آنچه بازاریابان درباره هوش مصنوعی (AI) باید بدانند

هوش مصنوعی در بازاریابی

هوش مصنوعی در دنیای بازاریابی طرفداران زیادی پیدا کرده است.
طبق آمار سایت استاتیستا، 80 درصد از کارشناسان صنعت نوعی از هوش مصنوعی را در فعالیت های بازاریابی آنلاین خود ادغام می کنند.
با این حال، اگر شما هم مانند من هستید و با هوش مصنوعی فراتر از آنچه در داستان های علمی تخیلی مانند I، Robot یا Black Mirror دیده اید آشنا نیستید، احتمالاً از خود می پرسید که هوش مصنوعی چیست و چگونه از آن در بازاریابی استفاده کنید.

آیا هوش مصنوعی واقعاً همان چیزی است که در فیلم ها به نظر می رسد؟ این مقاله به بررسی تعریف هوش مصنوعی، انواع مختلف هوش مصنوعی و چگونگی بهبود فرآیندهای بازاریابی توسط هوش مصنوعی می‌پردازد.

آنچه در این مقاله می آموزید :

هوش مصنوعی چیست؟

هوش مصنوعی استفاده از سیستم‌های کامپیوتری برای انجام وظایفی است که معمولاً به هوش انسانی نیاز دارد، مانند ادراک بصری، گفتار، ترجمه، تصمیم‌گیری و حل مسئله.

هوش مصنوعی چگونه کار می کند؟

هوش مصنوعی مجموعه بزرگی از داده‌ها را با الگوریتم‌های پردازش هوشمند و تکراری ترکیب می‌کند تا از الگوها و ویژگی‌های درون داده‌های مورد تجزیه و تحلیل بیاموزد. هوش مصنوعی به طور مداوم داده ها را پردازش کرده و از آنها یاد می گیرد.

در هر دور از پردازش داده ها، سیستم هوش مصنوعی عملکرد خود را آزمایش و اندازه گیری می کند تا تخصص بیشتری کسب کند.

هوش مصنوعی می‌تواند هزاران و حتی میلیون‌ها کار را به طور مکرر انجام دهد – عملکرد آن را در مدت زمان کوتاهی بهبود می‌بخشد. با این حال، انواع مختلفی از هوش مصنوعی وجود دارد که هر کدام دارای قابلیت ها و محدودیت های خود هستند.

معرفی انواع هوش مصنوعی

چهار نوع هوش مصنوعی عبارتند از: واکنشی، حافظه محدود، تئوری ذهن و خودآگاهی.

1. واکنشی

یک هوش مصنوعی واکنشی تنها می تواند از هوش خود برای واکنش و پاسخ به دنیای اطراف استفاده کند. نمی تواند حافظه را ذخیره کند. بنابراین، نمی تواند به تجربیات گذشته برای اطلاع رسانی در زمان واقعی تصمیم گیری یا حل مسئله تکیه کند.

ماشین های واکنشی فقط می توانند تعداد محدودی از وظایف تخصصی را انجام دهند. اگرچه ممکن است این یک اشکال به نظر برسد، اما مزایای خود را دارد. یک هوش مصنوعی واکنشی هر بار به یک محرک مشابه واکنش نشان می دهد – و آن را قابل اعتماد و قابل اعتماد می کند.

یکی از معروف‌ترین نمونه‌های هوش مصنوعی واکنشی Deep Blue است، ابررایانه‌ای که توسط IMB در دهه 1990 ساخته شد و در مسابقه شطرنج مقابل قهرمان شطرنج گری کاسپاروف پیروز شد. دیپ بلو می‌توانست مهره‌های صفحه شطرنج و نحوه حرکت هر مهره بر اساس قوانین بازی را شناسایی کند.

با این حال، هوش مصنوعی نتوانست حرکت بعدی حریف خود را پیش بینی کند و همچنین نمی توانست به راه هایی برای قرار دادن مهره خود در موقعیت بهتر فکر کند.

2. حافظه محدود

هوش مصنوعی حافظه محدود، داده‌ها و پیش‌بینی‌های قبلی را ذخیره می‌کند و از آن برای تصمیم‌گیری استفاده می‌کند – به دنبال داده‌های گذشته برای پیش‌بینی آینده است. هوش مصنوعی حافظه محدود زمانی است که یک مدل یادگیری ماشینی به طور مداوم برای تجزیه و تحلیل و استفاده از داده های جدید آموزش می بیند.

