشد، شروع کنید و بر اساس آن یک ضرب الاجل تعیین کنید.

مدت زمانی را که برای تکمیل انواع مشابه پروژه‌ها طول می‌کشد، پیگیری کنید. هنگامی که تعدادی از آنها را تکمیل کردید، ایده بهتری در مورد مدت زمان طول می کشد و می توانید ضرب الاجل های دقیق تری تعیین کنید.

برای هر پروژه، این موارد باید زمانبندی درست داشته باشند :

طوفان فکری : این اولین مرحله ای است که ایده شما در طرح کلی پروژه زنده می شود. تصمیم بگیرید که می خواهید به چه چیزی برسید و کدام سهامداران باید درگیر شوند تا به هدف شما برسند. تاریخ مقرر را تعیین کنید و جلسات لازم را تنظیم کنید.

برنامه ریزی : این می تواند شامل تعیین محدوده پروژه، تعیین میزان بودجه برای آن، نهایی کردن ضرب الاجل ها و اینکه چه کسی روی هر کار کار می کند، باشد. هر کمپین مورد نیاز برای هر پروژه (رسانه های اجتماعی، روابط عمومی، تبلیغات فروش، صفحات فرود، رویدادها و غیره) را ترسیم کنید.

اجرا : این مرحله سوم در مورد راه اندازی پروژه شماست. در مورد تاریخ راه اندازی و نظارت بر پیشرفت پروژه تصمیم بگیرید. یک سیستم برای ردیابی معیارها و KPI ها راه اندازی کنید.

تجزیه و تحلیل : در این مرحله نهایی شما تمام داده های عملکرد خود را تجزیه و تحلیل خواهید کرد تا ببینید آیا تلاش های بازاریابی شما نتیجه داده است یا خیر. آیا به اهداف خود رسیدید؟ آیا پروژه های خود را به موقع و در حد بودجه تکمیل کردید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

حساب کاربری ندارید؟

برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.