برجستگی برند چیست؟

برجستگی برند

در حالی که نام تجاری یا برند می تواند مفهومی مبهم به نظر برسد، اما یکی از مهم ترین عناصر استراتژی بازاریابی است.
چرا؟ برندسازی مداوم منجر به افزایش آگاهی از برند می شود که سپس می تواند به ایجاد برجستگی برند، جذب سرمایه گذاران و افزایش درآمد به سمت کسب و کار شما کمک کند. برندهایی که به طور پیوسته ارائه می شوند، 3.5 برابر بیشتر از برندهایی که نام تجاری ناسازگار دارند، دیده می شوند. علاوه بر این، 82 درصد از سرمایه گذاران می گویند که تشخیص نام عامل مهمی است که آنها را در تصمیم گیری های سرمایه گذاری هدایت می کند.
در این پست بررسی می کنیم که برجستگی برند چیست، چگونه می توانید دیده شدن برند خود را افزایش دهید و چگونه آن را اندازه گیری کنید.

آنچه در این مقاله می آموزید :

برجستگی برند چیست؟

برجستگی برند یک KPI بازاریابی است که به شما می‌گوید مردم در هنگام تصمیم‌گیری برای خرید چقدر خوب برند شما را می‌شناسند، متوجه می‌شوند یا درباره آن فکر می‌کنند.

اگر برجستگی برند بالایی دارید، در این صورت یک برند قوی دارید که مصرف کنندگان آن را می شناسند و زمانی که به یک محصول نیاز دارند به آن فکر می کنند.

اگر برند شما برجستگی پایینی دارد، ممکن است مصرف کنندگان ندانند که برند شما وجود دارد و بنابراین زمانی که نیاز به خرید دارند به برند شما فکر نکنند.

اساساً، برجستگی برند معیاری مشابه با آگاهی از برند است، با این تفاوت که بر روی سنجش آگاهی در طول تصمیم خرید واقعی به جای دید کلی برند متمرکز است.

به عنوان مثال، وقتی کسی می خواهد یک فنجان قهوه بخورد و در حال رانندگی است، اولین مارکی که به آن فکر می کند چیست؟ احتمالا استارباکس. وقتی می خواهند دستمال کاغذی بخرند، به کلینکس فکر می کنند. وقتی می خواهند چیزی را آنلاین جستجو کنند، آن را در گوگل جستجو می کنند.

همه این برندها از تصور یک شرکت تصادفی فراتر رفته اند و اکنون به خودی خود نام های معروفی هستند. اکثر مردم به این برندها فکر می کنند و می دانند که آیا قبلاً آنجا بوده اند یا از آن محصولات استفاده کرده اند. این برندها برجستگی برند بالایی دارند.

اهمیت برجستگی برند

برای داشتن برند برتر، مشتریان شما باید در مورد برند شما به عنوان اولین راه حل برای خواسته ها یا نیازهای خود در هنگام تصمیم گیری برای خرید فکر کنند.

مفهوم برجستگی برند در واقع ماهیتی روانشناختی دارد. بر اساس تحقیقات انجام شده توسط جنی رومانیوک و بایرون شارپ، برجستگی برند عبارت است از “تمایل برند به اینکه در موقعیت های خرید مورد توجه قرار گیرد یا به ذهنش بیاید.”

این بدان معنی است که شما باید توجه مردم را به خود جلب کنید و به اندازه کافی به یاد ماندنی باشید تا مصرف کنندگان هنگام خرید چیزی برند شما را به خاطر بیاورند.

به عنوان مثال، هنگامی که یک مصرف کننده انتخابی از برندها برای خرید دارد، هم بر حافظه و هم بر اهمیت توجه خود تکیه می کند. این بدان معنی است که آنها مارک هایی را که می شناسند به یاد می آورند و سپس می بینند که چه چیزی توجه آنها را جلب می کند.

این فرآیند در واقع علمی است. افرادی که برجستگی برند را مطالعه کرده‌اند، مغز انسان را مطالعه کرده‌اند – مردم چگونه اطلاعات را به خاطر می‌آورند و چگونه یک برند ساختار حافظه مثبت را با محصول خود مرتبط می‌کند؟

وقتی مردم می خواهند کالایی را بخرند، احتمال کمتری وجود دارد که فهرستی از گزینه ها را بررسی کنند و ژیمناستیک ذهنی را انجام دهند تا مزایا و معایب هر کدام را دریابند.

در عوض، آن‌ها گزینه‌ای را انتخاب می‌کنند که برای اولین بار به ذهنشان خطور می‌کند، زیرا اغلب به آن اطمینان دارند. داشتن برجستگی برند بالا، شانس اینکه برندی که انتخاب می کنند متعلق به شما باشد را افزایش می دهد.

برای افزایش برجستگی برند خود، برخی از کمپین های بازاریابی شما احتمالاً حتی بر ترغیب مصرف کنندگان برای خرید محصول شما تمرکز نمی کنند. هدف بسیاری از کمپین های برندسازی این است که دائماً ارتباط مثبت با برند شما را تقویت کنند.