هوش مصنوعی با حافظه محدود شامل شش مرحله است که باید دنبال کنید.

  • داده های آموزشی را ایجاد کنید.
  • مدل یادگیری ماشین را ایجاد کنید.
  • مدل را برای پیش بینی فعال کنید.
  • از مدل بخواهید بازخورد انسانی یا محیطی دریافت کند.
  • بازخورد را به عنوان داده ذخیره کنید.
  • تمام مراحل بالا را در یک چرخه تکرار کنید.

نمونه هایی از هوش مصنوعی با حافظه محدود خودروهای خودران هستند. خودروهای خودران غیرنظامیانی را که در حال عبور از خیابان هستند، علائم راهنمایی و رانندگی و سایر داده ها را شناسایی می کنند تا تصمیمات رانندگی بهتری بگیرند و از تصادفات بعدی جلوگیری کنند.

نمونه دیگری از هوش مصنوعی حافظه محدود، ابزار تست تطبیقی HubSpot است. ویژگی تست تطبیقی در ابتدا ترافیک را به طور مساوی بین تغییرات صفحه تقسیم می کند.

همانطور که HubSpot نحوه عملکرد این تغییرات را می‌آموزد، ترافیک را به‌طور خودکار تنظیم می‌کنیم، بنابراین تغییرات با عملکرد بهینه بیشتر از آنهایی که عملکرد ضعیف دارند نشان داده می‌شوند.

3. نظریه ذهن

هوش مصنوعی تئوری ذهن همانطور که به نظر می رسد – نظری است. هوش مصنوعی هنوز به این نوع پیشرفت نکرده است، بنابراین نظریه ذهن هنوز در مرحله نوآوری خود است. این نوع هوش مصنوعی با افکار و احساسات انسان ها در تعامل است. نظریه ذهن نهادهایی را که با آنها در تعامل است بهتر درک می کند تا بتوانند نیازها، باورها، احساسات و فرآیندهای فکری خود را درک کنند.

به عنوان مثال، اکنون می دانیم که اتومبیل های خودران نوعی هوش مصنوعی با ذهن محدود هستند. اگر این خودروهای خودران بتوانند حالات ذهنی و احساسی رانندگان خود را برای بهبود ایمنی تجزیه و تحلیل و درک کنند، به هوش مصنوعی تئوری ذهن تبدیل خواهند شد.

4. خودآگاهی

هنگامی که نظریه ذهن به واقعیت تبدیل شود، نوع بعدی هوش مصنوعی که ظهور می کند، خودآگاهی خواهد بود. در این مرحله، ماشین‌ها نه تنها از احساسات و حالات ذهنی انسان‌ها آگاه خواهند بود، بلکه از احساسات خود نیز آگاه خواهند بود. یک هوش مصنوعی خودآگاه هوشیاری انسان مانند خواهد داشت و وجود آن را در جهان و با دیگران درک می کند.

چگونه بازاریابان می توانند از هوش مصنوعی استفاده کنند؟

هوش مصنوعی می‌تواند بخش‌هایی از فرآیند بازاریابی را انجام دهد – مانند اتوماسیون وظایف، شخصی‌سازی کمپین، و تجزیه و تحلیل داده‌ها – بنابراین می‌توانید کمتر برای کارهای تکراری و بیشتر برای استراتژی هزینه کنید.

به عنوان مثال، برنامه تلفن همراه HubSpot دارای یک اسکنر کارت ویزیت است که از هوش مصنوعی برای انتخاب نام، آدرس ایمیل، و سایر اطلاعات تماس روی کارت ویزیت استفاده می‌کند و آنها را به ویژگی‌های HubSpot شما نقشه می‌کشد. به جای صرف زمان برای وارد کردن دستی این داده ها، هوش مصنوعی فرآیند را برای شما خودکار می کند.

مزایا و معایب هوش مصنوعی

بنابراین، اکنون می‌دانید هوش مصنوعی چیست، چگونه کار می‌کند و چهار نوع هوش مصنوعی را می‌دانید – اجازه دهید به مزایا و معایب فناوری هوش مصنوعی بپردازیم.

جوانب مثبت هوش مصنوعی

1. خطاهای کمتر

انسان ها می توانند اشتباه کنند، ضرب الاجل ها را از دست بدهند، کلمات را اشتباه بنویسند و ریاضی را اشتباه بگیرند. گاهی اوقات حواسمان پرت می شود یا دچار فرسودگی می شویم. این طبیعت انسان است با پیاده سازی یک سیستم خودکار با هوش مصنوعی، خطر خطا را کاهش می دهید.

2. 24/7 آپتایم

هوش مصنوعی همچنین نیازی به استراحت ندارد و می تواند 24/7 اجرا شود. هوش مصنوعی تا زمانی که برنامه ریزی شده باشد، می تواند به طور مداوم و پیوسته اجرا شود. این باعث می‌شود هوش مصنوعی برای کارهای تکراری ایده‌آل‌تر از انسان‌ها باشد و به بازاریابان و صاحبان مشاغل اجازه می‌دهد تلاش‌های خود را در جای دیگری متمرکز کنند.

3. می تواند مجموعه داده های بزرگ را به سرعت تجزیه و تحلیل کند

همانطور که قبلاً اشاره کردم، انسان ها گاهی اوقات اشتباه می کنند – به خصوص هنگام پردازش مجموعه داده های بزرگ. یک راه حل این است که برای جلوگیری از خطاها کندتر کار کنید، اما زمان در بازاریابی پول است.

خوشبختانه، ماشین‌های هوش مصنوعی می‌توانند به سرعت مقادیر زیادی از اطلاعات و داده‌ها را پردازش کنند، و این باعث می‌شود که در زمان‌های محدود، کارآمدتر از انسان‌ها باشند.

معایب هوش مصنوعی

1. کمبود خلاقیت

هوش مصنوعی طوری برنامه ریزی شده است که به محرک ها فقط بر اساس داده های گذشته واکنش نشان دهد، به این معنی که آنها در حال حاضر برای ایجاد راه حل های نوآورانه مناسب نیستند. داده‌های گذشته می‌توانند به پیش‌بینی نتایج آینده کمک کنند، اما داده‌ها به تنهایی همیشه برای پرداختن به متغیری که قبلاً دیده نشده کافی نیست.

بنابراین، هوش مصنوعی برای کارهای پیش پا افتاده مناسب تر است. از دیدگاه بازاریابی، انسان ها می توانند یک استراتژی بازاریابی خلاقانه ایجاد کنند، در حالی که هوش مصنوعی می تواند از وظایف تکراری که این طرح را اجرا می کند، مراقبت کند.

2. غیر شخصی

گاهی اوقات، ارتباط انسانی بهترین راه برای ایجاد رابطه نزدیکتر با مخاطبان است. در حالی که یک هوش مصنوعی خودآگاه در آینده امکان پذیر است، ماشین های هوش مصنوعی فعلی نمی توانند به طور کامل از تجربه انسان تقلید کنند.

از دیدگاه بازاریابی، پیاده سازی هوش مصنوعی در هر تعامل با مشتری می تواند بین شما و مخاطبانتان شکاف ایجاد کند. منظورم این است که دلیلی وجود دارد که بسیاری از ما فریاد زدن “با یک نماینده صحبت کن!” وقتی از صحبت کردن با یک ربات از طریق تلفن خسته شدیم.

آینده هوش مصنوعی در بازاریابی

بر اساس تحقیقات گراند ویو، انتظار می‌رود بازار جهانی هوش مصنوعی تا سال 2030 به 1811.8 میلیارد دلار برسد که از 136.6 میلیارد دلار در سال 2022 بیشتر است.

هوش مصنوعی، تئوری ذهن و ماشین‌های خودآگاه همگی شبیه چیزهایی از آینده‌ای دور هستند. با این حال، واقعیت این است که هوش مصنوعی اکنون اینجاست و تأثیر آن در صنایع احتمالاً در سال‌های آینده افزایش خواهد یافت.

در حالی که هوش مصنوعی دارای مزایا و معایبی است، مهم است که بازاریابان در جریان پیشرفت‌های آن باشند و آماده استفاده از هوش مصنوعی برای ساده‌سازی فرآیندهای خاص برای همگام شدن با رقبا باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

حساب کاربری ندارید؟

برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.