آشنایی مهم است. پیام‌های بازاریابی مداوم از یک برند تضمین می‌کند که وقتی مصرف‌کننده تصمیم خرید می‌گیرد، برند در درجه اول اهمیت قرار دارد.

در مرحله بعد، در مورد اینکه چگونه برجستگی برند بر تلاش‌های بازاریابی تأثیر می‌گذارد، بحث خواهیم کرد.

بازاریابی برجستگی برند

برندها با استفاده از دارایی های برند متمایز که توجه را به خود جلب می کند و خاطرات مثبتی را برای مخاطبان خود ایجاد می کند، برجستگی نام تجاری بالایی ایجاد می کند.

این بدان معناست که دارایی های بازاریابی شما داستان سرایی مثبت را ترویج می کند و معنایی مرتبط با برند شما ایجاد می کند. وقتی ارزش های خود را تبلیغ می کنید، برند خود را از رقبا متمایز می کنید و برجستگی برند را افزایش می دهید.

استراتژی شما باید دو وجهی باشد و هم توجه و هم حافظه مخاطبان هدفتان را جلب کند.

حافظه: توجه مشتریان به هنگام انتخاب خرید.
توجه: توانایی جلب توجه مشتری در زمان خرید.
برای ایجاد کمپین هایی که برجستگی برند را بهبود می بخشد، به تأثیر احساسی دارایی های خود فکر کنید. کمپین های شما باید معنی دار و معتبر باشند و ارزش های شما را به عنوان یک شرکت به تصویر بکشند.

همه اینها به مشتریان کمک می کند تا ارتباط مثبتی با برند شما ایجاد کنند و زمانی که زمان خرید فرا می رسد، برند شما را به خاطر بسپارند.

مثلاً فرض کنید می خواهم مقداری آدامس بخرم. وقتی به آدامس فکر می کنم، یکی از اولین چیزهایی که به آن فکر می کنم تبلیغات Extra است. من هرگز آن تبلیغات را فراموش نکرده ام زیرا آنها احساسی بودند و تجربه مثبتی برای من ایجاد کردند.

حالا، وقتی به آدامس فکر می‌کنم، معمولا Extra را می‌خرم، اگرچه آن برند هرگز شرکت آدامس مورد علاقه من نبوده است (قبلاً Orbit می‌خریدم). اما از آن زمان تبلیغات، من به دلیل ارتباط مثبت به Extra متمایل شدم و این یکی از اولین برندهایی است که به یاد می‌آورم.

در نهایت، برجستگی برند ترکیبی از آگاهی از برند، آشنایی، ارتباط، ارتباطات مکرر و ارتباطات عاطفی بین برند و مصرف کننده است.

چگونه برجستگی برند را افزایش دهیم؟

ایجاد برجستگی برند نیازمند زمان و یک استراتژی دقیق است. بیایید به چند روش برای تقویت برجستگی برند خود بپردازیم.

1. ارتباط عاطفی برقرار کنید.

انسان ها موجوداتی احساسی هستند. چه راهی بهتر از ایجاد یک ارتباط عاطفی با برندتان برای ایجاد خاطرات مشتری؟

درست مانند تبلیغات آدامس Extera که خود را در آگاهی من تثبیت کرده اند و آن را آدامس انتخابی من کرده اند، شما می توانید از داستان سرایی برای انجام همین کار برای برند خود استفاده کنید.

2. برندی ایجاد کنید که برجسته باشد.

اگر نام تجاری شما در میان جمعیت گم شود، پرورش برجستگی برند دشوار است. منحصربه‌فرد بودن و مهم‌تر از همه، معتبر بودن، شما را از رقبا متمایز می‌کند.

ارزش های برند شما چیست؟ آیا هدف محصول شما حل یک مشکل عمده در صنعت یا بازار شماست؟ هر چیزی که شرکت شما را هدایت می کند، به آن متمایل شوید. داشتن برندی که اصالت را بیان می کند به اعتمادسازی با مشتریان و جلب وفاداری آنها کمک می کند.

3. آگاهی از برند را گسترش دهید.

افزایش آگاهی از برند شما به تلاش های شما برای بهبود برجستگی برند کمک می کند. از این گذشته، اگر مشتریان در وهله اول با برند شما آشنا نباشند، نمی‌توانید ارتباط برقرار کنید.

مشتریان شما با چه چالش ها یا موانعی روبرو هستند؟ پیام های خود را بر روی این موانع و نحوه حل آنها توسط برندتان متمرکز کنید. گفتن این موضوع که نکات دردناک مشتری را درک می کنید، باعث می شود که آنها تمایل بیشتری به کسب اطلاعات بیشتر در مورد برند شما و محصولاتی که ارائه می دهید داشته باشند.

4. تلاش های بازاریابی را ثابت نگه دارید.

برای ایجاد برجستگی برند، باید بارها و بارها نام تجاری خود را در مقابل مشتریان بالقوه قرار دهید. ارائه یک برند به طور مداوم در تمام پلتفرم ها می تواند درآمد را تا 23 درصد افزایش دهد. می توانید از نقاط تماس مختلفی استفاده کنید:

تبلیغات رسانه های اجتماعی: برای کمک به ساختن روایتی که مشتریان را به برند شما متصل می کند، از ویدئو و سایر تصاویر استفاده کنید.
تبلیغات تلویزیونی: این گزینه گران‌تری است، اما اگر بودجه شما اجازه دهد، راهی عالی برای دستیابی به مخاطبان زیادی است.
بازاریابی ایمیلی: یک خبرنامه یا کمپین های ایمیلی ایجاد کنید که شما را با مشتریان بالقوه در تماس نگه می دارد و برند شما را در ذهن خود نگه می دارد.

5. تست کنید و تنظیمات را انجام دهید.

کمپین های تبلیغاتی شما تنظیم نشده اند و وظایف را فراموش می کنند. باید به نظارت ادامه دهید و بر اساس نتایجی که پیدا می کنید تغییراتی ایجاد کنید.

از Google Analytics برای بررسی عملکرد نه تنها وب سایت، بلکه تبلیغات خود استفاده کنید. چه چیزی با مشتریان طنین انداز می شود؟ چه چیزی را می توان تغییر داد؟

آیا شاهد افزایش درآمد هستید؟ این نشانه موفقیت است برعکس، اگر کاهشی را مشاهده کردید، می‌تواند به این معنی باشد که باید تلاش‌های بازاریابی خود را تغییر دهید. نظرسنجی‌ها و گروه‌های متمرکز – که بعداً در مورد آن‌ها بیشتر می‌شود، ابزارهای عالی برای آزمایش برجستگی برند هستند.

خلاق باش. روش های بالا تنها گزینه شما نیستند. به عنوان مثال، اگر هدف شما آموزش مشتریان است، استفاده از قالب پادکست یا ویدیو ممکن است برای برند شما مفیدتر باشد.

اکنون، ممکن است فکر کنید، “همه اینها عالی به نظر می رسد، اما چگونه می توانم این را بسنجیم و اثربخشی آن را به مدیرانم ثابت کنم؟”

بیایید در زیر به آن بپردازیم.

چگونه برجستگی برند را اندازه گیری کنیم؟

برجستگی برند ماهیتاً مفهومی است. متأسفانه، این یک معیار ریاضی نیست که به راحتی اندازه گیری شود. بنابراین، برندها ها چه می کنند؟

1. از نظرسنجی ها استفاده کنید.

خوب، یکی از تنها راه‌های اندازه‌گیری برجستگی برند، نظرسنجی است. مهم است که از مشتریان خود بپرسید که چه زمانی به شما فکر می کنند، چه چیزی را با برند شما مرتبط می دانند و آیا هنگام تصمیم گیری خرید، شرکت شما را به یاد می آورند یا خیر.

نظرسنجی شما می تواند شامل دارایی های توصیفی برای ردیابی دارایی های متمایز برند شما باشد. به عنوان مثال، وقتی کاربران به نوشابه فکر می کنند، چه لحن صدا، آرم، رنگ یا شعار به ذهن می رسد؟ آنها ممکن است قرمز بگویند زیرا به طور کلی نام تجاری کوکاکولا را با نوشابه مرتبط می دانند.

برای اندازه‌گیری این، می‌توانید به پاسخ‌دهندگان نظرسنجی فهرستی تصادفی از نشانه‌ها و ویژگی‌ها ارائه دهید و از آنها بپرسید که کدام برندها را با هر عبارت مرتبط می‌دانند.

این می تواند سؤالاتی مانند “چه زمانی می خواهم چیزی سریع و سالم بخورم” یا “می دانم که در آنجا پول اضافی نخواهم پرداخت.”

2. از گروه های تمرکز استفاده کنید

گروه‌های کانونی به شما امکان می‌دهند سؤالات مشابهی را با سؤالات نظرسنجی‌های خود بپرسید، اما در عین حال به شما امکان می‌دهد در پاسخ‌های آنها عمیق‌تر شوید. پویایی بیشتر یک بحث در میان مشتریان است تا اینکه آنها به سرعت پاسخ های لیستی از سؤالات را بیاورند.

می توانید از مشتریان بپرسید که آیا برند شما را نسبت به رقبا به یاد می آورند یا متوجه می شوند.

سپس، بپرسید که آیا نام تجاری شما فقط مورد توجه قرار گرفته است یا به دنبال آن است تا مشخص شود که برند شما چقدر مورد ارزیابی قرار می گیرد. هرچه بیشتر صحبت کنند، بینش و بازخورد بهتری دریافت خواهید کرد.

استفاده از یک نظرسنجی یا گروه متمرکز به شما کمک می کند تا مشخص کنید برند شما در مقایسه با رقبا چقدر برجستگی دارد.

برجستگی برند کلید موفقیت است

نیازی به گفتن نیست که برندسازی برای موفقیت کسب و کار شما مهم است. اگرچه برجستگی برند ساده ترین معیار برای ردیابی نیست، علم ثابت می کند که تمرکز بر آن به شرکت شما کمک می کند تا نامی آشنا برای مشتریان شما باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

حساب کاربری ندارید؟

برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.